Online shoppen door middel van persuasive design

Je kent het wel, even kijken welke nieuwe items er zijn op Asos, H&M of Zara. Stiekem kan je urenlang scrollen en de kans is groot dat je toch dat ene rokje of shirtje koopt, terwijl je dat niet nodig hebt. Deze grote shoppingsites zijn ervoor gemaakt om jou over te halen een item te kopen. En laten we eerlijk zijn, dat lukt vaak ook nog. Want die 10% korting is nog alleen vandaag geldig! Niet alleen de grote merken hebben de optie om online kleding te kopen, ook de kleinere kledingwinkels en boetiekjes doen hier aan mee. Maar hoe kan het zijn dat de ene winkel hier meer succes mee heeft dan een ander?

Persuasive design

Het overkoepelende thema hierbij is persuasive design. Dat betekent dat de websites zo zijn ontworpen om de houding en het gedrag van de gebruikers te veranderen door middel van overreding en sociale invloed. Klinkt ingewikkelder dan het is, gelukkig. Er is natuurlijk een reden dat jij elke keer onverwachts iets in je winkelmandje hebt zitten.

Things I Like Things I Love

Toch lukt dit niet bij elke website, zo is de webshop van Things I Like Things I Love daar een voorbeeld van. Things I Like Things I Love is het afgelopen jaar enorm gegroeid met meerdere winkels in Amsterdam en een winkel in Utrecht. De winkels zijn hip ingericht en voelen knus aan. Dat gevoel proberen ze op hun website ook over te brengen. Ik zeg ‘proberen’ omdat er toch een aantal punten zijn waar ze nog aan kunnen werken.

Wat er mist

Ten eerste is het al lastig om de webshop te vinden. Na even zoeken kom je er achter dat je op het kopje ‘Buy now’ moet klikken. Klinkt misschien logisch, maar toch gebruiken de meeste website eerder iets als ‘webshop’ of ‘shop’. Als je dan eenmaal de webshop hebt gevonden, ontbreken er categorieën. Als jij een rokje wilt bekijken zal je moeten scrollen totdat er een rokje verschijnt. Niet zo handig. Ook maken ze geen gebruik van reviews bij de producten en is de pasvorm van het product onduidelijk. Als je dan eenmaal wat wilt kopen is het koopproces niet echt klantvriendelijk. Tijd om daar wat aan te veranderen.

Conversiedoelen

Naast het belangrijkste conversiedoel van Things I Like Things I Love, namelijk verkoop, kunnen ze ook gebruik maken van andere conversiedoelen. Zo kunnen ze als doel hebben dat klanten een account aanmaken om het koopproces te vergemakkelijken, dat klanten een review achterlaten of dat klanten zich inschrijven voor een nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van nieuwe producten en acties.

Wat beter kan

Als eerste heb ik gekeken naar de beschrijving van het product. Een webshop die dat zeer goed doet is Asos. Bij Things I Like Things I Love staat alleen in welke maten het item verkrijgbaar is, terwijl bij Asos uitgebreid beschreven staat wat de pasvorm is, hoe groot het model is en welke maat het model draagt. Zo weet een klant al welke maat het beste bij haar past.

Things I Like Things I Love:

Schermafbeelding 2018-04-06 om 13.05.29

Asos:

Schermafbeelding 2018-04-06 om 13.06.06

Daarnaast zou ik categorieën toevoegen zodat klanten gericht kunnen shoppen. Dit zou er dan ongeveer zoals op onderstaande foto uitzien.

Voor:

Schermafbeelding 2018-04-06 om 13.03.24

Na:

Categorie

Het is ook belangrijk om reviews te hebben op je site. Daar kijken veel mensen naar en kan helpen bij het beslissingsproces. Bij goede reviews zijn mensen sneller geneigd iets te kopen. Je speelt hierbij in op het consensus van de beïnvloedingsprincipes van Cialdini. Iets wat daar erg op lijkt is het toevoegen van foto’s van het product van social media, bijvoorbeeld ‘gezien bij’ of ‘seen on’. Als er influencers zijn die foto’s van het item plaatsen op social media, kan een site daar gebruik van maken. Klanten zijn hier gevoelig voor en zullen het item wellicht eerder kopen. Hierbij speel je in op autoriteit.

Voor:

Schermafbeelding 2018-04-06 om 13.05.15

Reviews:

reviews

Seen on:

SEENON

Een ander punt is het koopproces van de site. Nu is het onduidelijk of een klant wel of niet moet inloggen om te kunnen betalen. Het is beter als je die optie meteen duidelijk maakt, zoals bijvoorbeeld bij de site van H&M. Daar wordt eerst een aantal vragen gesteld zoals “Bent u al klant?” of “Bent u een nieuwe klant?”. Als je al meerdere keren ergens “ja” op zegt ben je sneller geneigd om ook tot koop over te gaan. Dit zorgt voor consistentie.

Things I Like Things I Love:

Schermafbeelding 2018-04-06 om 15.05.35

H&M:

Schermafbeelding 2018-04-06 om 14.46.56

Als laatste is het een goed idee om een nieuwsbrief te maken. Op die manier blijf je in contact met je klanten en nodig je ze uit om vaker de site te bezoeken. Zo kunnen ze bijvoorbeeld op de hoogte blijven van nieuwe producten, maar ook van leuke acties.

Nieuwsbrief idee:

nieuwsbrief

Zoals je merkt zijn er veel mogelijkheden om je site te optimaliseren voor de klant. Persuasive design zit hem dan ook in de kleine dingen. Kleine aanpassingen kunnen grote (positieve) gevolgen hebben. Een van de dingen die Things I Like Things I Love heel goed doet is de fotografie. Daarmee is de site echt uniek en hebben ze een goed Unique Selling Point. Met de aanpassingen van dit artikel is het zonder meer een top site.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s