De experience marketingcampagne zit erop: wat nu?

Gefeliciteerd! Jij en je team hebben een succesvolle experience marketingcampagne gevoerd. Geef jezelf even een schouderklopje, proost met elkaar op het succes en relax… Maar niet voor lang! Je campagne zit erop, maar dat betekent niet dat het werk erop zit. Wat je na de campagne doet, is misschien wel net zo cruciaal als wat je tijdens de campagne hebt gedaan.  Het sluiten van de experience luid je in wanneer je de volgende stap naar een relatie met je consument neemt; deals sluit met nieuwe consumenten; met stakeholders je event evalueert en bij je baas pitcht om meer budget voor de volgende campagne. Deze zes dingen moet je doen wanneer de experience marketingcampagne erop zit.

 

Follow-up

Zoek contact met de consument na het event in de vorm van een welkomstbericht, introductie-mail of een welkomstcadeau. Zo blijf je ook na het evenement in de gedachten van je potentiële klanten. (Zorg ervoor dat de bezoekers op je event een e-mailadres achterlaten. Blijf ook in contact met bedrijven waar eventueel een samenwerking mee mogelijk is, of die je jouw producten kan verkopen.) Je kan ook een blog bijhouden op je website, waar consumenten terug kunnen kijken op het event. En vergeet niet te kijken naar wat influencers over je hebben geschreven en wat er allemaal op sociale media is gebeurd rondom je event. Like, deel, reageer! Een tip om je team ervan te verzekeren dat die follow-up ook echt gebeurt: creëer een plan, een strategie waarin staat hoe, wanneer, en wie de follow-up doet.

 

Vergeet je doelen niet!

Natuurlijk heb je strategische en meetbare doelen gesteld voor de campagne. Nu is het tijd om te bekijken of je merk die doelen ook echt behaald heeft. Doelen behaald? Goed zo. Zet jullie prestaties op een rijtje. Creëerde het event genoeg aandacht? Kwamen er veel bezoekers op af? Ging een hashtag of video viral? Maar zet ook de niet behaalde prestaties op een rijtje, zodat je daarop kan letten wanneer je bedrijf een volgende campagne opzet.

 

Vraag om feedback van je publiek

Het kan verstandig zijn om evaluaties of enquêtes uit te sturen naar een deel van je consumenten. Of geef deelnemers aan je campagne de mogelijkheid om feedback in te sturen (via email, sociale media of via een app). Feedback ontvangen? Top! Nu is het zaak alle feedback op te slaan en te bekijken met je team. Want misschien halen jullie er wel briljante ideeën uit voor de volgende campagne. Zeker als de feedback van jullie doelgroep komt, is het van onschatbare waarde!

 

Kijk kritisch naar jezelf

Vraag je team, ambassadeurs, influencers en andere stakeholders hoe zij denken over de campagne. Wat ging er goed? Wat kon beter? Welke tips heb je voor de volgende keer? Mensen vinden het leuk om betrokken te worden en om mee te denken. Bundel de feedback en kijk er kritisch naar.

 

Rapporteer

Nu je alle info over de campagne hebt verzameld, zal je een rapport moeten maken voor je baas, collega’s of partners. Denk aan de behaalde of niet behaalde doelen, hoe die doelen in de toekomst wél behaald hadden kunnen worden, wat voor feedback jullie hebben ontvangen en wat de campagne jullie merk nu (en in de toekomst) oplevert. Vergeet daarbij niet de volgende twee belangrijke indicatoren: return on investment en return on engagement. Stel doelen en acties voor de toekomst. En vergeet niet hoe jullie de marketingactiviteiten nu moeten gaan indelen (sociale media, adverteren, etc).

Wendy Cook geeft hier nog een aantal tips voor het meten van ROI en KPI’s.

 

De toekomst

Het evenement zit erop. Je hebt alle informatie die hierboven genoemd staat, verzameld en gebundeld in een rapport. Je weet precies wat er goed en minder goed ging. Waar jullie kansen hebben gepakt en kansen hebben laten liggen.

Een goede experience marketeer is continu bezig met het verfijnen van toekomstplannen door eerder behaalde resultaten af te zetten tegen de wensen voor de toekomst. En met deze zes concrete tips kan jij na de campagne nog meer succes behalen.

 

Nog even dit: wat onderzoek zegt over experience marketing

Volgens onderzoek van de Event Marketing Institute EventTrack deden 79 procent van de brand marketeers meer met experience marketing. Tegelijkertijd ziet 77 procent van de marketeers experience marketing als een vitaal onderdeel van hun strategieën. Aan de andere kant heeft 74 procent van de consumenten een beter gevoel over een merk na een event. En is bijna 100 procent van de consumenten meer bereid om een product te kopen als ze een merkbeleving hebben ervaren. Dat laat nog maar eens zien wat de kracht is van een goede experience marketingcampagne.

Advertenties

5 reacties Voeg uw reactie toe

  1. Milou schreef:

    Wat een fijn lijstje dit! Dit moet iedere marketeer weten. En ik denk dat dit bij iedere soort marketingcampagne hoort. Wat jij?

    Liked by 1 persoon

    1. maurice.roethof schreef:

      Dat vind ik ook, Milou! Een goede marketeer moet zijn insights blijven rapporteren. Daar kun je deze stappenplan heel goed voor gebruiken. 😉

      Like

    2. maurice.roethof schreef:

      En als je dit artikel interessant vond, dan vind je deze misschien ook wel leuk. Daar lees je welke zes merken heer en meester zijn als het om experience marketing gaat!

      Like

  2. Justin schreef:

    Wat kan je nog meer aanraden om feedback van je doelgroep te vragen? Ik organiseer een event, maar ik heb geen budget om een app op te bouwen… Fijn overzicht trouwens, met heldere voorbeelden. Thanks!

    Like

    1. maurice.roethof schreef:

      Fijn dat je er wat aan hebt, Justin! En je kunt natuurlijk ook via social media om feedback vragen, of de deelnemers achteraf een korte vragenlijst sturen. En als je een event gaat organiseren voor je bedrijf, bekijk dan ook dit filmpje eens! Daar geef ik 10 tips voor de beste experience marketingcampagne! 🙂

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s