Rivièra Maison onder de loep

Tegenwoordig zijn we constant online. We bezoeken ontzettend veel websites, al deze websites hebben hun eigen conversiedoelen die ze nastreven. Als gebruiker worden we online beïnvloed doormiddel van persuasive design. Zonder dat we ons er bewust van zijn komen we in het dagelijks leven persuasive design heel vaak tegen. Het is juist dit niet bewust zijn wat de kracht is. Vooral grote spelers maken hier gebruik van, denk maar aan Bol.com.

Allereerst is het natuurlijk van belang om te weten van persuasive design eigenlijk inhoudt. Het gaat voornamelijk om het ontwerpen en toepassen van designprincipes die het beslis- en koopgedrag van potentiële klanten beïnvloeden. Het doel hiervan is om het gebruiksgemak te vergroten en ervoor te zorgen dat de bezoekers de gewenste acties uitvoeren. Als consument komt iedereen hier mee in aanraking. Er zijn een aantal theorieën en modellen die zich met persuasive design bezighouden, zoals de beïnvloedingsprincipes van Cialdini. Deze theorie is ontwikkeld door psycholoog Robert Cialdini. In zijn boek beschrijft hij 6 principes waarmee websitebezoekers overtuigd kunnen worden. Het doel van deze principes is om zowel het design van een website te verbeteren, als het verhogen van de conversie.

Afgelopen weken heb ik de website van Rivièra Maison onder de loep genomen. Rivièra Maison is een internationaal bedrijf dat zich focust op het verkopen van interieurartikelen. Naast vele fysieke winkels heeft Rivièra Maison ook een website. Hier verkopen ze producten en bieden ze een nieuwsbrief aan. De reden dat ik de website nagetrokken heb, is om te kijken hoe de website verbeterd zou kunnen worden door middel van persuasive design. In mijn achterhoofd heb ik de vraag gehouden; ‘Hoe kan de website zo veel mogelijk verkopen realiseren en eventueel extra inschrijvingen genereren?’.

Rivièra Maison is een merk dat graag wil inspelen op exclusiviteit en sfeer. De winkels worden altijd sfeervol ingericht om zo de klanten inspiratie te geven. Meerdere keren heb ik de website bezocht, maar wat opmerkelijk was, is het verschil in sfeerbeleving. Zodra ik een winkel van Rivièra Maison instap, word ik overrompeld door een sfeer van gezelligheid, knusheid en huiselijkheid. Op de website krijg ik dit echter niet mee. Ik vind de website persoonlijk erg ‘kaal’, er wordt geprobeerd een moderne impressie te creëren, maar dit doet voor mij als bezoeker aan als leegte en sfeerloos. Hier zou de website zeker op kunnen verbeteren. De homepagina die te zien is, geeft al een impressie van de gehele website, erg leeg met veel wit. Dit brengt me naar het eerste punt van verbetering.

Schermafbeelding 2018-01-17 om 09.35.52.png

Sympathie: De homepagina bevat een foto die je doorverwijst naar de Sale-pagina. Het zou effectiever zijn om een slideshow te maken, met meerdere sfeervolle foto’s van artikelen en interieurideeën van het merk. In deze slideshow zouden ook voorbeelden getoond kunnen worden van ingerichte studio’s op televisie. Vele grote programma’s als RTL Boulevard en All You Need is Love maken gebruik van de collectie van Rivièra Maison. Door dit te laten zien aan consumenten, ontstaat er een vorm van sympathie en sociale bevestiging, potentiele kopers zien dat het een gewaardeerd merk is en zullen eerder overgaan tot aankopen.

Eenheid: Rivièra Maison moet ook het tonen van de artikelen aanpassen. De artikelen moeten op een andere manier gefotografeerd worden, zodat het een geheel wordt, in plaats van losse elementen. Op dit moment heeft elk artikel een andere achtergrond of compositie. Ter vergelijking heb ik een kijkje genomen op de website van Ikea. Precies het voorbeeld dat ik zocht. Artikelen zijn met een witte achtergrond gefotografeerd.

Schermafbeelding 2018-01-17 om 10.30.24

Het zou professioneler en aantrekkelijker lijken als het consistent gefotografeerd zou worden. Een tweede punt hierbij is dat de uitlijning van de foto’s ook consequent moeten zijn, dit lokt de consument meer.

Schermafbeelding 2018-01-17 om 09.36.16.png

Sociale bevestiging: Misschien herken je het zelf wel, het belang van bevestiging voordat je tot een aankoop overgaat. Als mensen onzeker zijn, zoeken ze bevestiging van anderen. De website van Rivièra Maison zou meer kunnen inspelen op sociale bevestiging door reviews toe te voegen. Dit hoeft niet per se voor artikelen, maar zouden ook positieve verhalen kunnen zijn over de inrichting van iemands huis, of de kwaliteit van Rivièra Maison. Eventueel reviews over de levering en klantvriendelijkheid. Verder zouden ze ook visueel kunnen bijspringen door waarderingssterren bij artikelen toe te voegen.

Consistentie: Niet geheel onbelangrijk, het plaatsen van een bestelling. Het doel van de website, verkopen realiseren. Mijn tip, houd dit zo simpel mogelijk voor de consument. Het laatste wat je als website wil is dat je potentiele koper op het laatste moment afhaakt. Ik heb zelf de customer journey bij Rivièra Maison doorlopen. Eerlijk is eerlijk, de laatste stappen waren verleidelijk om af te kappen.

Ik zou Rivièra Maison aanraden om het voortgangspercentage van de aankoop te tonen, maar ook zeker te verkorten. Zo kunnen bezoekers zien hoe ver ze in het afronden van de bestelling zijn. Bezoekers willen hier meestal consistent in zijn en op die manier worden ze onbewust overtuigd om de bestelling af te ronden. Ook willen bezoekers niet te lang over het afronden van een bestelling doen. Bij Rivièra Maison moet een gebruiker eerst een account aanmaken, voordat er besteld kan worden. Dit neemt meer tijd in beslag.

Bij een webshop wordt vaak aangegeven dat de verzendkosten gratis zijn, dat het product retour sturen gratis is, en dat het de volgende dag al bij de bezoeker thuis wordt geleverd. Rivièra Maison zou ik aanraden om duidelijk aan te geven wat de verzendkosten zijn, bij een bedrag onder €75. Dit bedrag zou ik aanpassen naar €50 om het voor consumenten aantrekkelijker te maken.  In de eerste stap bij de winkelwagen wordt pas getoond wanneer de levering plaatsvindt. Tijdens het bestelproces kom je er als consument bij de verzendmethode achter dat je via PostNL € 5,95 aan verzendkosten moet betalen. Als je een redelijk goedkoop artikel koopt, zijn de verzendkosten relatief hoog. Op de homepagina zou al duidelijk moeten worden wat de punten zijn, namelijk:

  • Vanaf 75 euro, gratis verzending
  • Gratis retourneren in de RM Stores
  • Retourneren binnen 14 dagen

Nog twee laatste puntjes van verbetering in mijn optiek.

Punt 1: De website van Rivièra Maison laat ook een en ander liggen betreft het gebruikersgemak. Om even rond te neuzen tussen de artikelen zijn er ontzettend veel keuzes om te maken. De optie ‘Collectie’ bestaat uit negen opties per voorkeurskamer in het huis. Ook zijn er nog vijftien mogelijkheden om zo losse producten te kiezen. Zo ontstaat er bij sommige gebruikers, waaronder ikzelf, keuzestress. Ik zou Rivièra Maison het aanraden om de keuzes beperkt te houden, door in de navigatiebalk zelf al een scheiding te maken tussen producten en ruimtes. Met andere woorden, de optie ‘collectie’ moet gesplitst worden.

Schermafbeelding 2018-01-17 om 09.49.47.png

Als je als consument voor ruimtes kiest, zou je dan virtueel ingerichte kamers te zien krijgen. Als je met je muis op het artikel blijft hangen, zou je kort te zien kunnen krijgen wat het artikel is en wat het kost. Klik je op dit artikel, dan wordt je doorgelinkt naar de productpagina. Zo is het winkelen op de website van Rivièra Maison meteen al sfeervoller en makkelijker gemaakt, doordat je het idee hebt dat je echt in een huis artikelen kunt ‘plukken’.

Punt 2: Inschrijven voor de website zou ook stukken aantrekkelijker kunnen worden gemaakt. Ten eerste zou de homepagina een opvallende button mogen toevoegen om je sneller naar de inschrijfpagina te lokken. Dit zou kunnen door bijvoorbeeld de tekst: Psst! Profiteer van verborgen deals als u inlogt…”. Mocht iemand toch kiezen voor de optie in de navigatiebalk ‘Schrijf je in’, dan wordt je doorgelinkt naar een vrijwel lege pagina met een invulformulier.

Schermafbeelding 2018-01-17 om 09.55.22.png

Voor zover mijn kijk op het verbeteren van de website van Rivièra Maison. Met deze verbeterpunten kunnen klanten en potentiële klanten op een positieve manier worden beïnvloed. Door het implementeren van de verbetervoorstellen, zou de website van Rivièra Maison vooruit kunnen gaan in het realiseren van verkopen, maar ook dat klanten zich inschrijven en betrokken voelen met het merk.

Hopelijk heeft dit artikel jou een en ander duidelijk gemaakt over persuasive design en de beïnvloedingsprincipes van Cialdini. Mocht je nog aanvullingen of opmerkingen hebben betreft de website van Rivièra Maison, laat ze dan vooral achter in de reacties! Ook kan je ervoor kiezen om meer van mijn artikelen te lezen op MIC Watching, door hier te klikken.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s