Conversie optimalisatie door middel van persuasive design

Sivasdescalzo (SVD) is een interessante winkel die als concept “streetstyle” en “luxury” probeert te combineren. Dit is op het moment een grote trend zoals te zien is bij de samenwerkingen tussen skatermerk Supreme en luxe modehuis Louis Vuitton. Ze zijn zowel een Patta als een Mr. Porter en dit geeft hun aanbod een interessante twist. Ze noemen zichzelf een online sneaker store en dat verbaasde me om eerlijk te zijn wel een beetje.

In hun assortiment hebben ze de bekende merken zoals Nike, Adidas en Puma maar ook merken zoals Yohji Yamamoto, Undercover en Rick Owens. Dit klinkt misschien als een paar merken achter elkaar opgenoemd maar het verschil in prijs is enorm. Waar een paar Adidas sneaker tussen de 70 tot 160 euro kost, kosten schoenen van Rick Owens tussen de 500 tot 1860 euro. Het duurste wat ik (met moeite) heb kunnen vinden is een jas van Rick Owens die 5265 euro kost en daarmee al snel buiten het bereik van een tiener die net zijn eerste loon heeft ontvangen ligt.

Ik houd erg van goed design op websites en ik ben ook al gauw weg bij een website als hij slecht ontworpen is. Toch kan ik zeggen dat ik vaak op de website van SVD te vinden ben, al heeft dit meer te maken met de enorme kortingen op Rick Owens en Undercover producten dan met een goed ontworpen website.
Het is geen toeval dat producten die bij andere websites al tijden zijn uitverkocht nog steeds met korting te koop zijn op SVD. Het is best jammer dat hun virtuele etalage stof aan het verzamelen is. Op het terrein van persuasive design is er veel winst te maken voor SVD. Ze laten veel kansen liggen en die zijn voor mij doornen in het oog.  Laten we hier even een kijkje naar nemen.

SVD bediend een breed publiek en heeft kleding, schoenen en accessoires voor zowel mannen als vrouwen. Een groot assortiment is leuk maar het zorgt er wel voor dat er veel te zien is. Bij een hedendaagse webshop is het cruciaal om het aanbod te kunnen filteren om de behoeftes van de bezoeker te vervullen. Helaas zijn die opties bij SVD nogal beperkt. De belangrijkste hiervan is het sorteren op geslacht. Nu ben ik helemaal voor unisex kleding en het dragen van kleding die niet voor jou geslacht is ontworpen maar niet iedereen staat daar voor open. Daarnaast is kleding voor mannen meestal te groot voor vrouwen en vice versa. Om dit op te lossen en in te spelen op consistentie zou ik SVD adviseren om de optie toe te voegen om het aanbod te sorteren op geslacht zoals ik op de afbeelding heb gedaan.

Man of vrouw.jpg

Inspelen op het gevoel van urgentie doet SVD ook niet optimaal, of beter gezegd niet. Bij een product is het niet mogelijk om te zien hoeveel er nog beschikbaar is per maat. Het enige wat je kan zien is welke maten er nog zijn en welke niet. Alleen door meerdere malen dezelfde maat in je winkelmand te plaatsen kan je zien hoeveel maten er nog beschikbaar zijn. Dit is een gemiste kans, vooral omdat er van luxe kledingstukken maar een paar maten worden ingekocht. Veel van de rivalen van SVD doen dit wel door naast de maten aan te geven hoeveel er nog op voorraad zijn. Dit kan een drukkend gevoel geven omdat kledingstukken vaak deel zijn van een collectie en daarna waarschijnlijk niet meer terug zullen keren. De oplossing hiervoor is simpelweg een indicatie toevoegen waarbij staat hoeveel er nog op voorraad zijn of door aan te geven hoeveel van het product al verkocht zijn vandaag.

SVD heeft geen loyaliteitsprogramma of andere voordelen voor klanten die herhaalaankopen doen. Een loyaliteitsprogramma is iets wat luxe retailers vaak bieden aan hun klanten. Als je klanten met je bedrijf verbindt d.m.v. een loyaliteitsprogramma zijn ze sneller geneigd om terug te keren voor een vervolgaankoop. Een goed voorbeeld hiervoor is luxe retailer Farfetch. Die bieden een “private sale” aan leden die boven een bepaald bedrag hebben besteed. De private sale is meestal een week voor de reguliere uitverkoop en leden krijgen daarmee een week eerder de mogelijkheid om het aanbod te bekijken. Dit geeft reguliere leden aansporing om vaak uit te geven bij Farfetch om deel te mogen nemen aan de private sale. Ik adviseer Sivasdescalzo om een loyaliteitsprogramma te creëren waarmee ze hun klanten een incentive geven om herhaalaankopen te doen. Hiermee speel je in op Commitment en consistentie.

nSecretsale.png

Tot slot kan SVD de website kan verbeteren door productrecensies toe te voegen aan de productpagina’s. Social bewijskracht is erg belangrijk in het huidige tijdperk en essentieel bij online verkoop. Een goed voorbeeld (best practice) hiervan is Nike. Die geeft gebruikers niet alleen de mogelijkheid om hun mening en ervaring met het product te delen, ze kunnen zelfs hun eigen foto’s plaatsen. Hierdoor bouwt Nike meer een gemeenschapsgevoel op en kunnen bezoekers beter inschatten of ze het product wel of niet leuk vinden.

Screenshot_Nike.png

Bron: Nike

 

Sivasdescalzo is een jong bedrijf met veel potentie. Ik koop er al een aantal jaar kleding en dit heeft zijn ups en zijn downs gehad. Als ze mijn oplossingen voor de problemen die zij, in mijn perspectief, hebben denk ik op conversie zullen winnen en hier uiteindelijk een hogere omzet mee zullen behalen. Dat is uiteindelijk wel het doel van een webshop, toch?

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s