Het fantastisch gebruik van Persuasive Design door WeFasion!

on

We Fashion is een van oorsprong Nederlandse modeketen opgericht in 1917. In 2018 heeft het ondertussen 240 winkels en 3000 medewerkers. Ze staan voor betaalbare en toegankelijke collecties, noemen zich meester in het combineren van contrasten en altijd in lijn met ‘smart signatuur.’ Maar wordt dit ook doorgevoerd online? Is hun site zo toegankelijk als hun producten?

We Fashion & Persuasive Design

De website van We Fashion doet veel dingen goed, maar niet perfect. En omdat ze het zo goed doen, zijn de kritiekpunten zo veel opvallender. Deze zijn te verbeteren aan de hand van persuasive design. Het gaat met persuasive design om het ontwerpen en toepassen van principes die het beslis- en koopgedrag van bezoekers beïnvloeden. Door het juist toepassen van deze principes kan een site de gebruiksgemak van een bezoeker vergroten en hun overtuigen de juiste acties uit te voeren.

Conversiedoelen

Een webshop kan verschillende conversie doelen hebben. Een goed voorbeeld kan zijn het inschrijven op een nieuwsbrief, gebruik maken van een goede actie, of gewoon het afronden van een transactie. Door gebruik te maken van de juiste Cialdini-beïnvloeding principes kan We Fashion hun conversieratio verhogen.

Wederkerigheid

Wederkerigheid is een van de meest bekende principes van Cialdini. Het idee dat mensen zich op een bepaalde manier schuldig voelen wanneer hun wat wordt aangeboden, en daarom iets terug willen doen. Bijna alle winkels en webshops maken hier wel gebruik van: korting wanneer de prijs hoger is dan X. Maar We Fashion maakt geen gebruik van wederkerigheid. Zij zouden makkelijk korting geven wanneer een bezoeker besluit om meer dan drie artikelen te kopen, wat ervoor kan zorgen dat de bezoeker toch een shirtje of twee extra nemen om die korting te krijgen.

Wederkerigheid

Sympathie

We Fashion maakt zeker gebruik van de ‘Sympathie’ principe. Sympathie dat mensen eerder ‘ja’ zeggen tegen anderen die ze aardig vinden of waarmee ze identificeren. We Fashion maakte daar gebruik van door bijvoorbeeld in te spelen op dat veel mensen tijdens de feestdagen bij hun schoonouders op bezoek gaan en zich daarvoor goed willen kleden. Ze boden een “Dinner with the Family” categorie aan, wat de bezoeker meteen naar de pakkensectie van hun webshop bracht. Maar wanneer de bezoeker hiervoor zou gaan, worden ze meteen los gelaten. Een verbetering van dit voorbeeld kan bijvoorbeeld door suggesties te doen, artikelen te bundelen op basis van wat de bezoeker zoekt.

Sympathie

Consensus

Consumenten willen voor hun aankoop graag weten wat andere bezoekers vinden van de artikelen die zij kopen. Vooral in de mode. Een recensie of een beoordeling van andere klanten kan goed helpen een bezoeker te overtuigen. We zou een functie kunnen toevoegen welke producten het meest populair zijn.

Er is ook een uitbreiding van wat We Fashion al doet. Onder een product staan soortgelijke producten, maar een betere manier van consensus wekken zou de bekende “Mensen die dit product kochten keken ook naar dit product.”

Concensus

We Fashion is en blijft een van de meest populaire fashion webshops. Dit zijn ze geworden omdat ze al veel principes van Cialdini succesvol toepassen. Maar het kan beter, en met kleine aanpassingen zouden er nog meer consumenten voor WeFashion.nl kiezen.

 

Bron: Schermafbeeldingen van WeFashion.nl met aanpassingen door Robin Barendsen

Voor meer kunt u mij volgen op Twitter en Instagram!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s