Frankwatching, door de ogen van Cialdini

Frankwatching

Frankwatching omschrijft zichzelf als dé plek voor iedereen die interesse heeft of zich bezighoud met communicatie, marketing, tech en social media. Dit zowel online als offline. Hoe kan Frankwatching zich blijven onderscheiden van de concurrenten en voldoet de website nog wel aan de standaardnormen van vandaag de dag?

Het gaat bij persuasive design om het beïnvloeden van het beslissingsproces van de gebruiker en het wordt vrij vertaald naar overtuigend ontwerp. Het ontwerp van een website bepaalt door middel van sociale invloed en overreding het gebruikersgemak en overtuigt de gebruiker om een gewenste actie uit te voeren. Om persuasive design beter in beeld te brengen, gaan we de website van Frankwatching analyseren aan de hand van de 6 beïnvloedingsprincipes van Cialdini: wederkerigheid, consistentie, sociale bewijskracht, autoriteit, sympathie en schaarste.

Wederkerigheid

Op de website van Frankwatching doen ze weinig met het principe van wederkerigheid. Net als een groot deel van de websites bieden ze content aan zonder daar een tegenprestatie aan te koppelen. Het principe van wederkerigheid gaat hier wel vanuit. Op Frankwatching wordt alle content en de meeste functionaliteiten aangeboden, zonder dat er een tegenprestatie tegenover staat. Dit zou goed werken wanneer het hebben van een account na het lezen van 1 of 2 artikelen zou worden verplicht om verder te kunnen lezen. Hier zie je dat Frankwatching dan als eerste iets geeft waardoor de bezoeker het gevoel krijgt dat hij Frankwatching een gunst schuldig is. Wanneer dit gebeurt met een gepersonaliseerde touch dan is de kans nog groter dat de bezoeker doet wat jij wilt. Frankwatching zou op het gebied van wederkerigheid daarom ook de gebruiker een korting kunnen aanbieden op trainingen die een vergelijkbaar onderwerp hebben met de artikelen die de gebruiker heeft gelezen.

voor:

wederkerigheid

Na:

wederkerigheid 2

Consistentie

Bij deze dimensie speelt vrijwillige en actieve toewijding een grote rol. Dit nodigt uit om in gesprek te gaan met de auteurs van de artikelen op Frankwatching. Er wordt zeer weinig met deze dimensie gedaan. Door bijvoorbeeld de mogelijkheid om auteurs te kunnen volgen kun je een bericht krijgen over de onderwerpen die je interessant vindt, waardoor je jezelf “commit” om dat bericht te lezen wanneer het wordt gepubliceerd en de commitment en consistentie verbeteren. Door de mogelijkheid om berichten van auteurs te liken en de auteur te volgen, is heel interessant voor de gebruikers van Frankwatching. Het wordt mogelijk om voor de gebruiker aan te geven wanneer een van de auteurs een training geeft op het gebied van het artikel. Nu gebeurt dat niet en weet de gebruiker niet wanneer iemand een training geeft tenzij ze handmatig zijn of haar naam invoeren in de lijst met trainingen.

voor:

consistentie

Na:

consistentie 2

Sociale bewijskracht

De Frankwatching website doet zeer weinig met sociale bewijskracht. Er zijn geen functionaliteiten om te zien welke artikelen er gelezen werden door vrienden of mensen die een gelijkenis hebben. Wel is er te zien hoeveel keer een artikel is gedeeld via social media, maar niet hoeveel mensen er op dit moment lezen. Er zijn wel mogelijkheden voor commentaar, maar dat behoort tot de dimensie van consistentie. Door bijvoorbeeld Frankwatching met LinkedIn te koppelen kun je zien welke contacten welke trainingen hebben gevolgd en zo kun je kijken naar welke trainingen goed bezocht zijn en welke minder. Dit is ideaal voor de groep mensen die keuzes maken gebaseerd op meningen van anderen.

voor:

Sociale bewijskracht

Na:

Sociale bewijskracht 2

Autoriteit

Frankwatching is wel goed op weg op het principe van autoriteit maar voert het nog niet helemaal goed uit. Het is belangrijk dat de mensen eerst weten waarom jij een expert bent voordat je jouw invloed gaat uitoefenen. Frankwatching heeft onder ieder artikel een stukje staan over de auteur met daarin zijn of haar ervaring in het vakgebied van het artikel. In sommige gevallen zijn de beschrijvingen kort en bondig zodat ze eigenlijk ook aan het begin van een artikel hadden kunnen worden geplaatst, waardoor de bezoeker vanaf het begin weet of de auteur een expert is over het onderwerp van het artikel. Door ook per training aan het begin aan te geven door wie de training gegeven wordt en waarom diegene een expert is, kan iemand over de streep gehaald worden als diegene nog aan het twijfelen is tussen een training van een concurrent of een training gegeven door Frankwatching.

voor:

Knipsel 2

Na:

autoritini

Sympathie

Wanneer mensen je mogen zijn ze eerder geneigd om ja te zeggen. Op het gebied van sympathie probeert Frankwatching zich menselijk op te stellen en zo hun likeability te verhogen. Dit doen ze door de schrijvers en het team achter Frankwatching een gezicht te geven. Verder is deze dimensie niet van toepassing omdat dat de trainingen die ze geven weinig met het principe van sympathie te doen hebben.

Schaarste

Het principe van schaarste wordt niet toegepast op de website van Frankwatching.. Ze maken wel duidelijk wat de voordelen zijn voor de gebruiker, maar niet wat hun Unique Selling Points zijn en wat de bezoeker mist als ze er niet meer zijn. Frankwatching is een redelijk unieke website, maar het is niet de enigste in zijn soort die trainingen en content aanbiedt van experts. Door middel van het toevoegen van een teller die aangeeft hoeveel plekken er nog beschikbaar zijn wordt er een gevoel van schaarste gecreëerd, wat iemand die opzoek is om zich te onderscheiden zal aanspreken en hem sneller zal laten beslissen. Als dit niet goed toegepast wordt kan het ook averechts werken wanneer iemand ziet dat de trainingssessie bijna vol zit.

voor:

iets

Na:

feaeqqw

Met behulp van de 6 principes van Cialdini zien we dat Frankwatching probeert om de principes toe te passen. De principes gaan over de algemene klant maar tegenwoordig wil iedereen steeds meer personalisatie waardoor het lastiger wordt om vormgeving en content af te stemmen op de doelgroep. Frankwatching probeert het op de aangegeven principes en er is nog flink wat ruimte voor verbetering. Door mijn verbeterpunten toe te passen zou Frankwatching zo maar boven de concurrenten uit kunnen stijgen.

 

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s