Culture of Sharing

on

Er gebeurt constant enorm veel op social media en het staat daarom ook nooit stil. We plaatsen continu nieuwe content online, maar dat betekent ook dat we snel beslissen wat we wel en niet online plaatsen waardoor er weleens fouten ontstaan. Waarom delen we zo graag en welke risico’s zijn er verbonden aan het delen onethische standpunten.

De meest logische redenen die onze behoefte om te delen verklaren zijn de volgende vijf. Ten eerste delen we graag informatie, zodat we op deze manier anderen kunnen adviseren. Dit geeft ons een goed gevoel, omdat we bijdragen aan kennis van anderen. Verder delen we om ervoor te zorgen dat anderen ons op de juiste manier zien, en wij dus goed geïdentificeerd worden. Ook vinden we het belangrijk dat onze relaties intact blijven en groeien, social media is het perfecte middel om gebeurtenissen te delen met vrienden of familie die je niet vaak ziet. Hier wordt dan ook veel gebruik van gemaakt. Natuurlijk kunnen we niet vergeten dat mensen delen om zich beter te voelen over zichzelf, want als een bepaalde post of foto een aantal likes bereikt geeft dit een gevoel van erkenning. En als laatste delen we omdat we graag willen laten weten welke merken en/of organisaties we wel of niet steunen.

Culture of Sharing

Als we eens uitzoomen en bekijken welke invloed de maatschappij heeft gehad op de hedendaagse “Culture of Sharing” kunnen we het hebben over meerdere redenen. Allereerst is technologie razend populair en wordt het steeds makkelijker te gebruiken wat veel mensen helpt bij het gebruiken van social media. Social media gebruik op smartphones wordt steeds normaler, in 2013 gebruikte 48% van de Facebookgebruikers hun mobiele telefoon. Hierdoor wordt het bijhouden van social media makkelijker en zullen mensen sneller geneigd zijn te delen met anderen. Tevens maakt het inchecken op locatie het ook aantrekkelijk voor social mediagebruikers om hun smartphone hiervoor te gebruiken door middel van locatievoorzieningen. Sinds 1990 is er door de media een gevoel gecreëerd om te delen. Dit is mede ontstaan door de opkomst van talkshows, reality-tv maar ook roddelbladen waardoor mensen langzamerhand een bepaalde richting op worden gestuurd. En als laatst hebben sites als Facebook er financieel gezien baat bij als de gebruiker meer deelt en minder voor zichzelf houdt. De oprichter van Facebook, Mark Zuckerberg is hier ook niet geheimzinnig over en stelt het volgende “Facebook has always tried to push the envelope and at times that means stretching people and getting them to be comfortable with things they aren’t yet comfortable with”.

Influencerschandalen

Natuurlijk zijn er inmiddels ook veel bekende mensen op het internet die dagelijks hun leven delen op social media. Sommigen doen dit in de vorm van een vlog op YouTube, zoals YouTube gigant Logan Paul die recentelijk een drastische fout heeft gemaakt. Op 31 december 2017 publiceert Logan namelijk een video waarin hij een dode man ontdekt in Aokigahara Suicide Forest, wat bekend staat als het Japanse zelfmoordbos. Wanneer Logan het lijk ontdekt twijfelt hij geen seconde om dit te filmen, terwijl zijn vrienden en hij hier spottend mee omgaan. Tegelijkertijd krijgen verschillende bekende mensen lucht van de video en delen zij hun afkeer tegen Logan Paul op social media. Wanneer de onrust op 1 januari steeds groter wordt, besluit Logan de video te verwijderen van YouTube en publiceert de contentmaker op 2 januari een video waarin hij zijn excuses aanbiedt. Helaas voor Logan was de schade al aangericht en wordt hij keer op keer negatief in de media neergezet. Het gevolg hiervan is dat YouTube besluit de samenwerking met Logan te stoppen. Niet alleen zijn advertentie-inkomsten zijn ingekort maar ook de productie van de film die Logan in samenwerking met YouTube maakten is platgelegd. Naast dit heftige voorbeeld zijn er ook andere gebeurtenissen die door critici onder de aandacht zijn gebracht. Hierbij kun je denken aan YouTube sterren als Tana Mongeau en PewDiePie die racistische opmerkingen hebben uitgesproken. Maar ook één van de populairste beauty goeroes van het moment Jeffree Starrr staat erom bekend dat hij jaren geleden met black face video’s publiceerde op MySpace. Toen deze video jaren later het internet weer circuleerde hebben mensen vergelijkbaar gereageerd als in de situatie van Logan Paul. Er ontstond veel onrust en onduidelijkheid gericht op grote cosmeticabedrijven die samenwerkingen hadden lopen met Jeffree. Vaak gaat het publiek ervan uit dat het merk stappen onderneemt om zich van de influencer te distantiëren. Natuurlijk heeft Jeffree zich verontschuldigd, maar blijft het discutabel of hij nog gestraft moet worden voor zijn daden van jaren geleden.

Belangrijk blijft dat elke organisatie die zich verbindt met een influencer, van tevoren meerdere onderzoeken moet uitvoeren om te bepalen of dit de juiste match is.

Bronnenlijst:

Amâncio, M. (z.j.). “Put it in your Story”: Digital Storytelling in Instagram and Snapchat Stories.. Geraadpleegd van http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1111663/FULLTEXT01.pdf

Brake, D. R. (z.j.). Sharing our Lives Online: Risks and Exposure in Social Media. New York City, NY, Verenigde Staten: Springer.

Jahouh, M. (z.j.). YouTube als marketing tool: zo scoort je video in Google. Geraadpleegd van https://www.frankwatching.com/archive/2015/08/24/youtube-als-marketing-tool-zo-scoort-je-video-in-google/

Niedzviecki, H. (z.j.). The Peep Diaries: How We’re Learning to Love Watching Ourselves and Our Neighbors. San Francisco, CA, Verenigde Staten: City Lights Publishers.

Entrepreneur. (z.j.). Mark Zuckerberg. Geraadpleegd van https://www.entrepreneur.com/article/197850

NOS. (z.j.). YouTube-ster maakt excuus na filmen lijk in zelfmoordbos. Geraadpleegd van https://nos.nl/artikel/2210269-youtube-ster-maakt-excuus-na-filmen-lijk-in-zelfmoordbos.html

NOS. (z.j.). YouTube breekt met Logan Paul na video in zelfmoordbos. Geraadpleegd van https://nos.nl/artikel/2211410-youtube-breekt-met-logan-paul-na-video-in-zelfmoordbos.html

The New York Times Customer Insight Group. (z.j.). The Psychology of Sharing: Why Do People Share Online?. Geraadpleegd van http://www.iab.net/media/file/POSWhitePaper.pdf

Smith, C. (z.j.). 121 Amazing Snapchat Statistics and Facts. Geraadpleegd van http://expandedramblings.com/index.php/snapchat-statistics

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s