Internet of Things in het bedrijfsleven: cijfers & tips

Internet of things wordt een steeds groter begrip in de samenleving. De verwarming die op afstand ingesteld kan worden, wasmachines die bediend kunnen worden met een smartphone, maar niet alleen in consumentenproducten wordt deze techniek verwerkt, ook in het bedrijfsleven wordt deze techniek steeds belangrijker en steeds vaker toegepast. Steeds meer bedrijven zetten deze techniek in met het doel om de bedrijfsprocessen doeltreffender en goedkoper uit te voeren. In dit artikel ga ik dieper in op de mogelijkheden van IoT en bespreek ik de cijfers. Verder geef ik je tips die jou hopelijk overtuigen van het belang van Internet of Things.

Even over Internet of Things..
Wat is nou eigenlijk de precieze betekenis van dit begrip? Met Internet of Things worden ‘dingen’ bedoeld die verbinding kunnen maken met het internet. Deze ‘dingen’ kunnen communiceren met personen en met andere IoT-producten en op grond daarvan maken zij zelfstandig beslissingen. Het grootste doel van Internet of Things is het verzamelen, verwerken en interpreteren van data. Je kunt de voorbeelden zo gek niet bedenken, denk bijvoorbeeld aan slimme koelkasten, beveiligingscamera’s, maar ook vuilniscontainers. Deze laatste moet dan bijvoorbeeld aangeven wanneer hij vol is. Vervolgens wordt er een seintje doorgegeven aan de gemeente zodat de container tijdig geleegd kan worden.

Een ander voorbeeld is de slimme koelkast. Deze zal in de toekomst zelf producten kunnen bestellen wanneer deze (bijna) op zijn, of een melding geven wanneer iets bijna over de houdbaarheidsdatum is.

internet-of-things-image

Internet of Things in het bedrijfsleven
De kern van Internet of Things zit hem voor bedrijven vooral in het verzamelen, verwerken en interpreteren van data, door ‘dingen’ uit te rusten met sensoren.

Uit onderzoek van McKinsey geeft 98% van de respondenten aan dat de meeste bedrijven in hun branche IoT-initiatieven een plek geven in de strategische plannen. Bijvoorbeeld om hun werkprocessen in kaart te brengen en te verbeteren, maar ook om nieuwe businessmodellen te ontwikkelen of verkoop te stimuleren. 92% geeft aan dat IoT op deze manier binnen drie jaar een positieve impact zal hebben op het bedrijfsleven. Het merendeel (62%) zegt zelfs dat die impact enorm zal zijn en tot complete transformaties kan leiden.

IoT wordt momenteel in veel sectoren ingezet met het doel om processen efficiënter te laten verlopen, om kosten te besparen en om nieuwe slimme diensten aan te bieden. Veel IoT-apparaten worden in het bedrijfsleven gebruikt om werkplekken slimmer te maken. In een lege kamer kan bijvoorbeeld de verlichting automatisch uitgeschakeld worden en kan de klimaatbeheersing zich aanpassen aan het aantal aanwezige personen. Ook locatiegebaseerde diensten zien er gunstig uit. Vergaderkamers die automatisch bijhouden of ze in gebruik zijn en gasten die bij binnenkomst de route naar de presentatieruimte op hun smartphone kunnen zien. Dat laatste klinkt misschien overbodig, maar het zal mij niks verbazen als dit in de toekomst een gewoonte wordt.

In veel sectoren wordt IoT gebruikt voor monitoring en onderhoud. Neem nou de industrie-sector, doordat sensoren vroegtijdig signaleren dat er iets aan de hand is, kan er op tijd ingegrepen worden. Ook in de gezondheidszorg wordt IoT voor dezelfde redenen gebruikt, maar ook voor innovaties en om kosten te besparen. In de detailhandel kun je nog een stapje verder gaan door middel van indoor locatiediensten. Je kunt dan het klantcontact verbeteren door klanten gepersonaliseerde aanbiedingen te doen en met de nieuwe technieken kun je de klanten zelfs naar het gewenste gangpad en schap begeleiden.

Informatie verzameld… en nu?
Uit cijfers blijkt dat veel bedrijven wel al heel veel met IoT doen, maar er veel meer uit kunnen halen. Met veel verzamelde data wordt namelijk helemaal niets gedaan. Uit het onderzoek van McKinsey komt naar voren dat 60% van de ondervraagden vindt dat de IoT-sensoren waardevolle data verzamelen. Terwijl 54% aangeeft dat bedrijven vaak minder dan 10% van de verzamelde data daadwerkelijk gebruiken. De onderzoekers van McKinsey hebben dit in de praktijk zelf ook ervaren. Ze kwamen eens op een boorplatform waar managers maar 1% van de data gebruikten die werden verzameld door de 30.000 sensoren op het platform.

De oorzaak hiervan is wellicht dat veel bedrijven niet de juiste kennis hebben om de verzamelde data te analyseren. Dit is niet het enige onderdeel waar bedrijven achterlopen. Maar liefst 70% geeft aan dat IoT-oplossingen geen vast onderdeel zijn van werkprocessen, waardoor zij IoT niet gebruiken om hun dagelijkse werkzaamheden te verbeteren. Daarbij blijkt uit het onderzoek dat bedrijven moeite hebben om zinvolle toepassingsmogelijkheden voor IoT aan te wijzen.

Het is al met al toch wel duidelijk dat veel bedrijven bezig zijn met Internet of Things, maar te weinig met de informatie doen. Er kan alleen nog veel meer uitgehaald worden door de verzamelde data beter te analyseren en van daaruit actie te ondernemen.

3 redenen waarom jij als bedrijf baat hebt bij het starten met IoT
Efficiënter werken

Apparaten in een IoT-netwerk genereren data die voorheen niet beschikbaar was. Door deze data op de juiste manier te filteren en interpreteren kan er (kosten)efficiënter gewerkt worden. Denk bijvoorbeeld aan de verlichting en verwarming die automatisch uitgaan wanneer het gebouw leeg is. Zo bespaar je geld.

Klantervaringen verbeteren
Door de vele data die je tot je beschikking hebt kun je specifieker inspelen op de wensen van de klant. Dit zorgt voor tevredenheid bij de klant.

Nieuwe mogelijkheden
Door IoT te implementeren binnen jouw bedrijf kom je tot nieuwe inzichten. Deze inzichten kunnen leiden tot een verbetering van bestaande producten of diensten van het bedrijf, met als uiteindelijke doel om jouw bedrijf succesvoller te maken.

 

Bronnen:

https://www.mckinsey.com/global-themes/internet-of-things/our-insights/taking-the-pulse-of-enterprise-iot
http://computerworld.nl/dossiers/internet-of-things
https://www.salesforce.com/nl/learning-centre/tech/internet-of-things/
https://www.smarthomemagazine.nl/2016/05/wat-is-en-kan-een-slimme-koelkast/
http://computerworld.nl/markttrends/98772-transformeer-je-bedrijf-met-internet-of-things

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s