Best Western City Leiden, het design moet worden aangepast

Hotelketens hebben vaak een naam en reputatie hoog te houden, zo ook Best Western City Hotels. Hoewel de eigen website van Best Western City Hotels [BW] het beeld hoog houdt met overzichtelijkheid en duidelijkheid, gaat het bij de eigen websites van sommige steden compleet mis. Neem nou het BW hotel in Leiden, prima hotel, aardig personeel en de kamers zien er ook wel leefbaar uit, maar de website is helaas niet wat het moet zijn. BW staat bekend om goede acties en mooie overnachtingen in hotels, maar daar laat BW in Leiden echt alles los om dit te evenaren. Dit hotel met een grote naam loopt namelijk al jaren achter met verschillende overtuigingstechnieken, persuasive design zoals dat in vakjargon heet. Een website van een hotel mag niet slecht scoren qua design. Dat is waar we het Leidse Best Western City Hotel een handje gaan helpen.

De principes van Cialdini

Laten we om te beginnen de term ‘persuasive design’ onder de loep nemen, een mooie term, maar voor wat en wat betekent het precies?

Bij persuasive design gaat het om het ontwerpen en toepassen van designprincipes die het beslis- en koopgedrag van potentiële klanten beïnvloeden. Deze beïnvloeding vergroot het gebruiksgemak en overtuigt de bezoeker ervan de gewenste actie uit te voeren. (Frankwatching, 2014)
Aan persuasive design zijn de zogenoemde beïnvloedingsprincipes verbonden. Als op een website deze principes worden toegepast is de kans groot dat je meer klanten zal trekken op je website en dus meer succes zal hebben bij je conversieratio. De zes principes zijn ontwikkeld door psycholoog Robert Cialdini. Met deze principes bracht hij in kaart hoe mensen gestuurd konden worden om tot conversie te komen van een product. De zes beïnvloedingsprincipes zijn:

  • Wederkerigheid – Het geven van bijvoorbeeld een free sample, waardoor de klant naar je winkel komt.
  • Consensus – Klanten willen bevestiging van de mening van anderen voordat ze tot aankoop overgaan.
  • Consitentie – Wanneer je bij Bol.com bent geweest en je gegevens daar hebt achtergelaten, zal je daar sneller terug komen voor een volgende aankoop.
  • Schaarste – Mensen willen exclusiviteit, iets wat bijna niet meer te krijgen is.
  • Sympathie – Mensen zeggen eerder ‘ja’ tegen anderen die ze aardig vinden of waarmee ze zich identificeren.
  • Autoriteit – Bedrijven die laten zien dat ze expert in iets zijn, stralen autoriteit uit. Naar deze experts willen mensen zeker luisteren.

Maar nu de vraag, worden deze principes toegepast bij BW Leiden? Helemaal niet zelfs. Ze proberen heel zakelijk over te komen, maar ze komen meer koud over en proberen met veel tekst en herhaling de klant binnen te halen. Op de website worden maar drie recensies getoond, die herhaaldelijk in beeld verschijnen. Hier wordt al het principe ‘Consensus’ achtergesteld.  Er wordt meer gebruik gemaakt van tekst dan beeld, hoe kun je je klant overtuigen van een mooi en fijn hotel, als je geen mooie en uitnodigende foto’s plaatst? Een stad als Leiden heeft veel bezienswaardigheden, maar die worden niet goed naar voren gebracht door de website. Een hotelketen als deze moet haar kamers goed en exclusief aanbieden. Al met al is deze website is alles behalve uitnodigend.

Hoe te verbeteren?
Het conversiedoel van BW Leiden is om klanten te binden aan het hotel en om ze een ervaring te bieden die onvergetelijk is. Het hotel wil met verschillende arrangementen de klant overtuigen van hun aanbod. Als de klant op de website door wordt verwezen naar de boekingswebsite van BW zelf, zal alles vanzelf misschien een stuk uitnodigender worden, maar tot die tijd zal de klant het moeten doen met de website van BW Leiden zelf. Als expert op het gebied van persuasive design ga ik de zes principes van Cialdini toepassen en in beeld brengen, zodat BW Leiden hier een voorbeeld aan kan nemen. Door middel van vergelijkingen zal ik precies aantonen hoe BW Leiden een betere website kan bouwen en het daar bijhorende conversiedoel kan bereiken.

Schaarste en Sympathie
Allereerst moet de homepage flink onderhanden worden genomen. Er wordt veel gepraat, maar we zien weinig moois. Leiden is een historische stad en dat moet getoond worden op de website. Ja, de huisstijl van BW moet uiteraard op de achtergrond blijven, maar de zogenoemde ‘City Highlights’ horen goed in beeld gebracht te worden. Met schaarste bedoelen we, als er weinig van iets is, dan willen mensen het sneller hebben. Daarom moet het kamer- en arrangementenaanbod gelijk vertoond worden. Net als met de kamers die worden aangeboden door Booking.com. Een kamer dat aanbiedt: ”Slechts vijf over, boek snel!” Daar zal eerder op geklikt op worden dan elke andere kamer. Waarom? Omdat mensen geneigd zijn een overnachting te kopen die populair is onder anderen.

Less is more! Dat is waar dit om gaat. Laten we als voorbeeld kijken naar het aanbod van het Efteling hotel. Deze pagina opent met een kort filmpje over hoe de gasten die blij en enthousiast zijn. Daaronder staat groot, ‘Even samen genieten’, een belangrijk concept, want overnachten bij de Efteling is een familie-uitje. De Efteling biedt hierna gelijk haar kamers aan en bijpassende acties. Er is alleen tekst om een foto te verklaren of om de klant tot conversie te lokken.

En de kamers van de Efteling biedt sympathie aan, in tegenstelling tot die van BW, doordat ze laten zien dat het echt voor elke familielid leuk is en het een geweldige ervaring zal brengen. Zo kun je een gepersonaliseerde aanbieding doen. Op deze manier beïnvloed je de sympathie van de klant.

Website BW Leiden:

BW

Voorbeeld Efteling hotel:

Efteling

 

Dus, BW Leiden, de nieuwe homepage gaat verbeterd worden op de volgende punten:

  • We openen met foto’s van de stad Leiden.
  • Daarna vertellen we wat voor ervaring onze klanten gaan krijgen.
  • We bieden onze kamers aan en arrangementen met bijpassende aanbiedingen
  • En tonen onze meest luxe en exclusieve kamers, voor snellere conversie.

Consensus
Nu we dat gedeelte hebben, gaan we kijken naar de overtuigingskracht van eerder geboekte klanten. In een tijd van sociale media, zijn testimonials (meningen van anderen) van groot belang geworden als het gaat om consumeren. Klanten willen bevestiging van de mening van anderen voordat ze tot aankoop overgaan. Mensen zullen niet zomaar snel een kamer boeken bij een hotel in een stad. Dat hotel wordt zorgvuldig uitgezocht door mensen die zoeken naar overtuiging van de mening van anderen. Het BW Leiden laat hier de wensen over op hun website om die overtuigingskracht te laten zien. Er worden drie meningen getoond van eerder geboekte klanten, maar die worden herhaald en verder zijn er geen andere meningen te vinden op de website. Als veel mensen iets leuk vinden, kopen of doen, dan zal het ook wel de moeite waard zijn toch? Zoover doet dit goed op hun website, want bij elke vakantie en of kamer kan men een review achterlaten, deze meningen worden gewaardeerd door andere klanten. Zo kan BW Leiden nieuwe klanten overtuigen dat eerder geboekte overnachtingen een succes waren.

Website BW Leiden:

Reviews

Bij het kameraanbod van BW Leiden moeten deze reviews getoond worden. Zo worden de twijfelende klanten over de streep getrokken. Drie meningen van mensen is goed, maar als we alleen die moeten geloven zonder verdere uitleg, gaan we argwanen of deze meningen wel waar zijn. Dus laten we vooral al die reviews tonen op de website bij het kameraanbod. Wat waren de pluspunten van de kamer en de service. Bij Zoover worden er wel meer goede reviews getoond, waar de klant echt iets mee kan. Veel goede cijfers worden gegeven aan de overnachtingen bij het BW Leiden, dit is een gemiste kans voor de website. Toon deze en pas ze aan naarmate van tijd met nieuwe. Zo weet de klant dat dit BW hotel een waardevol aanbod heeft, waar eerdere klanten tevreden hebben overnacht.

Reviews1

Autoriteit

Als laatste om de website te verbeteren gaan we de autoriteit van Best Western City Hotels zelf sterker naar voren brengen. Best Western wil dezelfde autoriteit hebben met hotels dat Booking.com vertoond. Best Western biedt veel aanbiedingen aan en extra’s om de klant te ontvangen. Daarmee willen ze zeggen dat ze veel exclusiviteit en service bieden. Hun ketens zitten wereldwijd en zijn daarmee een van de grootste spelers op dit gebied. Het BW Leiden toon weinig overeenkomst aan met Best Western City Hotel zelf terwijl ze onder dezelfde naam vallen. BW Leiden moet meer aanbiedingen en verdere extra’s tonen. Door het aanbieden van dezelfde service van Best Western City Hotel kan BW Leiden de naam en eer hoog houden. Als lid van een grote hotelketen mogen deze overtuigingstechnieken echt niet ontbreken. Met kleine aanpassingen op de website kom je al een heel eind.

BWCHome

Dus Best Western City Hotel Leiden, jouw website kan goed gebruik maken van de hulp van Cialdini.  Overtuigd? Ik in ieder geval wel, mede door de citaten van psycholoog Cialdini. Waarom? Omdat BW Leiden een naam hoog heeft te houden en ze kansen missen op het succes dat langs ze heen lopen en ze dat niet laat zien op de website. Gelegen in een mooie stad moet je laten zien met persuasive design en nu weten we waarom dat zo belangrijk is.

Bronnen & Screenshots

Lees ook:

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s