Deze 6 merken weten precies hoe je experience marketing in moet zetten

Tegenwoordig gaat het een stuk minder om het materiële product en des te meer om de ervaring om het product heen, die uiteindelijk een emotie bij de consument naar boven brengt. Die emotie zorgt voor een connectie tussen persoon en merk. En om die connectie vechten de grote spelers op het veld. In een economie waar veel concurrenten dezelfde producten maken van identieke hoogwaardige kwaliteit en waar een euro meer of minder voor de gemiddelde consument niet veel verschil uitmaakt, geeft de band met een merk vaak de doorslag boven goede productfeatures. De volgende zes merken zijn heer en meester in het inzetten van experience marketing.

 

T-Mobile

In 2011 bedacht T-Mobile een ludieke actie om het merk en de slogan ‘life is for sharing’ onder de aandacht te brengen. In het centrum van Barcelona werd een real life Angry Birds setting gecreëerd, waarbij voorbijgangers het spel in het echt konden spelen. Yes! Compleet met rondvliegende vogels, een kapotgeschoten decor en ontploffende varkens. Alles bestuurd met hun smartphone. Check de video hieronder:

Red Bull

Red Bull is eigenlijk allang geen energiedrankmerk meer. Natuurlijk maken ze nog steeds de mierzoete prikdrank, maar het merk is inmiddels uitgegroeid tot een heus mediabedrijf. En het bedrijf staat alom bekend om hun gebruik van experience marketing. Veel van de marketingactiviteiten gaan hand in hand met een unieke belevenis voor de consument. Denk maar aan de extreme sportevenementen en Formule-1 activiteiten.

Maar toen Felix Baumgartner die dag, op 14 oktober 2012, live op YouTube de hoogste vrijeval parachutesprong deed, sloeg mijn hart een keer over. Felix sprong vanaf de stratosfeer, een hoogte van bijna 39 km, naar beneden. Red Bull startte het miljoenenproject met Felix in 2008 waarna hij in het Guinnes Book of World Records kwam. Ook online werden records gebroken met het grootste publiek voor een livestream. Kijk hier terug naar sprong van Felix.

 

Lean Cuisine

Lean Cuisine is een Amerikaans bedrijf dat zich inzet voor een gezonde levensstijl. Hun marketingcampagne in 2016 in het Grand Central Station in New York zorgde voor een enorme lading aan positiviteit. Want het ging eindelijk eens niet om het aanjagen van gewichtsverlies -onder vrouwen. De actie focuste zich op welke schaal een individu eigenlijk gewogen zou willen worden. Voorbijgangers konden op een bordje hun persoonlijke schaal zetten. Ik zou wel gewogen willen worden in: het zorgen voor 200 dakloze kinderen per dag of alleenstaande ouder voor vier zonen. De campagne zorgde voor meer dan 204 miljoen impressies.

 

Matt Sleeps

Deze Nederlandse start-up in duurzame matrassen heeft een aantal hele toffe evenementen georganiseerd om merkbekendheid te vergroten en awareness te creëren. Zo organiseerde het matrassenmerk in maart vorig jaar een speeddate avond in de Supperclub in Amsterdam: de Matt Bed Dates. Afgelopen 15 januari, op Blue Monday, opende Matt Sleeps de Wekker Smash Store in Amsterdam. Daar stonden 1.000 wekkers klaar om vernield te worden. Want wie haat zijn wekker nou niet? Deze vorm van experience marketing vond niet alleen fysiek in de winkel plaats. Matt Sleeps begrijpt als geen ander de waarde van sociale media bij een campagne als deze. Dus konden mensen ook een filmpje op sociale media plaatsen – inclusief de hashtags #wekkerchallenge en #mattsleeps – om zo een kortingsbon van €100,- te winnen.

 

Tosti Creative x HEMA

Het marketingbureau Tosti Creative heeft samen met HEMA twee ontzettend leuke events bedacht. Zo openden ze de HEMA nachtwinkel, waar de pashokjes in de winkel toegang gaven tot een pyjamafeest. Alles in het teken van de lancering van het HEMA-matras. Afgelopen 11 januari vond er ook een Bingoavond plaats in de HEMA aan de Nieuwendijk in Amsterdam, om de verjaardag van de klantenpas te vieren.

 

IKEA

Toen de Zweedse meubelfabrikant achter het bestaan van de Facebookgroep ‘I wanna have a sleepover in IKEA’ kwam, nodigden ze 100 van de 100.000 leden uit om een nachtje in het warenhuis in Essex, Engeland te slapen. Hoe vet is dat? Inclusief testen van ieder IKEA-bed, goodie bags, massages, films en een verhaaltje voor het slapen gaan van een TV-ster: een beter pyjamafeestje bestaat niet als je het mij vraagt.

 

Maar wat is het toch dat deze evenementen zo succesvol maakt? Het creatieve idee is de basis van ieder succesvol marketingplan, maar hier schuilt nog zo veel meer achter. Wat dacht je van geld, locatie, reclame voor het event, de juiste partners en de sociale mediastrategie? Dat laatste is de afgelopen jaren steeds belangrijker geworden. Via die kanalen is het ook een stuk makkelijker om je doelgroep te bereiken dan via de traditionele kanalen. Maar ook omdat on- en offline engagement tussen klanten en merk – hopelijk – groeit met succesvol inzetten van deze vorm van marketing.

Advertenties

5 reacties Voeg uw reactie toe

  1. Bram schreef:

    Zo zie je maar dat een goede marketingcampagne helemaal niet veel geld hoeft te kosten!

    Liked by 1 persoon

    1. Milou schreef:

      Haha, echt hè! Red Bull stopt miljoenen in een campagne, terwijl HEMA een oer-Hollandse bingoavond in hun eigen winkel organiseert. Daar heb je die Hollandse nuchterheid.

      Like

  2. maurice.roethof schreef:

    Dat hebben jullie goed gezien! Maar ook Nederlandse merken kunnen flink uitpakken… Amstel LIVE! bijvoorbeeld.

    Like

  3. Chad schreef:

    Leuk artikel! Alleen moet je als start-up niet volop investeren in experience marketing, want de kans dat het een groot succes wordt is klein…

    Like

    1. maurice.roethof schreef:

      Thanks voor je reactie! En daar heb je een goed punt. Alleen maar investeren in experience marketing zou ik ook niet aanraden… En zomaar een event opzetten, is ook niet slim. Heb je mijn video al gezien? Daarin geef ik 10 tips voor een goede experience marketingstrategie. Ik ben benieuwd wat je daar van vindt!

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s