Catwalk Junkie door de ogen van Cialdini

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief en ontvang 10% korting op de volgende aankoop!’, ‘nog maar enkele op voorraad’ en ‘anderen bekeken ook:’. Klinkt bekend in de oren of niet? Welkom in de wereld van persuasive design. Iets waar we dagelijks mee in aanraking komen zonder dat we het doorhebben. Persuasive design staat namelijk voor het beïnvloeden van het online gedrag van mensen door toepassen van speciale designprincipes. Doordat deze principes het gebruiksgemak van mensen vergroot, wordt een gebruiker van de website sneller overtuigd om tot de gewenste actie over te gaan.

Online winkelen wordt de laatste jaren steeds populairder. Cijfers van het CBS geven aan dat maar liefst 71% van de Nederlanders online winkelt, wat ons in de top vijf brengt van landen die het meest online bestellen in Europa. Dit zegt heel wat over de hoeveelheid spullen die wij als land ieder jaar weer online laten bezorgen. Kleding staat boven aan die lijst. Toch heeft iedere online winkel een bepaald conversiedoel. Dit kan zijn: het invullen van een formulier, het lezen van informatie of – zoals bij een online kledingwinkel – het zorgen voor een transactie. Door de groei van het digitale tijdperk zijn bedrijven er ontzettend goed in geworden om ons online gedrag te beïnvloeden. Door middel van de beïnvloedingsprincipes van Robert Caldini weten veel grote namen, zoals Coolblue of Booking.com, persuasive design toe te passen op hun website terwijl veel kleinere namen hier nog in achterblijven. In dit artikel behandel ik de website van het Amsterdamse kledingmerk Catwalk Junkie, omdat ik vind dat zij nog meer kunnen doen met de principes van Cialdini: wederkerigheid, autoriteit, sociale bevestiging en consistentie.

Autoriteit
Social media is tegenwoordig dé manier op jouw merk te promoten. Vooral het gebruik van influencers is de laatste jaren niet onopgemerkt gebleven. Voor Catwalk Junkie is dit dan een perfecte manier om hun doelgroep te bereiken. Veel van de vrouwelijke influencers zijn namelijk halverwege de twintig en bereiken honderden mensen op een dag. Meiden van die leeftijd zoeken vaak naar bevestiging dat hun keuzes goed zijn, zo ook in hun kledingstijl. Je kunt ook wel zeggen dat we tegenwoordig opzoek zijn naar autoriteit en vertrouwen voordat we een aankoop doen. Het inzetten van influencers en social media campagnes om hun items te promoten zal dus leiden tot een groter bereik van de doelgroep en meer aankopen, omdat de doelgroep weet dat de keuze voor Catwalk Junkie sociaal geaccepteerd wordt.

Sociale bevestiging
Dit brengt mij meteen op het punt sociale bevestiging. Cialdini beschrijft: ‘het is voor mensen belangrijk om bevestiging te vinden voordat ze op een aankoop of beslissing overgaan’.  Dit sluit perfect aan op de inzet van social media die eerder al werd genoemd. Het tonen van Instagram posts van gebruikers van de site die kleding dragen van Catwalk Junkie kan nieuwkomers overhalen om de aankoop te doen, omdat zij er vertrouwen in heeft dat haar keus voor dit merk goed is. Dit kan ook via een vorm van reviews gaan, zodat mensen echt de meningen van anderen kunnen lezen. 61% van online gebruikers leest namelijk reviews voordat ze een product aanschaffen. Dit geeft een gevoel van zekerheid met zich mee.

Schermafbeelding 2018-01-19 om 14.17.59

 

Consistentie
Het eerste wat ik dacht toen ik op de website van Catwalk Junkie kwam was ‘op welke shop moet ik nou klikken’. Op de homepage staat in de navigatiebalk ‘shop’, ‘campaigns’ en ‘shop instagram’. Het werd voor mij nou niet duidelijk of overal dan dezelfde items stonden of dat ik bij elke pagina andere items zou vinden. Het is voor een goede indruk op gebruiker nodig dat een site logisch in elkaar zit en men er niet eerst bij na hoeft te denken wat de volgende stap is die genomen moet worden.
Zo was ik dus verbaasd om te zien dat niet bij ieder product een ‘anderen kochten ook’ sectie te vinden was en niet bij alle items was een full-body afbeelding van hoe het kledingstuk eruit zag wanneer het werd gedragen. Door dit bij ieder product toe te passen zorg je voor een consistentie die gebruikers van website aantrekkelijk vinden. Daarbij zorgt de sectie ‘anderen kochten ook:…’ vaak voor het stimuleren van impulsaankopen.

Schermafbeelding 2018-01-19 om 14.33.15.png

 

Schaarste
Een ander middel om impulsaankopen te stimuleren is door het aangeven van schaarste. Het is een beetje zoals toen een Europese luchtvaartmaatschappij besloot geen vluchten meer naar New York te boeken en de laatste paar tickets ineens de deur uitvlogen. Nog nooit waren er in zo een korte tijd zo veel vluchten naar New York geboekt bij de maatschappij. Zo werkt het ook bij kleding. Wanneer je aangeeft dat er nog maar een paar items op voorraad zijn willen mensen sneller afrekenen, omdat ze dan zeker zijn dat zij het rokje of shirtje binnenkrijgen en niet iemand anders.

Schermafbeelding 2018-01-19 om 14.32.49.png

Wederkerigheid
Iedereen is gek op korting, wij Nederlanders vooral. Is er een manier te vinden om iets voor een lagere prijs dan laten we die zeker niet schieten. Dit zou ook een manier kunnen zijn om nieuwkomers op je site terug te laten komen. Je zou een puntensysteem in kunnen zetten zodat klanten korting kunnen sparen of bij inschrijving op de website een kortingsvoucher van 10% tot 20% aanbieden. Koopjesjagers worden dan sneller verleid om zich in te schrijven, waardoor de website een groter klantenbestand krijgt en ze meer marketinguitingen kunnen rondsturen. Dit soort acties zorgt ervoor dat jouw website bezoekers blijven terugkomen, juist omdat ze die korting willen.

Schermafbeelding 2018-01-19 om 14.34.40.png

Ik denk dat als Catwalk Junkie deze principes van Cialdini gaat gebruiken op hun website, ze veel succesvoller kunnen zijn. Door dit te testen en het op de juiste manier in te zetten zal de conversieratio van de site uiteindelijk stijgen.

Bronnen:
https://www.businessinsider.nl/dit-zijn-de-10-populairste-artikelen-die-we-online-kopen/
https://www.frankwatching.com/archive/2014/01/14/persuasive-design-zo-pas-je-het-toe-in-een-agile-ontwikkelproces/
https://www.comaxx.nl/ux-conversie/cialdini/
https://econsultancy.com/blog/9366-ecommerce-consumer-reviews-why-you-need-them-and-how-to-use-them

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s