Lisa van der Laan

Wie ben ik?

Mijn naam is Lisa van der Laan. Ik ben 21 jaar en geboren en getogen in Uithoorn. Als ieder ander heb ik een aantal dingen die ik graag doe. Ik ben vaak te vinden bij festivals want ik ben gek op muziek! Als ik niet op de dansvloer sta ben ik aan het winkelen, sporten of series aan het kijken. Reizen vind ik ook erg leuk, er zijn nog veel landen die ik graag wil zien. Daarnaast hou ik onwijs veel van eten: pindakaas en ik zijn two pea(nut)s in a pot. Hier vertel ik later al te graag meer over!

 

35701228_1934054923306035_3232123345923211264_n

 

Na het binnenslepen van mijn HAVO diploma, ben ik Commerciële Economie gaan studeren. Dit is inmiddels alweer vier jaar geleden. Deze zomer verwacht ik eindelijk te slagen voor deze studie! In mijn tweede jaar heb ik gekozen voor de afstudeerrichting Digital Marketing. Hier heb ik nog geen moment spijt van gehad. Deze richting past heel goed bij mij, aangezien ik marketing altijd al heel interessant heb gevonden. En met name het online aspect ervan. Een echte match dus! Dat deze richting ook een excellentie certificaat heeft gekregen, bevestigt mijn juiste keuze alleen nog maar meer. Dat ik mij tijdens deze opleiding ben gaan specialiseren in online marketing, is terug te zien in mijn competenties.

Wat kan ik?

Tijdens mijn vierjarige studie heb ik veel geleerd, ontwikkeld en voltooid. Op mijn Curriculum Vitae positioneer ik mijzelf als een gedreven, kwaliteitsgerichte en ordelijke student. Met deze drie competenties heb ik mijn studie vloeiend doorlopen door al mijn studiepunten te behalen.

Het eerste leerjaar van mijn studie Commerciële Economie was voor mij een sprong in het diepe. Als middelbare scholier wist ik niet wat ik moest verwachten van een HBO studie. Gelukkig verliep dit jaar mij erg gemakkelijk en wist ik meteen mijn propedeuse te behalen. Dat was voor mij meteen een hoogtepunt! In leerjaar twee kwam de verdieping op online marketing gebied. Hiervoor heb ik meerdere bedrijven, zoals L1NDA, de Postcodeloterij, NuDeal en UnderArmour, strategisch advies over hun online marketing mogen geven. Het derde leerjaar bestond uit het kiezen van een minor en een meewerkstage. Ik heb gekozen voor de minor Digitale Mediastrategieën bij de opleiding Media, Informatie & Communicatie. Mijn interesse in social media marketing begon hier te groeien. Tijdens deze minor heb ik meerdere blogs geschreven over dit onderwerp. Bijvoorbeeld de voordelen van influencer marketing. Dit heb ik als een erg leuk project ervaren! Mijn eerste stage heb ik mogen vervullen bij Flow Magazine. Hier liep ik fulltime mee bij de redactie op het hoofdkantoor binnen Sanoma Media. Bij de redactie van dit mindfulness vrouwenblad heb ik veel geleerd over communicatie en klantcontact door het bijhouden van meerdere mailadressen. Ook het werken met verschillende programma’s, verantwoordelijkheden over orders en bedenken van social media acties hebben mijn competenties gevormd. In de zomervakantie heb ik bij Flow door mogen werken, dat zag ik als een groot compliment!

In het eerste semester van mijn laatste jaar heb ik mij verder gespecialiseerd in social media marketing door opnieuw meerdere blogs te schrijven. Het schrijven van blogs en het spelen met tekst vind ik leuk om te doen. Ook kan ik mijn creativiteit kwijt in vormgeving en beeld. Hier zou ik mij graag nog verder in willen ontwikkelen. Ook zou ik mij graag verder willen ontwikkelen in overtuigingskracht. Ik weet vaak goed wat ik wil en wil dit ook overtuigend kunnen presenteren. Zeker een punt waar ik nog aan wil werken! In het eerste semester van mijn laatste jaar, heeft het organiseren van een seminar over social live zijn bij festivals hier zeker aan bijgedragen.

In het tweede semester van jaar vier heb ik mijn droomstage mogen vervullen. Zoals ik al heb gezegd: ik ben gek op pindakaas! Ik heb er zelfs een blog aan gewijd. Mijn liefde voor dit beleg in een potje zo ver, dat ik bij het zoeken naar een afstudeerbedrijf meteen moest denken aan mijn favoriete superspeciaalzaak: De Pindakaaswinkel. Als ervaren pindakaas-eter kan ik zeggen dat niets zo lekker is als hun pindakaas. Zij hebben mij met enthousiasme ontvangen en het afstuderen was hier enorm leuk!

Bij De Pindakaaswinkel heb ik onderzocht welke social media content voor meer conversie naar de website zorgt. Bij het solliciteren heb ik mijn interesse in dit onderwerp ook meteen kenbaar gemaakt, zoals je hieronder ziet!

 

GIF

 

Het schrijven van het onderzoeks- en adviesrapport heb ik vooral als intensief en leerzaam ervaren. Tijdens mijn scriptie en meewerkstage heb ik vooruitgang behaald in meerdere competenties. Omdat mijn onderzoek zich heeft gericht op het online communiceren met de doelgroep, heb ik de competentie marketingcommunicatie het meest ontwikkeld. Daarbij ben ik het halve jaar dat mijn meewerkstage heeft geduurd, verantwoordelijk geweest voor de content op Instagram en Facebook. Met het beheren hiervan heb ik de sociale en communicatieve competentie zeer goed kunnen ontwikkelen. Ook heb ik de tekst, zowel productinformatie als alle categorieën, geschreven voor de nieuwe website van De Pindakaaswinkel. Dit was super leuk om te doen! Planning en uitvoering was tijdens mijn meewerkstage en onderzoek zeer belangrijk. Het uitvoeren, interpreteren, toetsen en evalueren van het fieldresearch is mijn grootste leerervaring geweest. Ik ben het meest trots op dit onderdeel binnen mijn onderzoek. Het is onderscheidend aangezien de doelgroep niet direct is benaderd. In plaats daarvan is data geanalyseerd op feitelijk engagement gedrag van de doelgroep. Met mijn onderzoek is een strategie ontstaan die het centrale probleem oplost en antwoord geeft op de adviesvraag. Het implementeren van het marketingbeleid is een onderdeel geweest dat ik erg leuk heb gevonden om te doen. Vooral op de uitgewerkte content ben ik erg trots. Ondanks dat ik geen ondernemerschap richting heb gekozen, heb ik deze competentie wel ontwikkeld tijdens mijn meewerkstage. Ik heb een voorstel gedaan om een nieuw product aan te bieden. Ik wilde dit idee graag delen met De Pindakaaswinkel omdat ik hier potentie in zag. Deze zelfsturende competentie heb ik zowel tijdens mijn meewerkstage als onderzoek ontwikkeld. Tijdens mijn onderzoek heb ik meerdere keren afspraken ingepland met mijn afstudeerbegeleider om feedback te ontvangen.

Wat wil ik?

Binnenkort hoop bij de eerste afgestudeerden van de afstudeerrichting Digital Marketing te horen. Met deze titel onderscheid ik mij van degenen die zich minder gespecialiseerd hebben. Veel bedrijven zijn namelijk opzoek naar afgestudeerden met deze digitale achtergrond. Waar ik op hoop in de toekomst is dat ik mag blijven plakken bij de Pindakaaswinkel. Het lijkt mij leuk om mijn nieuwe ideeën toe te blijven passen op hun social media en zo pindakaas op het voetstuk te zetten dat het verdient. Na mijn vierjarige studie is het voor mij duidelijk dat ik wil blijven werken met social media en dat content marketing hier een grote rol in moet spelen.

Het thema van mijn afstudeeropdracht vond ik erg interessant om te onderzoeken. Social media is niet meer weg te denken binnen de huidige maatschappij. De invloed van social media is enorm en heeft zo ook zijn negatieve gevolgen. We kampen met angst om bepaalde dingen te missen, het zogeheten FOMO, vergelijken ons leven met dat van anderen en voelen de druk om te voldoen aan het perfect plaatje. Maar perfectie is perceptie. De emancipatie op social media waarbij echtheid voorop staat groeit. Vriendschappen onderhouden, geluksmomenten delen en creativiteit uiten is waar social media uiteindelijk om draait. En dit laatste is mij zeker gelukt tijdens deze afstudeeropdracht!

Doordat steeds meer bedrijven aan de slag gaan met social media, wordt het lastiger om eruit te springen met onderscheidende content. Welke content werkt, verschilt per bedrijf en per kanaal. Met mijn onderzoek en advies denk ik een grote meerwaarde te hebben gecreëerd waar De Pindakaaswinkel zijn voordeel mee kan doen. Ik ben ook erg enthousiast dat het bedrijf mij heeft gevraagd om hen in de zomer nog een tijd te ondersteunen. Wij gaan zo snel mogelijk beginnen met het implementeren van mijn advies om social media content te creëren die blijft plakken. Want naar mijn mening heb ik er na dit onderzoek wel (pinda)kaas van gegeten!

Toch wil ik verder blijven leren en mij specialiseren door een master te doen. Hiervoor ga ik op zoek naar een master waarbij ook vormgeving centraal staat. Zo hoop ik commercieel met grafisch te combineren zodat ik mij als één totaal plaatje kan positioneren. Voordat ik aan een master begin wil ik Engels studeren in Malta. Hier hoop ik in drie maanden tijd de taal vloeiend te spreken. Ik denk dat ik daar mijn hele leven profijt van zal hebben!

Benieuwd naar de blogs die ik over social media marketing heb geschreven? Deze kun je allemaal hier vinden! Een connectie maken? Op LinkedIn ben ik actief.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s