VR bedrijf Immersive door Cialdini’s glazen heen

on

“Boek snel want er is nog maar 1 kamer over” zijn woorden die je vast heel bekend voorkomen. Dit is typisch een voorbeeld van het inzetten van persuasive design. En wat dat dan nou is? Het is een kunst om de bezoekers op je website te beïnvloeden om iets te doen, vaak om een aankoop te voltooien.

Ik ben met deze kennis op het internet gaan zoeken naar bedrijven die dit doen. Al snel kwamen grote namen naar voren zoals Bol.com, Booking.com en H&M. De omzet van deze websites ligt jaarlijks ontzettend hoog, die van Bol.com was in 2016 maar liefst meer dan 1 miljard euro (Emerce.nl, 2017). Deze grote websites maken ontzettend goed gebruik van de beïnvloedingsprincipes van Cialdini, maar ik geloof dat ook de ‘kleine(re)’ websites hier gebruik van zouden moeten maken. Vandaar dat ik in dit artikel de website Immersive.nl behandel, omdat ik van mening ben dat zij nog veel meer met de volgende Cialdini’s principes moeten werken; schaarste, wederkerigheid, autoriteit en sympathie.

Schaarste

Zoals je al kon lezen in de inleiding over het gegeven voorbeeld over die ene hotelkamer die nog over is, is dat een slimme manier van het gebruik van persuasive design. Je twijfelt of je wel of niet moet boeken, maar voelt je gehaast vanwege de kamer die bijna weg is dus besluit om toch maar te boeken.

Hetzelfde moet Immersive doen. Gooi een goede actie op de website, met uiteraard een gereduceerde maar goede prijs, en laat daarnaast een timer aflopen. Op die manier worden bezoekers getriggerd om te boeken, want als ze te lang wachten loopt de actie af en zijn ze de korting kwijt.

 nieuwehomepage

 Wederkerigheid

Waar wij Nederlanders in het buitenland bekend voor zijn, is onze gierigheid. Je kunt zeggen wat je wilt, maar voor websites die gericht zijn op het verhogen van hun conversie (het verhogen van de omzet bijvoorbeeld) is het inzetten van de beïnvloedingsprincipe wederkerigheid van Cialdini perfect daarvoor. En voor Immersive zou het helemaal goed zijn om bezoekers te verleiden met korting. Door het plaatsen van een knopje waarmee bezoekers zich in kunnen schrijven voor de nieuwsbrief in ruil voor korting, vergroten zij hun klantenbestand maar zorgen ze er ook voor dat ze weer sneller terugkomen op de website.

kortingimmersive

Autoriteit

Tegenwoordig ontkom je er bijna niet meer aan, (het woord) influencers. Het promoten van een product/dienst/bedrijf door het inzetten van digitaal invloedrijke mensen. Perfect voor Immersive! Hoeveel influencers zijn er wel niet die zich bezighouden met technologie/VR of racen? Inderdaad, ontzettend veel. Immersive zou daar gebruik van moeten maken op hun website. Vraag bijvoorbeeld Enzo Knol of hij een vlog wilt maken terwijl hij in een racesimulator zit. Zodra een bezoeker dit ziet, voelen ze een soort van respect naar het bedrijf. “Als Enzo Knol daar is geweest en een goede experience heeft gehad, dan moet ik dat ook hebben” is de gedachte die je erin wilt krijgen.

influencersimmersive

 Sympathie

Door als website persoonlijker of ‘aardiger’ over te komen, is het altijd handig als je een “Over ons” tabblad op je website plaatst. Bezoekers kunnen zich eerst rustig inlezen over wie het bedrijf runt, hoe alles is ontstaan etc. In het geval van Immersive zorgt dat ervoor dat ze minder overkomen als futuristische robots die een bedrijf runnen, maar meer als echte personen met een geschiedenis. Op die manier worden ze als vriendelijk en open ervaren en voelen bezoekers zich erg op hun gemak en welkom, waardoor het aantal boekingen gestimuleerd worden.

overimmersive

 

Immersive moet bovenstaande principes van Cialdini gaan gebruiken op hun website om ervoor te zorgen dat het bezoekersaantal omhoog gaat. Als ze dit op de juiste manier doen, zal de conversieratio exponentieel stijgen.

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s