Je evenement promoten op social media

on

Social media is niet alleen niet meer weg te denken uit het dagelijks leven van jongeren, ook organisaties kunnen niet meer zonder. zij beseffen maar al te goed dat social media tegenwoordig een van de belangrijkste marketingtools is. Het bereik van social media is enorm groot, dus je evenement promoten met behulp van social media is heel effectief.

Interessante cijfers

Welk medium jij het beste kunt gebruiken, hangt af van het evenement dat jij organiseert en de doelgroep die je wilt aanspreken. Facebook heeft wereldwijd de meeste gebruikers. Van de bijna twee miljard maandelijks actieve gebruikers, gebruikt 1,18 miljard Facebook dagelijks. Van die twee miljard gebruikers, gebruiken 10,4 miljoen Nederlanders het medium, waarvan 7,5 miljoen gebruikers dagelijks actief zijn. Een snelle rekensom laat zien dat dit bijna de helft van alle Nederlanders is. Hier kunnen we uit concluderen dat Facebook populair is onder alle groepen. Deze groepen kunnen onderverdeeld worden in de volgende leeftijdscategorieën:

15-19 jaar: 80%

20-39 jaar: 89%

40-64 jaar: 77%

65-79 jaar: 65%

80+          : 61%

Je evenement op Facebook promoten blijkt dus erg effectief te zijn, ongeacht welke doelgroep jij wilt aanspreken.

Een ander groot medium dat erg effectief kan zijn is Instagram. Instagram heeft de laatste jaren een explosieve groei meegemaakt. Waar zij in 2015 ‘nog maar’ 300 miljoen maandelijks actieve gebruikers hadden, zijn dit er tegenwoordig al meer dan 600 miljoen. Het geheim achter het razendsnelle succes van Instagram is te vinden in de continue vernieuwingen die Instagram steeds weer doorvoert. Een paar jaar geleden kon je Instagram alleen nog maar gebruiken om foto’s te plaatsen. Tegenwoordig kun je ook video’s plaatsen, hebben ze Instagram Stories toegevoegd en krijg je gesponsorde content te zien tussen het scrollen door. Marketeers smullen hiervan, want deze toevoegingen bieden veel mogelijkheden tot promotie. In tegenstelling tot Facebook wordt Instagram nog niet onder alle leeftijdscategorieën veel gebruikt:

15-19 jaar: 66%

20-39 jaar: 36%

40-64 jaar: 17%

65-79 jaar: 7%

80+          : 3%

Tips & tricks

Om te beginnen moet je natuurlijk een doelgroep kiezen. Dit is van groot belang, omdat je jouw content op hen moet afstemmen zodat zij zich ook daadwerkelijk aangesproken voelen. Zorg dat je op tijd begint met de promotie van je evenement. Als je een groot evenement organiseert kun je het beste al maanden van tevoren hiermee beginnen. Je evenement moet onder een zo breed mogelijk publiek bekend worden, dus zorg dat je hier ruim de tijd voor hebt. Veel content plaatsen is in deze fase nog overbodig. Zorg dat je een bepaalde spanning houdt. Interactie is een belangrijke factor. Het organiseren van een winactie is een win-win-situatie. De doelgroep wordt getriggerd om moeite te doen om iets te winnen. Deze moeite bestaat vaak uit iets simpels, zoals het delen van een post. Wanneer veel mensen meedoen met deze actie zijn zij in feite jouw evenement gratis aan het promoten bij hun netwerk. Andere content die het goed doen zijn berichten die nieuws bevatten. Denk hierbij aan de aankondiging van een gedeelte van je (of je gehele) programma. Vanuit die content kun je gemakkelijk nieuwe content maken. Plaats bijvoorbeeld wekelijks een bericht waarin je een van de artiesten uitlicht of plaats een podcast van deze persoon. Op deze manier vermijd je wanhopige berichten als ‘koop nu je tickets’, maar tegelijkertijd houdt je je doelgroep wel warm met interessante informatie.

Adverteren

Wil je je kaartverkoop op het laatste moment nog snel even een boost geven? Dan is het handig om te adverteren. Facebook doet hier al jaren aan onder de naam Facebook Advertising. Instagram doet hier sinds 2017 ook aan, wat niet zo gek is met Facebook als eigenaar. Door middel van targeting zorgen de platformen ervoor dat jouw berichten in de tijdlijn van je doelgroep terecht komen. Bij targeting zijn er een aantal gegevens die je verplicht moet invullen, zoals leeftijd en geslacht, maar als jij zeker wilt weten dat jouw content gezien wordt door de juiste mensen dan is het van belang dat je zoveel mogelijk gegevens over jouw doelgroep invult.

Last but not least…

Een laatste tip: stop niet met promotie op de dag van jouw evenement. Je moet social media zien als een voor-, hoofd- en nagerecht. Alle promotie op social media die plaatsvindt voorafgaand aan je evenement kun je zien als het voorgerecht. Als de dag van je evenement aangebroken is, kun je deze zien als het hoofdgerecht. Vervolgens zijn de dagen of weken na je evenement het nagerecht. Zorg ervoor dat je doelgroep foto’s, video’s en berichten blijven delen op jouw social media-kanalen. Op die manier blijven zij actief en kun jij alweer beginnen met je volgende evenement promoten!

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s