It is in the picture

Stel jij kan als marketeer er precies achter komen wanneer, waar en hoe klanten over jouw product of productgroep praten; dat klinkt toch perfect? Ik hoor je al denken, dat kunnen marketeers toch al haarfijn. Ja, maar nu kan je daarnaast de veranderingen door de tijd heen ook nog volgen. We noemen dit beeldherkenningstechniek marketing.

Al meerdere merken waren je voor, en dat zijn niet de kleinste. Merken zoals Starbucks, Twitter en Microsoft.

Jacob Harris, CEO van Schireson Associates (Strategisch consulting bedrijf) Gebruikt graag dit ontwerp, zij gebruiken het Crimson platform. “Wij denken over het Crisom Platsom als een ‘focus groep in het wild’, waar we kunnen luisteren naar de organische gesprekken rondom een categorie, starten een competief analyse. En daarna verdiepen wat de aandrijving van het gesprek was.

Ook andere marketingbedrijven vinden het erg help vol en zetten beeldherkenning in. “De lat is erg hoog gelegd voor social luisteren apparaten. Benjamin van een Digital Marketing bureau heeft hierdoor meerdere succesvolle strategieën kunnen ontwikkelen. Social Analist Manvir vindt de productinformatie en de inzichten die de beeldherkenningstechniek hem aanvoert erg waardevol. Katie, manager van een social Monitoring bedrijf, stelt dat beeldherkenningstechniek belangrijke en veelbetekenende inzichten geeft. Een van de belangrijkste punten is dat je de gesprekken op de voet kan volgen die klanten in een sociale context hebben over je merk.

Crimson platform is een van de beeldherkenning manieren waar bedrijven gebruik van kunnen maken. Wat dit beeldherkenningsproduct zo bijzonder maakt in vergelijking met andere en eerdere platformen is dat dit product beter instaat is het accuraat te volgen, het kan daarnaast ook nog Return On Investment van sponsoren volgen en kan identificeren wanneer de consumptie plaatsvindt.

Bij beeldherkenning wordt het ook vastgelegd wat de consument drijft om het product te kopen. Hier kan vervolgens weer op worden ingespeeld door het merk door andere technieken te ontwikkelen op basis van de beeldherkenning. Hierdoor kan je nog meer invloed en impact hebben bij de koop van klanten.

Bij een campagne is het erg belangrijk om te weten wat voor impact de campagne heeft op je merk en wat voor winst je eruit kan halen. Bij beeldherkenningstechniek gaat dat nog makkelijker. Zij evalueren wanneer de laatste creatieve social buzz de wereld in is geworpen en wat de invloed hiervan was.

Kortom marketeers zijn tot een geheel nieuw level gestegen om content te analyseren. De verschuiving van tekst naar beeld is langzamerhand helemaal ingebakerd. Het gezegde; een foto zegt meer dan duizend worden geldt nog steeds in ons marketingsysteem. Snapchat en Instagram zijn duidelijke voorbeelden hiervan. Instagram heeft een database waar je u tegen zegt, hier worden dagelijks 95 miljoen! Foto’s online gezet. Voor marketeers zijn dat 95 miljoen snoepjes per dag. Uit jouw selfie met een koffie van Starbucks en een laptop van Apple, krijgen marketeers meer informatie dan je door hebt.

Beeldherkenning-header

Wij als consumenten geven al een langere tijd veel informatie weg over onszelf. Het is voor hun niet moeilijk om erachter te komen of je kinderen, huisdieren of een relatie hebt. Facebook was al een voorloper van de beeldherkenningstechniek. Zij analyseren 40.000 afbeeldingen per seconde op inhoud.

Beeldherkenningstechniek gaat net een stapje verder om marketeers nog meer informatie te geven.
Een voorbeeld, stel jij staat met een vriendin op het perron, met achter jou een trein. Je zwaait je vriendin uit, die met haar koffer wilt instappen. Beeldherkenningstechniek valt dan een paar dingen op; 2 personen, een lachend gezicht, dat jullie staan, een perron, een trein, buiten en een koffer. Dit is aardig wat informatie wat je uit een foto kan halen.

Het herkent dus voorwerpen, aantal mensen maar het kan ook logo’s herkennen. Het grote voordeel voor marketeers is dat het ook logo’s kan herkennen. Marketeers kunnen hierdoor gemakkelijk achter halen wanneer jij je favoriete drankje drinkt of wanneer je je guilty pleasure weer aanschaft in de vorm van een Magnum.

Er is al eerder een onderzoek geweest naar de impact van beeldherkenningstechniek. Je kan met deze techniek namelijk ook een voorwerp-herkennings-programma instellen. Als je dit bijvoorbeeld met kleding doet, kan je hiermee heel specifiek de informatie toepassen. Hiermee wordt aangegeven hoelang de mouwen van een shirt zijn en welke kleuren en prints het meest voorkomen.

Als je al deze gegevens in een ander data-analyse programma stopt, en zoekt naar de overeenkomsten in tijd en locatie, krijg je weer andere waardevolle informatie. Hierdoor kunnen wereldwijde culturele trends worden ontdekt!

Exx-Cortexica-1

Sommige retail bedrijven zijn al zo slim geweest om beeldherkenning toe te passen. Het shoppen is voor de dames nog nooit zo gemakkelijk geweest, ze sturen een foto op van hun stijl en door beeldherkenning zoekt het bedrijf producten bij deze stijl. Nog een stapje eenvoudiger, voor zowel de marketeer als de consument. Jij ziet een advertentie die je erg aanspreekt, maakt een foto met de app Target en het is al toegevoegd aan je winkelmandje. De marketeer is hierdoor in staat meteen de Return On Investment op een offlineadvertentie.

Kortom: de technologie staat nooit stil. Het is ontzettend belangrijker om als marketeer je altijd te blijven verdiepen in de nieuwe technologieën. Het is ongelooflijk hoe ver ze nu al komen met beeldherkenning. Wat is de volgende stap?

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s