5 tips voor een killer nieuwsbrief.

on

Afgelopen week stroomde mijn mailbox vol met nieuwsbrieven waarin werd gesproken over de nieuwe privacywetgeving. Ik zag het als een aangewezen kans om deze nieuwsbrieven eens goed door te nemen en te bekijken wat er goed gaat en wat er vaak ook misgaat.

Ik ben ervan overtuigd dat een nieuwsbrief een heel efficiënte toevoeging kan zijn voor je bedrijf. Maar als je het doet, doe het dan goed. Hieronder bespreek ik de vijf belangrijkste aandachtspunten voor je nieuwsbrief.

  1. Doelgroep

Natuurlijk gaan we het even over de doelgroep hebben. Het klinkt zo vanzelfsprekend, maar het is absoluut een onmisbaar punt voor het ontwerpen van een goede nieuwsbrief. Kruip in het hoofd van je doelgroep en ga vanuit dat perspectief bedenken hoe je aangesproken wilt worden en wat je graag wilt zien. Vind jij het lastig om dit te doen? Probeer dan eerst een persona te maken. Op deze manier creëer je een duidelijk beeld van je doelgroep.

  1. Timing

Vaak wordt er gedacht dat wanneer je een nieuwsbrief vroeg in de ochtend stuurt, deze het vaakst gelezen wordt. Neem dat gegeven echter niet meteen voor waarheid aan. Het belangrijkste aan de timing is consistentie. Stuur niet de ene maand heel veel nieuwsbrieven uit en de andere maand niks. Probeer een vaste dag en tijdstip in de week te kiezen waarop je de nieuwsbrief eruit stuurt. Op die manier wordt jouw nieuwsbrief niet als spam gezien en wordt je ook niet vergeten. Houdt daarnaast ook weer rekening met je doelgroep. Wat doet je doelgroep op welk moment van de dag? Wanneer hebben zij de tijd om jouw nieuwsbrief te bekijken? Daarnaast kan je ook nog kijken naar de timing van de concurrent. Het is dan een overweging om ervoor te kiezen je nieuwsbrief op een ander moment van de dag te versturen. Een van de voordelen van een nieuwsbrief is ook dat je makkelijk in kan spelen op actualiteiten en de lezer ook nog eens extra kan verrassen op bijvoorbeeld hun verjaardag.

  1. Design

Houd in gedachten dat het overgrote gedeelte van de mensen tegenwoordig een nieuwsbrief leest op hun telefoon. Zorg er daarom voor dat de lay-out en content goed zichtbaar zijn. Kies voor korte woorden en zinnen om de aandacht te trekken. Niemand zit te wachten op lange verhalen die ze moeten lezen op een klein schermpje. Houd er daarnaast rekening mee dat afbeeldingen niet op ieders telefoon even snel laden. Check daarom de grootte van de afbeeldingen en denk erover na om de afbeeldingen onderaan de nieuwsbrief te plaatsen zodat na het openen van de nieuwsbrief de afbeelding nog tijd heeft om te laden. Daarnaast is het belangrijk om je nieuwsbrief zoveel mogelijk te testen. Verstuur de nieuwsbrief als test naar verschillende mailprogramma’s om te checken of het design per inbox goed wordt weergeven.

  1. Huisstijl

Bedrijven gaan hier vaak de mist in. Waarschijnlijk omdat ze niet veel tijd willen stoppen in het creëren van een nieuwsbrief. Probeer echter voordat je begint met het versturen van nieuwsbrieven veel te testen. Zowel het design als de content. Door middel van feedback kan je de nieuwsbrief weer aanpassen en uiteindelijk tot het beste resultaat komen. Zodra je weet hoe jouw perfecte nieuwsbrief eruitziet, kost het ook al die moeite niet meer. Je kan dan hetzelfde format aanhouden en alleen de afbeeldingen + teksten aanpassen naar wat je op dat moment aan de lezer wilt vertellen en laten zien. Vergeet niet: blijf dicht bij je eigen merk.

  1. Meetbaar

Meten is weten. En dat is een van de grote voordelen van een nieuwsbrief. Je kan meteen zien hoeveel personen de mail hebben geopend en welk percentage actie heeft ondernomen. Wat werk wel goed en wat werkt minder goed? Probeer dit na elke verzonden nieuwsbrief even te checken. Op die manier kan je de nieuwsbrief keer op keer optimaliseren totdat je uiteindelijk een killer nieuwsbrief hebt ontwikkeld.

 

En dan is het nu tijd om te beginnen met het ontwikkelen van je nieuwsbrief. Mocht je nog op zoek zijn naar een programma om je nieuwsbrieven mee te versturen, dan raad ik je aan om eens te kijken naar Mailchimp of LaPosta. Er zijn talloze programma’s waarmee je zou kunnen werken, ik heb er een hoop getest en ben uiteindelijk blijven hangen op Mailchimp en LaPoste. Dit zijn erg gebruiksvriendelijke programma’s

Mocht je nog meer willen weten over het schrijven van een goede nieuwsbrief? Of heb je een goede tip? Laat dan onder het artikel een reactie achter.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s