Persuasive design bij Kellyjeans na make-over nog niet optimaal

Persuasive design zijn de toverwoorden voor marketeers vandaag de dag. Om de conversie van een website te verhogen moet de customer journey onder de loep worden genomen, en is het inzetten van persuasive design een must. Professionele partijen en grote bedrijven zijn hier al volop mee bezig (bijvoorbeeld Coolblue en Bol.com) maar juist kleinere websites kunnen hier nog een slag in maken. Voor dit artikel heb ik gekeken naar de webshop van kledingwinkel Kellyjeans (click & brick) die op zijn website wel al een paar principes van Cialdini toepast, maar waar nog wel stappen gemaakt kunnen worden in het verbeteren van het persuasive design.

Eind vorig jaar heeft de website van Kellyjeans een make-over ondergaan. De website is verbeterd op een aantal punten maar er valt nog winst te behalen met betrekking tot het toepassen van persuasive design. Onder persuasive design wordt verstaan: ontwerpen om houding en gedrag van de gebruikers te veranderen door middel van overreding en sociale invloed (www.marketingfacts.nl). Ik geef een aantal tips waar de webshop nog kan optimaliseren met behulp van het verwerken van de beïnvloedingsprincipes van Cialdini.

Een van de voordelen van het inzetten van persuasive design is natuurlijk dat je de conversie van je webwinkel kunt verhogen. Maar dat is natuurlijk niet het enige. Tegenwoordig wordt stevig ingezet om een klant te binden aan de onderneming. De lifetime value van een klant is belangrijk: een klant aan je binden voor langere tijd is een doel op zich geworden. Het is namelijk goedkoper voor een bedrijf om iemand die al klant is met kortingen en voordelen binnen te houden dan een nieuwe klant aan te trekken. Daarom is een loyaliteitsprogramma erg belangrijk.

Homepage

Op de homepage is al wel het een en ander aangepast in het design maar het kan nog beter. Door meer gebruik te maken van sfeerfoto’s in de slider die uitnodigen om verder te kijken in de webshop. Momenteel staan in de slider twee foto’s, die weinig zeggen over Kellyjeans of waar het voor staat. Hier kan gekozen worden om sfeerfoto’s van de winkels te laten zien of van de kleding die te vinden is in de webshop.

Nieuwsbrief

Er is sinds de restyling een pop-up geïntroduceerd voor het inschrijven op de nieuwsbrief (touchpoint). Echter de pagina waar je je daadwerkelijk aanmeldt voor de nieuwsbrief is een standaard invultemplate. Deze kan fraaier maar ik zou er sowieso voor kiezen om bij de inschrijving op de nieuwsbrief alleen naam en e‑mailadres in te laten vullen en de overige vragen bij het profiel op te nemen. Als bezoekers gelijk bij het eerste contact met een webshop veel vragen moeten invullen dan haken ze af.

Voorbeeld pop-up inschrijven nieuwsbrief met openen template versus pagina inschrijven nieuwsbrief direct

Nieuwsbrief oudtemplate nieuwsbrief

Nieuwsbrief nieuwformat

Kassakoopjes

Een item op de website is Kassakoopjes. De koopjes die worden aangeboden komen niet over als echte koopjes. Ik zou dit geen kassakoopjes noemen maar zou een item van maken in de trant van: “Andere klanten kochten ook”.  Dit zou ook een goede mogelijkheid zijn om complementaire items onder de aandacht te brengen.

Wek niet te indruk koopjes aan te bieden, terwijl het geen echte koopjes zijn.

Kassakoopjes

andereklantenkochten

Shop the look

Introduceer ‘shop the look’, en maak visueel hoe een outfit eruit kan zien met het artikel waar op dat moment de interesse naar uitgaat. Het kan een uitnodiging zijn om de hele outfit te kopen op het moment dat het gehele plaatje je aanspreekt. Dan hoef je het zelf niet te bedenken. Soms kan dit net het duwtje zijn dat nodig is om een product te kopen.

Sympathie en Eenheid

Ik mis het karakter van Kellyjeans op de website. Waar staat Kellyjeans voor, welke beleving wil ze overbrengen? Onder het kopje ‘Klantenservice’ staat:

Quote:

“Wij zijn de ‘Kelly Family’, zoals wij onszelf vaak noemen. Een hechte ‘familie’ van collega’s.”

Maar wie is die familie dan? Dit familiegevoel ‘voel’ ik niet op de website. De beleving mist en de persoonlijke touch ontbreekt.

Speel in op het beïnvloedingsprincipe van Sympathie en Eenheid door de klant het gevoel te geven bij de familie te horen. Ergens bij horen is iets wat mensen graag willen en laat zien wie die familie is. Bijvoorbeeld door het gebruik van foto’s van de medewerkers. Daarmee laat je zien hoe leuk de mensen van Kellyjeans zijn en zo maak je het persoonlijker. Dit verhoogt ook het gevoel van betrouwbaarheid.

Zorg ervoor dat als een bezoeker inlogt hij persoonlijk wordt aangesproken. Simpelweg door de voornaam in beeld te laten verschijnen in een welkomsttekst.

Wederkerigheid

Kellyjeans heeft geen duidelijk online loyaliteitsprogramma. Om klanten vaker te laten terugkeren en ze aan je te binden is een interessant loyaliteitsprogramma onontbeerlijk. Zodra klanten punten sparen door een aankoop of korting krijgen op een volgende aankoop, wordt het interessant om vaker terug te komen. Er is wel zoiets als een membershipcard bij Kellyjeans maar informatie daarover staat weggestopt op de pagina Klantenservice. Je moet echt op zoek gaan, wil je die informatie kunnen vinden. Je krijgt bij 500 gespaarde punten (voor iedere euro die je uitgeeft, ontvang je 1 punt) 25 euro korting. Op de website moet je dan bij opmerkingen invullen dat je een membershipcard hebt. Dit moet je dus niet vergeten anders spaar je geen punten. Daarnaast spaar je geen punten in de sale, dat is dan ook weer een beetje flauw.

Een voorbeeld van een website die een aantrekkelijk loyaliteitsprogramma heeft, is Vente-Exclusive.com. Je kunt daar Bronze, Silver of Gold member worden door punten te sparen. Iedere uitgegeven euro levert een punt op. Bij de Gold status heb je ‘early access’ en krijg je eerder toegang tot de verkopen. Daarnaast betaal je geen verzendkosten als een aankoop doet van minimaal 50 euro. De voordelen van deze status triggert klanten om meer aankopen te doen. Heb je eenmaal de ‘Gold’ status bereikt met de daarbij behorende voordelen dan wil je die niet kwijtraken. Hier komt de wederkerigheid om de hoek kijken, ‘voor wat, hoort wat’ en daarom zal de klant genegen zijn meer te kopen om wat terug te doen. Het voelt als een soort verbintenis. Het is namelijk wel de bedoeling dat een klant vaker terugkomt en niet eenmalig iets koopt.

Nu is Vente-Exclusive.com wel een ander type webshop maar het principe van ‘early access’  kan prima toegepast worden in de Sale of bij acties.

Voorbeeld zonder loyaliteitsprogramma

metloyaliteit

Voorbeeld met loyaliteitsprogramma

spaarprogramma

Consensus (sociale bewijskracht)

Laten zien hoeveel andere klanten een item al hebben gekocht of door gebruik te maken van een review mogelijkheid, wekt de indruk van eerlijkheid en oprechtheid. Als andere mensen al een product hebben gekocht en daar enthousiast over zijn, ben je sneller geneigd het product ook te kopen. Reviews zijn daarbij een heel handige manier om net dat zetje te geven richting conversie. Informatie over pasvorm en kwaliteit zijn belangrijk om de angst voor een miskoop zo klein mogelijk te maken. De bezoeker mist tenslotte de mogelijkheid om het artikel aan te raken en daarom is een uitgebreide omschrijving en review van andere klanten erg behulpzaam.

Voorbeeld zonder review

Vestzonderreview

Voorbeeld met review

Vestmetreview

Algemeen advies

Naast toepassing van persuasive design wil ik Kellyjeans meegeven dat er in de stijl wat dingen opvallen qua look & feel.

Zorg dat de website up-to-date is. Ik zie dat er kledingstukken staan onder ‘nieuwste artikelen’ die niet meer nieuw zijn. Deze artikelen zijn namelijk nu in de sale.

Schermafbeelding 2018-01-22 om 11.40.02.png

Het lettertype is wel erg klein. Voor de restyling was dit in mijn beleving groter. Ik raad Kellyjeans aan dit te vergroten voor een betere leesbaarheid. Daarnaast is het gebruik van sommige icoontjes voor verbetering vatbaar. Het icoon bij de persoonlijke pagina (inlog) is heel standaard. Hiervoor zijn mooiere varianten voor denkbaar.

Oud inlog icoon versus nieuw 

inlogicoonoudinlogicoonniew

 

 

De hieronder getoonde balk staat niet vast bij scrollen op de pagina. Voor de make-over was dat wel het geval maar toen zag je de pagina bij scrollen erachter langs sliden. Gelukkig is dat aangepast maar nu verdwijnt deze balk bij het scrollen en is het logo niet meer zichtbaar.

zonderloyaliteit

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s