Waar komt augmented reality vandaan?

Augmented reality (AR) klinkt erg als technologische hocuspocus en lijkt wel direct te komen uit films als Blade Runner, Akira en Ghost In The Shell (1995). Maar wat is AR eigenlijk? Om hier meer over te leren nemen we een kijkje in de geschiedenis van AR.

1968
In 1968 creëerde computerwetenschapper Ivan Sutherland (niet te verwarren met Kiefer Sutherland) de eerste AR/VR-bril genaamd “The Sword of Damocles”. Sutherland gebruikte een computer om een virtueel een kubus in het zicht van de gebruiker te plaatsen. De kubus was driedimensionaal gemodelleerd en het perspectief van de gebruiker bepaalde welke zijde van de kubus te zien was. Deze kubus werd als een laag over transparante brilglazen geplaatst waarmee het in feit de eerste AR-toepassing ooit was.

1975
Zeven jaar nadat Ivan Sutherland de eerste AR-bril creëerde konden wij voor de eerste keer interacteren met virtuele objecten. In 1975 ontwierp Myron Krueger een zogenoemde “Artificial Reality Laboratory” genaamd “Videoplace”. Door het gebruik van speciale brillen en handschoenen konden deelnemers aan de Videoplace digitale objecten manipuleren en creëren. Mensen konden digitale tekeningen maken met hun handen of driedimensionale objecten draaien en vergroten. Dit leek al meer op de AR die wij nu kennen.
videoplace_02

1990
De term Augmented Reality is in 1990 bedacht door Tom Caudell, een wetenschapper die werkte voor het Amerikaanse bedrijf Boeing. Caudell en zijn collega David Mizell hadden de opdracht gekregen om het werken aan de vliegtuigen efficiënter en goedkoper te maken. Een probleem waar Boeing tegenaan liep waren de kosten voor de markeringen die de medewerkers nodig hadden om de vliegtuigen in elkaar te zetten. Hiervoor ontwierpen Caudell en Mizell een AR-bril die aan een draagbare computer verbonden was. Dit was revolutionair omdat voorheen AR altijd gebonden was aan een specifieke locatie.

Screen Shot 2013-12-04 at 11.15.57 pm

1992
Louis Rosenberg ontwierp in 1992 een van de eerste augmented reality systemen waarmee er door middel van een exoskelet en een AR-bril een machine op afstand gemanipuleerd kon worden als een verlenging van het eigen lichaam. Hedendaags worden zulke machines ook vaak gebruikt tijdens operaties om taken te volbrengen die voor de mens te lastig of zelfs onmogelijk zijn. In de AR-bril worden bijvoorbeeld afmetingen getoond of andere belangrijke informatie die belangrijk zijn om de operatie tot een goed einde te brengen. Tevens ontwikkelde hij de eerste “Desktop 3D Digitizer”, een systeem waarmee fysieke objecten en menselijke bewegingen geanimeerd konden worden. Deze techniek is onder anderen gebruikt tijdens de productie van veel bekende animatiefilms zoals Shrek en Ice Age.

1994
In 1994 produceerde Julie Martin de eerste theatervoorstelling waarbij ze gebruik maakte van AR om een mixed reality voorstelling te geven genaamd “Dancing in Cyberspace”. Tijdens de voorstelling danste de dansers in en rondom virtuele objecten die te zien waren met een speciale bril. Hiermee combineerde ze de fysieke en virtuele wereld.

1998
Tijdens een NFL American Football wedstrijd toonde televisieomroep Sportvision in 1998 de eerste AR op televisie. Dit deden ze met een gele lijn die aantoonde waar de bal geland was. Deze gele lijn was niet echt op het veld geplaatst en was alleen te zien op de televisieschermen van de mensen thuis. Het is een subtiele toepassing die niet snel opvalt tenzij je ernaar zoekt.

2000
Na de angst voor de millenniumbug een van de grootste “meme” van de 20ste eeuw bleek te zijn ging de ontwikkeling aan AR-toepassingen met volle mars verder. In 1999 ontwikkelde Hirokazu Kato een online open-source bibliotheek volledig gericht augmented reality. Het project was gelanceerd op GitHub en bood een alsmaar groeiende bibliotheek van AR-programma’s die iedereen kon downloaden. Dit gaf meer aansporing om AR-programma’s te ontwikkelen en te verspreiden.
1st-and-ten-line

2009
Het Amerikaanse tijdschrift Esquire was in 2009 het eerste geprinte medium wat AR toepaste in hun blad.  Esquire gebruikte Robert Downey jr. om het blad te in AR te pitchen aan hun lezers. De lezers konden een virtuele weergave van Robert Downey jr. tevoorschijn toveren en over het blad heen en weer laten lopen. Dit was een slimme en creatieve zet van Esquire. Het magazine was een hit en kondigde een nieuw tijdperk voor innovatie voor geprinte media aan.

En hiermee zijn we beland in het heden. Ik hoop dat je wat hebt geleerd van deze beknopte loop door de geschiedenis van augmented reality. Mocht je meer willen leren over de geschiedenis van AR verwijs ik je graag door naar een post van de Huffingtonpost.

 

Bronnenlijst

Augmented Reality – History. (2010, 25 januari). Geraadpleegd van http://lukemears.com/uniblog/augmented-reality-history

Cassella, D. (2009, 3 november). What is Augmented Reality (AR): Augmented Reality Defined, iPhone Augmented Reality Apps and Games and More. Geraadpleegd van https://www.digitaltrends.com/gaming/what-is-augmented-reality-iphone-apps-games-flash-yelp-android-ar-software-and-more/

Caudell, T. (z.j.). AR at Boeing (1990). Geraadpleegd van http://www.idemployee.id.tue.nl/g.w.m.rauterberg/presentations/hci-history/tsld096.htm

Did Sports Pave the Way for Augmented Reality? (2016, 17 juli). Geraadpleegd van http://www.augment.com/blog/sports-pave-way-augmented-reality/

Kato, H., Billinghurst, M., & Poupyrev, I. (2000, november). ARToolKit version 2.33. Geraadpleegd van http://www.tinmith.net/lca2004/ARToolkit/ARToolKit2.33doc.pdf

Forbes. (2000, 20 maart). Feel Me. Geraadpleegd van https://www.forbes.com/forbes/2000/0320/6507278a.html#68e894f82886

Ostrow, A. (2009, 9 november). Esquire’s Augmented Reality Issue Starring Robert Downey Jr. Is Live [VIDEO]. Geraadpleegd van http://mashable.com/2009/11/09/esquire-augmented-reality-2/#sNXsqvmbC5qz

Sterling, B. (2009, 20 september). Augmented Reality: “The Ultimate Display” by Ivan Sutherland, 1965. Geraadpleegd van https://www.wired.com/2009/09/augmented-reality-the-ultimate-display-by-ivan-sutherland-1965/

The History Of Augmented Reality. (2011, 20 augustus). Geraadpleegd van https://theopticalvisionsite.com/the-history-of-augmented-reality/

Virtual Fixtures from Rosenberg. (2013, 14 juni). Geraadpleegd van https://stackoverflow.com/questions/16738112/virtual-fixtures-from-rosenberg

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s