Kan gamification alleen maar ingezet worden als marketingtool?

on
ProjectDiscoveryKeyart2
 By Team Psycho Sisters, opgehaald van: https://community.eveonline.com/news/dev-blogs/exoplanets-the-next-phase-of-project-discovery/

Gamification, de term wordt steeds vaker gebruikt en je kunt er niet meer omheen als marketeer. Grote bedrijven zoals Lays en Duyvis zijn er al mee bezig, het toepassen van speltechnieken binnen een niet game-gerelateerde context met meestal het doel om de engagement en loyaliteit te verhogen en bewustwording te creëren. Van eerdere vormen van gamification, flippo’s van Pokémon en Yu-Gi-Oh, tot en met de modernere vormen van gamification, Kahoot, waarbij jouw kennis wordt getest op een leuke en competitieve manier. Maar kan gamification ook op een andere manier ingezet worden dan als een marketing- of een educatieve tool?

Toen ik voor het eerst van de term gamification hoorde had ik geen idee wat het inhield. Toen ik mijzelf ging verdiepen in het onderwerp, kwam ik er achter dat ik ook in aanraking ben gekomen met gamification. Maar wie dan niet? Als het verzamelen van flippo’s al een vorm van gamification is, waar kunnen we nog meer tot worden aangezet? Vanuit dit punt ben ik verder gaan kijken naar andere mogelijkheden voor gamification. Ik kwam toen iets tegen waar ik al onwetend al een tijd mee bezig was, Project Discovery in EVE online. Vanuit dit onderwerp kwam ik op de term “Citizen science”.

Naast gamification als een educatieve of marketing tool kan gamification ook ingezet voor andere initiatieven zoals citizen science, maar wat houdt het in? Citizen science houdt in dat wetenschappers een beroep doen op burgers om hen te assisteren bij onderzoeksprojecten en het wordt ook vaak crowdsourcing genoemd. Door middel van gamification kunnen burgers taken verrichten die normaal gesproken veel herhaling bevatten zonder dat zij hierbij de motivatie verliezen.

Voorbeelden van gamificatie bij citizen science zijn:

  • it, hierbij moet de gebruiker eiwitten ontwerpen om zo de mogelijke opbouw van een eiwit te achterhalen.
  • Project Discovery, hierbij is het de taak om afwijkingen waar te nemen om zo tot de conclusie te komen dat er een planeet voor een ster langs schuift.
  • Zooniverse, wat ooit begonnen is als een platform voor het analyseren van de beelden van de Hubble-telescoop.

Na het proberen van Fold.it, Project Discovery en Galaxy Zoo op de website van Zooniverse, want wetenschap is leuk, kwam ik er achter dat niet alles voor mij is weggelegd. Ik zag mijzelf niet uren achter elkaar aan deze citizen science projecten werken, maar het competatieve element van Fold.it heeft mij een tijd gemotiveerd om zo goed mogelijk mijn best te doen. Daarentegen was Project Discovery van EVE Online wel voor mij weggelegd, maar dit werd veroorzaakt door mijn motieven waarom ik het deed. Met Project Discovery kun je beloningen vrijspelen om in het daadwerkelijke spel te gebruiken, waardoor er een balans ontstaat tussen de tijd die je in het project stopt en de waarde van de spullen die je er voor terugkrijgt. Naast mij zijn er nog vele anderen, met andere motieven, om mee te werken aan deze initiatieven.

Gamification kan ook bij andere initiatieven worden toegepast zoals gezondheid, inspiratie, werk en politiek. Bijvoorbeeld in China willen ze een vorm van gamification toepassen op hoe een burger leeft. Hij krijgt hier een burger score (social credit system) gebaseerd op de regels die zijn vastgesteld door de overheid. Dit bepaalt waar je werkt, waar je kinderen naar school gaan en of je een hypotheek kan afsluiten. Op de werkvloer kan gamification gebruikt worden om de productiviteit van werknemers te verbeteren. Een voorbeeld hiervan is Microsoft. Zij paste gamification toe door middel van het personeel van de klantenservice te voorzien van badges die zij op den duur konden levelen naar een hogere waardering op basis van expertise. Dit deden ze om de engagement, tevredenheid en retentie te verbeteren.

Kun je het jezelf voorstellen, dat de hele wereld gegamificeerd is? Dat alles wat je doet wordt bijgehouden en beoordeeld en dat daar tegenover een ranking staat? Dat je hele leven bepaald wordt  door wat de regering zegt wat goed en slecht voor je is? Ik lees mij in over gamification en ik zie verschillende toepassingen met zowel kansen als beperkingen.

Ja, gamification kan ook op andere manieren worden ingezet en is niet beperkt tot marketing- en educatieve mogelijkheden. Aan het oppervlak word je overspoeld met bedrijven die gamification willen inzetten voor marketing- of educatieve doeleinden. Maar als je verder kijkt zie je ook dat er andere functies zijn waar gamification een belangrijke rol in kan spelen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s