MET DEZE STAPPEN HEEFT GSMWEB.NL ZIJN SITE UP TO DATE

Gsmweb.nl is de grootste onafhankelijke mobiletelefoonabonnement prijsvechter van Nederland. Zegt men dit over een eigen website dan behoort de site wel naar behoren te werken. Je wil graag dat een potentiële klant de volledige customer journey gemakkelijk doorloopt. Toch zijn er bij Gsmweb.nl struikelblokken te vinden.

Gsmweb.nl & persuasive design
De website van Gsmweb.nl bestaat sinds 1998, maar qua design zijn er verbeterpunten. Dit gebeurt aan de hand van persuasive design. Het gaat hier om het ontwerpen en toepassen van designprincipes die het beslis- en koopgedrag van potentiële klanten beïnvloeden. Dit zorgt voor een vergroting van het gebruiksgemak en het overtuigt de bezoeker ervan de juiste actie uit te kunnen voeren. Juist dat wil je bereiken als webshop.

Gsmweb.nl maakt nog niet goed genoeg gebruik van hun conversiedoelen. Sommige conversiedoelen zijn er, maar worden niet duidelijk aangegeven. Met de beïnvloedingsprincipes van Cialdini is Gsmweb.nl snel weer up to date.

De conversiedoelen
Je kunt als webshop verschillende conversiedoelen hebben, zoals het inschrijven op de nieuwsbrief of een goede deal op de homepagina. Bij Gsmweb.nl gaan we het hebben over deze conversiedoelen: klantbeoordeling, filteren van abonnementen, autoriteit bewijzen en het doen van een aankoop. De conversiedoelen die Gsmweb.nl zou kunnen verbeteren gebeurt aan de hand van de Cialdini-beïnvloedingsprincipes. Daar zijn er zes van, voor Gsmweb.nl worden er vier behandelt: autoriteit, sociale bewijskracht, consistentie en sympathie.

Autoriteit
Autoriteit is belangrijk voor een webshop. Een potentiële klant wil graag een product kopen bij een bedrijf dat betrouwbaar is. De voordelige telefoonabonnementen staan zichtbaar op Gsmweb.nl, maar de keurmerken ontbreken. Het is voor de consument een pijnpunt om hiervoor eerst naar de algemene voorwaarden te moeten. Kies juist voor een keurmerk onderaan je website om het voor de consument gemakkelijker te maken. Hierdoor weet de consument zeker dat Gsmweb.nl te vertrouwen is betreft de aankoop. Zorg dat je deze vraag al beantwoord voor de consument. Een bekend voorbeeld is het webshop keurmerk, deze zou Gsmweb.nl in de header kunnen gebruiken, maar ook in de footer van de website.

Schermafbeelding 2018-01-17 om 14.20.09

Sociale bewijskracht
Wat vinden anderen van dit abonnement? Consumenten willen voordat ze een aankoop gaan doen graag weten wat andere bezoekers vinden. Gsmweb.nl verkoopt telefoonabonnementen wat een dure aankoop kan zijn voor potentiële klanten. Maakt de potentiële klant wel een goede beslissing? Een recensie of een beoordelingsscore kan hierbij helpen. Een recensie kan de potentiële klant hiermee overtuigen. Gsmweb.nl geeft bovenaan de website aan dat ze een 8,1 scoren, maar je kunt er niet op klikken. screenshot3

Je wil natuurlijk weten waarom andere consumenten Gsmweb.nl goed beoordelen. Alle recensies zichtbaar op Gsmweb.nl is niet nodig. Een klikbare link is ook voldoende. Een link naar Trustpilot.nl kan een goede optie zijn. Een andere optie is door middel van een cijfer of een aantal sterren aangeven wat de mening is van consumenten.

Screenshot2

Consistentie
Als een potentiële klant de goede richting is ingeslagen, zal hij of zij deze koers willen vasthouden. Dit komt doordat mensen streven naar consistentie in hun uitspraken, gedrag en commitments. (comaxx.nl. z.j.) Als je bij het maken van een keuze een groot formulier verschijnt met veel invoervelden schrik je de potentiële klant af. Hoe doen andere webshops dit? Je kunt dit gemakkelijk maken door verschillende stappen binnen het bestelproces te maken. Denk aan een inlogscherm. Vul eerst alleen je naam en e-mailadres in en daarna pas de aanvullende gegevens. Zo haken bezoekers en potentiële klanten minder snel af. Dit heeft ook een positieve wending voor Gsmweb.nl. De consumenten krijgen een account op Gsmweb.nl met de benodigde informatie en Gsmweb.nl krijgt extra data binnen over hun consumenten.

screenshot4

Sympathie
Het is belangrijk om door consumenten aardig gevonden te worden. Hierdoor word je als website beter onthouden. Zorg voor een sympathieke- en rustige uitstraling. Je kunt de kansen vergroten door meer in de voorkeuren en het gedrag van de doelgroep te verdiepen. Er zijn veel verschillende punten op een website die de gunfactor verhogen.

Schermafbeelding 2018-01-17 om 14.53.39.png

Maak bijvoorbeeld gebruik van een slider met telefoonabonnementen die goed verkopen, werk met sfeerbeelden of geef de website een gezicht. Wie zijn bijvoorbeeld de medewerkers van Gsmweb.nl. Dit geeft een persoonlijke uiting dat helpt bij consumenten om aardig gevonden te worden.

screenshot5

Gsmweb.nl is en blijft een prijsvechter en na het bekijken van de website zag ik in deze vier beïnvloedingsprincipes van Robert Cialdini de grootste kans van slagen. Het zijn verbeteringen die makkelijk aan te passen zijn en veel effect zullen hebben op de conversie.

Bronnenlijst:

Afbeeldingen: www.gsmweb.nl – aangepast door Anita van der Heide

https://www.frankwatching.com/archive/2014/01/14/persuasive-design-zo-pas-je-het-toe-in-een-agile-ontwikkelproces/

https://www.comaxx.nl/ux-conversie/cialdini/

http://frankbruin.nl/de-6-beinvloedingsprincipes-van-cialdini/

Kijk voor meer artikelen van mij op mijn pagina via deze link en vergeet mij natuurlijk niet te volgen op Instagram!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s