Twitch; zo ga je om met Persuasive Design.

on

Al jarenlang is streaming website Twitch bezig met een opmars aan populariteit. De bezoekersaantallen blijven groeien en trekt ook meer bekijks uit onder andere Nederland (Nu, 2018). Je zou je kunnen afvragen waar dit succes vandaan komt. Uiteraard één van de vereisten om een succesvol online platform te bezitten is de vormgeving van de website zelf. Bezoekers horen er makkelijk op te kunnen surfen en te kunnen doen waar ze voor komen. Of dit nou het bekijken van streams is of het zelf streamen. Dit succes van Twitch gebeurt natuurlijk niet onopgemerkt en concurrenten zoals YouTube proberen hier al op te anticiperen om zo Twitch voor te blijven. De vraag is nu hoe Twitch op de meest efficiënte wijze gebruik kan maken van persuasive design om het huidige succes te laten doorgaan?

Het kan altijd beter

Indien je er nog niet van hebt gehoord; persuasive design is het ontwerpen om houding en gedrag van de gebruikers te veranderen door middel van overreding en sociale invloed (Boex, 2012). Het toepassen van persuasive design wordt gedaan met behulp van de 7 beïnvloedingsprincipes van Cialdini. Met deze manier van vormgeven dient, vooral op onbewuste wijze, de mens sneller tot conversie over te laten gaan. Uiteraard heeft elke website verschillende doelen die als conversie gezien kunnen worden. Dit kan variëren van het achterlaten van persoonlijke gegevens tot het doen van een aankoop. Bij Twitch is er sprake van meerdere conversiedoelen die het succes van de website zou kunnen optimaliseren. Ondanks de groei bij Twitch is er natuurlijk altijd ruimte voor verbetering.

Wanneer het gebruik van de website vanuit twee perspectieven wordt belicht, namelijk vanuit de kijker van de streams en de streamer zelf, wordt al snel duidelijk dat Twitch nog op verschillende kanten geoptimaliseerd kan worden. Het is van essentieel belang dat de kijker van de streams makkelijk kan navigeren door de website om te vinden waar hij of zij naar opzoek is. Daarnaast is het belangrijk dat de streamers genoeg hulp krijgen van Twitch op de website om te kunnen streamen en kwalitatieve content te kunnen leveren. Deze twee doelgroepen zijn onderdeel van het grote publiek van Twitch die van groot belang zijn bij het behalen van genoeg conversies om de groeiende trend voort te kunnen zetten.

Op dit moment ontbreekt er nog op Twitch een bepaald niveau aan duidelijkheid voor nieuwe bezoekers. Dit kunnen zowel kijkers zijn als streamers. Met de volgende punten zou Twitch zonder twijfel het aantal conversies doen stijgen en tegelijkertijd de website optimaliseren.

Hoe pak je het aan?

Allereerst is het belangrijk dat er prioriteiten worden gesteld over de conversiedoelen die verbeterd moeten worden op de website. Dit wordt bepaald door de gekozen doelgroepen die van essentiële waarde zijn voor het succes van de website. In dit geval zijn dat de kijkers en de streamers.

  1. Het aanmaken van een account

Alhoewel het aanmaken van een account niet direct inkomsten genereert voor Twitch, kan het op de lange termijn dat wel doen. Het account is namelijk de eerste tussenstap. Een optie om nieuwe bezoekers van de website een account aan te laten maken is door het gebruiken van het Cialdini-principe; Autoriteit. Met het toepassen van autoriteit op de website wekt dat vertrouwen in de bezoeker en wordt er sneller geneigd om tot conversie over te gaan. Om deze autoriteit te kunnen laten zien kan gebruik worden gemaakt van een uitgereikte prijs voor Twitch (FastCompany, z.j.).

Door deze toegekende prijs prominent op de homepage te plaatsen (zonder dat het onprettig groot wordt) worden bezoekers meteen blootgesteld aan de status van Twitch. Dit leidt weer tot het aanmaken van een account. Op de afbeelding hieronder zie je hoe het eruit zou komen te zien.

MICWatching Design Account goed

(Autoriteit; Trofee (zie rode pijl))

  1. Het aanschaffen van een betaald abonnement

Een conversiedoel waar Twitch zeker direct profijt bij heeft is het verkrijgen van abonnementen van bezoekers. Om mensen sneller en vaker deze abonnementen te laten kopen moeten ze ervaren wat de voordelen allemaal zijn als er een abonnement wordt aangeschaft. Met het gebruik van het Cialdini-principe wederkerigheid, kan hiervan optimaal worden geprofiteerd. Door de nieuwkomer bij het aanmaken van een account een gratis abonnement te geven wordt de bezoeker gestimuleerd om de website te ontdekken om te zien wie zij dat gratis abonnement gunnen. Dit kan op den duur resulteren in het betalen voor meer abonnementen waarvan minstens de helft rechtstreeks naar Twitch gaat. In de afbeelding hieronder zou het er als volgt uit komen te zien.

MICWatching Design Abonnement goed

(Wederkerigheid; witte tekst (zie rode pijl))

  1. ‘Bits’ kopen

Bits is een vorm van een interne valuta die alleen verhandelbaar is binnen de website van Twitch. Met deze valuta kunnen bezoekers een bepaald aantal doneren aan de streamer naar keuze (Help.twitch, 2017). De streamer die deze bits ontvangt krijgt het gelijke aantal aan inkomsten zonder het te moeten verdelen met Twitch zelf. Dit komt, omdat de bezoeker eerst een aantal bits van Twitch koopt. Hierdoor is het aantal bits wat aan de streamer wordt gegeven in zijn volledigheid voor hem of haar. Normaliter worden inkomsten uit bijvoorbeeld abonnementen 50/50 verdeeld tussen de streamer en Twitch. 1 bit staat gelijk aan 1 eurocent.

Om de bezoeker te kunnen motiveren om meer bits te kopen kan het Cialdini-principe schaarste van pas komen. Door tijdelijke acties met een beperkt aantal bestellingen aan bits vrij te stellen kunnen bezoekers gemotiveerd raken om sneller aankopen te doen. Dit geeft hen het gevoel dat zij hebben geprofiteerd van een actie en zo goedkoper uit zijn. In de afbeelding hieronder zou het er zo uit komen te zien.

MICWatching Design Bits goed

(Schaarste; uitroepteken (zie rode pijl))

  1. Twitch Prime abonnement

Met een Twitch Prime abonnement krijgt de eigenaar elke maand gratis items voor games, hoeft diegene geen reclame te bekijken en nog meer extra’s (Twitch.Amazon, z.j.). Dit abonnement wordt momenteel gepromoot op de homepage door de lichtblauwe banner, maar kan meer conversie opleveren door het toepassen van het Cialdini-principe van sociale bevestiging (Twitch, z.j.). Hiermee wordt de bezoeker blootgesteld aan andere mensen die ook Twitch Prime hebben. Dit kan de bezoeker over de drempel laten gaan om een Twitch Prime abonnement te nemen. Door het toevoegen van de hoeveelheid vrienden die ook Twitch Prime hebben kan dat voor nog meer conversie zorgen voor Twitch. Op de afbeelding hieronder zou dat er als volgt uit komen te zien.

MICWatching Design Prime goed

(Sociale bevestiging; blauwe kroon (zie rode pijlen))

  1. Merchandise

Twitch heeft zijn eigen webwinkel binnen de website waar merchandise aangeschaft kan worden (Amazon, z.j.). Er kunnen onder andere kleding en kopjes worden gekocht via Amazon. Om conversies voor dit doel te kunnen verhogen is het Cialdini-principe eenheid de beste optie (Scheiberlich, 2016). Door streamers een enkel artikel van de webshop te geven om als winactie te gebruiken met kijkers. Door als kijker actief mee te doen met de winactie wordt een nieuwe manier gecreëerd om zich te verbinden met het kanaal. Het tonen van de artikelen op kanalen kan tevens resulteren in meer conversie op de webshop zelf. Dit ziet er op de afbeelding hieronder als volgt uit.

MICWatching Design Store

(Eenheid; cadeau-icoon (zie rode pijl))

Met deze toepassingen van persuasive design ben ik ervan overtuigd dat conversiedoelen voor de kijker en de streamer voor Twitch geoptimaliseerd worden. Hiermee wordt het continue succes van Twitch alleen maar groter en biedt het perspectief voor de toekomst. Wat zal de volgende stap zijn?

Lees een van mijn andere artikelen over Twitch en mijzelf:

Twitch: Voor ieder wat wils

Twitch & YouTube: David VS Goliath

Over de auteur; Rick Bloemzaad

Bronnen:

Amazon (z.j.). Twitch merchandise. Geraadpleegd op 18 januari 2018, opgehaald van: https://www.amazon.com/twitchmerch?channel=tpn&ref_=tw_or_web_tpn_ms

Boex, Laurens (2012, 3 augustus). Overtuigend beïnvloed door Persuasive Design. Geraadpleegd op 18 januari 2018, opgehaald van: https://www.marketingfacts.nl/berichten/overtuigd-beinvloed-door-persuasive-design

FastCompany (z.j.). Most Innovative Companies; Twitch. Geraadpleegd op 18 januari 2018, opgehaald van: https://www.fastcompany.com/company/twitch

Help.twitch (2017, 16 november) Guide to cheering. Geraadpleegd op 18 januari 2018, opgehaald van: https://help.twitch.tv/customer/portal/articles/2449458

Nu (2018, 11 januari). 1,3 miljoen Nederlanders kijken naar gamestreams. Geraadpleegd op 18 januari 2018, opgehaald van: https://www.nu.nl/games/5082113/13-miljoen-nederlanders-kijken-gamestreams.html

Scheiberlich, Charlotte (2016, 23 september). Alle 7 beïnvloedingsprincipes van Cialdini toegepast op e-mailmarketing. Geraadpleegd op 18 januari 2018, opgehaald van: https://www.emerce.nl/best-practice/alle-7-cialdini-emailmarketing

Twitch (z.j.). Twitch homepage. Geraadpleegd op 18 januari 2018, opgehaald van: https://www.twitch.tv/

Twitch.amazon (z.j.). Twitch Prime. Geraadpleegd op 18 januari 2018, opgehaald van: https://twitch.amazon.com/prime?ref_=sm_tw_tup_ntp_t_all

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s