Filter for Money

Instagram en Snapchat. Bijna iedereen gebruikt deze sociale media. De meeste instagrammers en snapchatters gebruiken de applicaties voor de lol, maar de apps hebben zo veel meer dan alleen een entertainmentfunctie.

Zeker 84 procent van de business 2 business bedrijven maakt gebruik van social media. Het maakt niet uit wat voor bedrijf je runt, want social media marketing zal zeker voor een groei voor de merkbekendheid zorgen. Vooral de applicaties die gefocust zijn op het vertellen van een visueel verhaal zoals Instagram en Snapchat zijn plekken waarop gescoord kan worden. De afgelopen jaren worden deze apps steeds meer gebruikt als echte businesstools. Een onderdeel van deze zakelijke succesformule is; filters. Ze worden gecreëerd door grootste bedrijven en vervolgens massaal gedeeld over de hele wereld.

Maar wat is het geheim achter de zakelijke functie?

Het principe filters wordt bij beide applicaties anders gebruikt. Zo worden filters bij Instagram vooral gebruikt om een foto op te leuken. Uit onderzoek is gebleken dat de meest succesvolle bedrijven op Instagram constant gebruik maken van dezelfde fotofilter bij elke post. Zeker zestig procent van de top bedrijven op Instagram geeft aan dit te doen. Door steeds dezelfde filter te gebruiken bij al de posts zorgt dit voor eenheid en hiermee creëert een bedrijf zijn eigen style. Instagrammers die geïnteresseerd zijn in jouw bedrijf zullen deze style herkennen al scrollend door hun tijdlijn.

Instagram zelf biedt de mogelijkheid aan om foto’s via de app te bewerken met hun standaard filters met namen als Inkwell, Slumber en Mayfair. Wanneer je als bedrijf toch gebruik wilt maken van filters, maar geen tijd hebt om foto’s aan te passen in een bewerkingsprogramma, is dit een goede optie. Is er iemand in jouw bedrijf die het leuk vindt om meer tijd de besteden in fotobewerking? Dan is het zeker de moeite waard om je foto’s te bewerken met bijvoorbeeld een bewerkingsprogramma als Adobe Lightroom. Daarnaast zijn er tegenwoordig ook genoeg fotobewerking apps voor de mobiele apparaten, zoals VSCO en Enhance. Net als overal in het werkveld wordt ook bij het gebruik van filters hard werken beloond. Wil je uitspringen tussen alle standaard Instagramfilters? Gebruik dan de fotobewerking apps of -programma’s, want mensen zullen een unieke style zeker sneller onthouden en vervolgens sneller een (herhaal)aankoop doen.

instagram_filters002

Maar hoe kunnen de filters van Snapchat gebruikt worden voor zakelijke doeleinden?

Snapchat draait vooral om het tijdelijk showen van een afbeelding of video.

IMG_5780.PNG
Een geofilter van Albert Heijn.

Hierbij kan iemand gebruik maken van de filters. Bij Snapchat zijn deze verschillende soorten filters onder te verdelen in geofilters en interactieve filters. De geografische filters, ook wel layovers, kunnen worden gebruikt als men op een specifieke locatie staat. Deze filters kunnen zelf gemaakt worden door het bedrijf en vervolgens op elke specifieke locatie toegepast worden voor gebruik. Daarnaast is er ook nog de mogelijkheid tot een interactieve filter. Een voorbeeld hiervan is het bekende hondensnuitje of de regenboogmond. Bedrijven ontwerpen een eigen filter en deze zal voor een bepaalde tijd te gebruiken te zijn, bijvoorbeeld ter promotie van een nieuwe film.

 

Deze Snapchatfilters kun je zelf maken in Adobe Photoshop of Illustrator in een specifiek formaat, vaak 1080px x 1920px met een transparante achtergrond. Via Snapchat.com kun je zelf aangeven met wat voor doeleinde je deze filter de lucht in wilt hebben en deze kun je vervolgens opsturen. Ben je nou niet zo’n held in bewerkingsprogramma’s? Dan heb je geluk, want sinds kort kun je op de Snapchat website zelf filters creëren. Het is echter wel zo dat via de website alleen kleine aanpassingen gedaan kunnen worden aan vaste templates, dus een eigen logo toevoegen is helaas niet mogelijk. Dit maakt het juist voor consumenten en kleine bedrijven eenvoudig hun eigen filter te maken. Stapsgewijs kom je het proces door:

1. Design filter: hier heb je de keuze om zelf een bestand te uploaden of een eigen
filter via de website te ontwerpen.

snapchat_geofilter_filter_0

2. Choose dates: via een kalender kun je zelf precies aangeven op welke dag en op welk tijdstip je wilt dat je geofilter beschikbaar wordt en tot wanneer hij beschikbaar moet zijn. Wil je dat je filter voor een langer periode dan een paar dagen beschikbaar is? Dit kan. Je klikt hierbij dan op ‘buy annually’. De filter zal nu beschikbaar blijven tot dat je zelf aangeeft de beschikbaarheid uit te zetten.

Schermafbeelding 2018-01-19 om 00.44.14.png

3. Choose location: via Google Maps kan tot op de meter nauwkeurig aangeven waar je wilt dat de filter beschikbaar is. Hoe groter de omtrek des te meer je betaald. Je zou deze filter dus heel plaatselijk beschikbaar kunnen stellen.

Schermafbeelding 2018-01-19 om 00.37.26.png

4. Checkout: nu is het tijd om de geofilter een naam te geven en natuurlijk af te rekenen. Snapchat geeft precies een overzicht van wat je nu precies wil bestellen. Tevreden? Gooi dan meteen je filter live!

Snapchat betalen.jpg

Geen bedrijf kan er omheen om social media in te zetten als marketingtactiek. Het gebruik van filters is een makkelijke tactiek om toe te passen op jouw bedrijf en een manier om snel omzet en eenheid te creëren. Dus: Filter for Money!

Weten met welke filters jij de meeste likes krijgt op Instagram? En welke filters op Snapchat het populairst waren? Neem dan een kijkje bij mijn post: Filter fun of Business!

Bron foto’s: Snapchat.com 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s