Het doel is goed maar nu ook nog de website

on

Stel je eens voor. Een vriend van je heeft zich aangemeld bij een stichting. Jij wilt dit ook doen. Je wilt een stichting steunen die actief is in Indonesië dus je Googelt wat af. Waar kijk je naar als je op een website terecht komt? Wat zijn de criteria van een website die je kunnen overtuigen om die stichting te steunen? En wat zijn factoren die er juist voor zorgen dat je een stichting niks vindt? Je neemt een kijkje op de eerste drie sites die je hebt gevonden op Google, www.kinderhulpindonesie.nl, www.childsupportindonesia.nl en www.wins.foundation. Wat valt je op? Als je moest kiezen tussen deze drie sites, welke site vind je het minst aantrekkelijk? Stichting Kinderhulp Indonesië toch?

Stichting Kinderhulp Indonesië (http://www.kinderhulpindonesie.nl/), is een geweldige stichting die zich inzetten om de hygiëne op de scholen in Indonesië te verbeteren. Neem er is een kijkje! Je ziet gelijk waarom deze website behoorlijk onder de maat is als we kijken naar het design. Zodra je de website opent krijg je al pijn aan je ogen bij het zien van het design. Je ziet dat de website in 2010 is gemaakt en dat ze er sindsdien niks meer aan gedaan hebben. Een felle kleur rood is er gebruikt voor de header en de achtergrond is een zandkleur. De kleuren vloeken erg en de site ziet er niet aantrekkelijk uit. Vervolgens scrol je naar beneden en kom je een grote zwarte footer tegen. Erg lelijk en het past niet bij de site.

Afbeelding1

Tevens is het lettertype niet aantrekkelijk, het is een standaard schreef lettertype. Dit zijn een van de vele factoren die mee spelen in een persuasive design. Met een persuasive design beïnvloed je de bezoekers van je website door middel van je webdesign. Je stuurt ze in een richting die je wilt om je conversiedoelen te behalen. In het geval van Stichting Kinderhulp Indonesië moeten de bezoekers worden verleid om te doneren, het liefst veel of met regelmaat. Een ander conversiedoel van de stichting is het werven van partners om mee samen te werken.

Psycholoog Robert Cialdini bedacht een manier om bezoekers te beïnvloeden om zo conversiedoelen te behalen. Robert Cialdini maakt gebruik van zes beïnvloedingsprincipes: autoriteit, consistentie, sociale bevestiging, wederkerigheid, sympathie en schaarste

Het grootste probleem bij de website van Stichting Kinderhulp Indonesië is de aantrekkelijkheid van de website. Wat ik al eerder noemde, is het kleurgebruik en lettertype niet aantrekkelijk. De kwaliteit van de website is voor deze tijd onder de maat. Je zal niet snel met plezier de site bekijken en rond surfen.

 

Design omgooien

Als eerste gooien we dan ook het design helemaal om. Dit moet. Het kleurgebruik, lettertype, navigatie, menubalk en ga zo maar door moeten anders. De veranderingen die ik heb gemaakt zijn geïnspireerd op websites van stichtingen die een aantrekkelijker design hebben en op de welbekende uitspraak ‘less is more’. Zoals je hieronder ziet heb ik de achtergrond minder laten opvallen door de kleur te veranderen. Geel is een kleur die kenmerkend is voor de stichting dus heb ik ook de kleur geel gebruikt voor het nieuwe design. Naast deze veranderingen moest het lettertype ook worden aangepast. Zoals je ziet op de afbeelding hieronder heeft de stichting gebruik gemaakt van een lettertype met schreefletters. Uit onderzoek is gebleken dat schreefloze lettertypes beter te lezen zijn. (Frankwatching, 2016) Daarom is het dan ook verstandiger om een schreefloos lettertype toe te passen in het design, zoals te zien in de afbeelding.

HOME pagina.png

Sociale bevestiging

Allereerst kijken we naar het beïnvloedingsprincipe; sociale bevestiging. Sociale bevestiging van andere mensen wordt steeds belangrijker. Als je wilt weten wat de ervaring van andere mensen zijn of je wilt delen met de buitenwereld dat je betrokken bent bij de stichting, kan dit niet. De stichting hier jammer genoeg geen aandacht aan. Daarom moeten er mogelijkheden op de site staan om de stichting te volgen op verschillende social mediakanalen. We kennen allemaal wel de social media iconen, zoals de F van Facebook, die door linken naar hun websites. Een andere manier om donateurs te vergaren, is door middel van reviews en ratings. Uit onderzoek is gebleken dat het gebruik van reviews en rating een belangrijke factor is bij bijvoorbeeld het boeken van vakanties. 95% van de mensen die reizen boeken, lezen eerst reviews en bekijken ratings. 55% van de bezoekers maakt zijn of haar keuze naar aanleiding van die ratings of review. (Frankwatching, 2018) User generated content zorgt dus voor extra conversie binnen je website. Maar hoe zet je user generated content in voor een stichting? Een stichting geeft je namelijk geen ervaring of een tastbaar goed terug inruil voor je geld. Eén manier kan zijn door te vermelden hoeveel mensen er al donateurs zijn en wie dit zijn en wat zij van de stichting vinden. ‘Als meer mensen het doen dan moet jij het ook doen.’- (Tribal, https://bit.ly/2lN3Bns) Dit kan je laten zien door het plaatsen van een balk waar simpel weg het aantal donateurs worden vermeld.

Afbeelding3

Naast deze balk is er in de menubalk ook een kopje ‘donateurs’ toegevoegd. Hier moeten verhalen van donateurs komen, denk aan de motivatie van mensen om deze stichting te steunen. Door de donateurs een gezicht te geven, zullen mensen eerder geneigd zijn ook te doneren. Door de positieve uitingen van donateurs krijgen bezoekers ook meer vertrouwen in de stichting.

menuba;l.png

 

Autoriteit & Consistentie

Voor stichtingen is het erg belangrijk om zo betrouwbaar mogelijk over te komen. Mensen komen ten slot naar jouw website om geld te doneren, zonder daar dus iets voor terug te krijgen. Als potentiële donateur wil je dus een betrouwbare mogelijkheid hebben om geld te doneren. Stichting Kinderhulp Indonesië mist deze vorm autoriteit. Tegenwoordig werkt bijna iedereen die met geld te zaken bezig is met iDeal of andere betaalmogelijkheden. Daarbij horen dan keurmerken, logo’s en dergelijk. Stichting Kinderhulp Indonesië heeft dit niet. Zij hebben hun IBAN-nummer en wat meer informatie op de website staan hoe je geld kan overmaken. De potentiële donateur moet dus handmatig het geld overmaken, dit is erg ouderwets en toont al zeker geen autoriteit. Als stichting moet je meerdere opties hebben om te betalen en ook een professionele uitstraling hebben. Zoals je op de afbeelding hier beneden ziet. Er zijn meerdere betaalmogelijkheden toegevoegd en er is gebruik gemaakt van logo’s en andere factoren die helpen bij het uitstralen van autoriteit.

Tegelijk kijken we naar de consistentie van deze pagina. Volgens Cialdini gaat deze principe over de stappen die mensen nemen tot dat het conversiedoel is behaald. Als bezoekers hun eerste stap hebben gezet, gaan ze met meer gemak door naar de volgende stap. Dit kan je beïnvloeden door je bezoekers de vraag te stellen of ze door willen gaan, met als antwoord mogelijkheid ‘ja’. Tevens moet je de stappen zo makkelijk en laagdrempelig maken als je kan. Hierdoor zullen bezoekers minder snel afhaken. (Tribal, z.d.)

Afbeelding4 

Wederkerigheid

Het principe wederkerigheid op een website van een stichting is misschien moeilijk te realiseren. Wederkerigheid is, volgens Cialdini, het principe dat als je ‘iets’ weggeeft je sneller iets terugkrijgt. Denk bijvoorbeeld aan de 10% die je krijgt als je je aanmeld voor een nieuwsbrief van je favoriete online sneakerwinkel. Maar hoe creëer je extra waarde bij donaties? De waarde zit hem in het gevoel dat de donateur krijgt als hij of zij doneert. De stichting moet laten weten hoe dankbaar ze zijn met donaties en wat er met dié specifieke donatie allemaal kan gebeuren. Het gevolg is dat donateurs zich goed voelen omdat zij te horen krijgen hoe goed zij bezig zijn. Denk aan een pop-up berichtje na het doneren.

Afbeelding5

Maar ook door aantrekkelijke informatie over de projecten en vooruitgangen van de stichting zullen het aantal donaties stijgen. Stichting Kinderhulp doet dit al wel, maar de kwaliteit van de content is onder de maat. In de afbeelding hieronder zie hoe de content het beste tot zijn recht komt. 

FOTBOEOK .jpg

Kortom heeft Stichting Kinderhulp Indonesië nog een lange weg te gaan. Er valt erg veel winst te halen op het gebied van design en persuasive design. Grote veranderingen moeten er plaats vinden om de conversiedoelen, donaties en partners werven, te behalen. Met alle aanpassingen die ik heb benoemd, denk ik dat de stichting hier een heel eind mee kan komen. Door het toepassen van verschillende beïnvloedingsprincipes van Cialdini zullen er meer donateurs en partners zich aanmelden.

De belangrijkste verbeteringen die ik voor Stichting Kinderhulp Indonesië heb, zijn:

  • Verander je site drastisch door te kijken naar nieuwe trends in websitedesign en door naar de uitspraak ‘less is more’ te luisteren.
  • Creëer betrouwbaarheid, als het gaat om geld. Dit kan je bereiken door middel van keurmerken, logo’s en het gebruik maken van iDeal.
  • Maak je content over je stichting aantrekkelijker en toegankelijker.

Hoi lezer! Ik hoop dat je wat meer hebt geleerd van persuasive design en hoe belangrijk dat is voor je website. Wil je meer artikelen van mij lezen? Bekijk dan mijn artikel hier over de laatste trend in de social media wereld. Wil je meer over MIJ weten, dan kan je hier mijn biografie lezen.

 

Bronnen:

Sikkema, J. (2016, 21 oktober). Zorg met je vormgeving voor een onvergetelijke presentatie [7 tips]. Geraadpleegd op 7 april 2018, van https://www.frankwatching.com/archive/2016/10/21/zorg-met-je-vormgeving-voor-een-onvergetelijke-presentatie-7-tips/

Tribal.nl. (z.d.). De 6 principes van Cialdini om je SEO strategie te optimaliseren. Geraadpleegd op 7 april 2018, van https://www.tribal.nl/blogs/de-6-principes-van-cialdini-om-je-seo-strategie-te-optimaliseren/

Vleugels, P. (2018, 28 februari). Het effect van online reviews op het boeken van een vakantie. Geraadpleegd op 7 april 2018, van https://www.frankwatching.com/archive/2018/02/26/het-effect-van-online-reviews-op-het-boeken-van-een-vakantie/

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s