Meer bezoekers naar evenement door middel van Persuasive Design

on

Het maakt niet uit of je schoenen, stofzuigers of concertkaartjes verkoopt. Conversie is de focus van elke webwinkel. Het is daarom belangrijk dat het zo makkelijk mogelijk wordt gemaakt voor de bezoeker, logisch toch? Maar het helder opstellen van informatie is niet genoeg. De bezoeker moet worden overtuigd om een aankoop te doen. Toch zien we vaak dat dit misgaat, zelfs in de creatieve industrie. Aan de hand van de website van de Creative Business Cup leg ik uit hoe je ‘persuasive design’ kan toepassen en je verkopen kan verhogen.

Wat is persuasive design?

Persuasive design is letterlijk vertaald ‘overtuigend ontwerpen’, en dat is precies wat het is. Het ontwerp heeft weinig te maken met het product zelf maar hoe deze wordt gepresenteerd. Er wordt vooral gefocust op de houding tegenover het product in plaats van de kennis hierover. Kortom, door pursasive design ontwerp krijgt de consument behoefte aan het product en wordt deze beïnvloed om een aankoop te doen.

De zes beïnvloedingsprincipes zijn: schaarste, wederkerigheid, sociale bewijskracht, autoriteit en sympathie.

Net zoals op jou website zullen deze niet allemaal van toepassing zijn. Daarom worden in dit artikel alleen de beïnvloedingsprincipes behandelt die een groot verschil zullen maken voor de website van de Creative Business Cup.

De Creative Business Cup in het kort

Om de casus in perspectief te stellen zal ik eerst vertellen wat de Creative Business Cup is. De Creative Business Cup is een start-up competitie. Zij presenteren hun idee om zo in contact te komen met investeerders en experts die hun kunnen helpen met het verder ontwikkelen van het idee. Het is tegelijkertijd ook een beurs waar diezelfde experts en investeerders met elkaar kunnen netwerken en zich op de hoogte kunnen houden van de laatste ontwikkelingen in de creatieve industrie.

De website van de Creative Business Cup heeft daarom twee conversiedoelen:
1. Het verkopen van E-tickets voor bezoekers
2. Zoveel mogelijk start-ups zich laten inschrijven om mee te doen met de competitie.

Schaarste

Mensen verlangen naar producten die moeilijk bereikbaar zijn. Iedereen wil zich namelijk exclusief voelen. Zorg er daarom voor dat er een gevoel van schaarste is. Vooral bij het verkopen van tickets kan dit consumenten makkelijk over de grens trekken. Mensen zijn namelijk bang om iets te missen. Wanneer je dreigt de optie van zich af te nemen, gaan zij opeens overwegen of ze het wel of niet moeten doen. Zelfs als ze eerst niet geïnteresseerd waren.

Early birds

Bij de kaartverkoop is het makkelijk. Hierbij kan je aangeven hoeveel kaarten er nog over zijn, verschillende fases met prijsgradaties ‘early bird, normal, late birds’ en met een timer aangeven hoeveel er nog per fase beschikbaar zijn.

Inschrijven

Voor het inschrijven van de start-ups is het wat lastiger. Voor het aantal start-ups die mee kunnen doen is er namelijk geen limiet. Wel kan je een timer plaatsen tot wanneer men zich uiteindelijk kan inschrijven. Op deze manier kan je ze toch tot urgentie dwingen en zullen zij het evenement sneller in hun team bespreken.

Creative Business Cup tickets

Voorbeeld 1 van hoe de website eruit zou zien met deze principes.

Wederkerigheid

Dit is de gedachte dat als je mensen iets geeft, dat ze graag wat terug willen doen. Hetzelfde principe als het geven van een pepermuntje bij het brengen van de rekening om meer fooi te vangen. Hoewel dit een beetje achterhaalt lijkt, is het een tactiek die keer op keer lijkt te werken.

Op het moment wordt er niks met wederkerigheid gedaan. Wel zijn er verschillende mogelijkheden. Bij het kopen van een ticket kan een gratis whitepaper of e-book gegeven worden van één van de sprekers. Aangezien de ticketprijzen al hoog in kosten zijn (338,33 euro) kan er nog best 10- of 20 euro bij om de koper te voorzien van een whitepaper of e-book. Op deze manier kan de consument meteen in de sfeer komen van Creative Business Cup komen en voelt hij zich meer gewaardeerd. Dit geeft hun die extra motivatie om een ticket te kopen, vooral als het een bekende spreker is.

Sociale bewijskracht

Wanneer een consument een webshop bezoekt is vraag meestal: is dit het juiste product voor mij? En is het het geld waard? Op dit moment zoekt de bezoeker bijna hopeloos naar informatie om te weten of het evenement bij hem past. Als organisatie kan je zeggen dat dit de perfecte beurs voor jou is, maar deze wil alleen inschrijvingen en kaartjes verkopen. Niet echt betrouwbaar dus. De sociale bewijskracht is: wat vinden bezoekers die er al geweest zijn en wat kan ik nou verwachten?

Reacties & Ratings

De mening van anderen gaat ons aan, en beïnvloedt het beslissingsproces. Zorg daarom voor dat je reacties op je website hebt van mensen die het evenement eerder bezocht hebben. Wat vonden start-ups ervan? Waar zijn die nu? Wat vonden de experts ervan? Wat hebben zij geleerd?

Wees actief in het benaderen van deze bezoekers, en in dit geval ook start-ups. Dit kan je doen door na afloop van het evenement een korte vragenlijst te sturen naar hun e-mailadres of live op het evenement te vragen. Je kan zelfs reacties van social media plaatsen, let er dan wel op dat je eerst toestemming vraagt aan de desbetreffende gebruiker.

Poll

Een tweede optie is om een poll te plaatsen. In deze poll vraag je bijvoorbeeld naar wat bezoekers graag willen zien op de Creative Business Cup of waar ze voor komen. Op deze manier zien andere bezoekers wat voor publiek het evenement trekt en of zij daarin passen. Daarnaast is deze feedback ook mooi meegenomen!

Where are they now

Voorbeeld 2 van hoe de website eruit zou zien met deze principes.

Zelf toepassen

In dit artikel zijn voorbeelden genoemd hoe deze principes kunnen worden toegepast. Per product, dienst, doelgroep en merk zal er moeten gekeken worden welke principes het belangrijkst zijn en hoe deze het best kunnen worden gebruikt. Een poll is bij een webshop voor boeken niet relevant, iedereen heeft namelijk een andere smaak in literatuur. Om de principes zelf toe te passen is het daarom belangrijk om je te verplaatsten in de consument. Probeer in ieder geval bij elk principe iets te verzinnen over hoe je deze kan toepassen, zelfs als die niet relevant lijken. Wie weet stuit je op iets heel slims!

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s