Zonder verleiding, geen aankoop?

In de 20ste eeuw was de krant gratis en je wist ook waarom dat zo was. De reden hiervan waren de advertenties. Ze stonden door de hele krant en zo konden de bedrijven hun klanten verleiden met hun producten. Voor de mensen in die tijd was het ook heel duidelijk waar de advertenties stonden en door de krant gratis af te nemen, gaven ze hier ook indirect toestemming voor. Don Norman zegt in zijn Ted Talk dat vanaf die tijd de bedrijven mensen niet meer als mensen zien, maar als consumenten en die hebben de taak om te consumeren.

Uit onderzoek van de Universiteit van Tilburg is gebleken, dat 95% van ons gedrag onbewust is. Consumenten zijn dus gemakkelijk te beïnvloeden, waardoor ze zich bijvoorbeeld makkelijk inschrijven voor een nieuwsbrief. Deze techniek van beïnvloeden wordt ook wel persuasive design genoemd. Websitebouwers houden bezig met beïnvloeden van het beslissingsproces van de consumenten op basis van verschillende overtuig principes.

Persuasive design heeft vele voordelen. Als webshop kan je meer verkopen door mensen alternatieven te laten zijn tijdens het winkelen of je kan ze nog even herinneren aan hun laatste bezoek aan de website waarbij diegene iets in zijn of haar winkelmandje heeft geplaatst. Daarnaast is het ook mogelijk om de betrokkenheid van het merk te vergroten, door middel van het inschrijven voor de nieuwsbrief of door het volgen van het merk op social media. Hierdoor weet je de klant aan het merk te binden en zullen ze onbewust de volgende keer als ze een sieraad zoeken, toch sneller naar jouw website gaan omdat ze deze de laatste paar weken, enkele keren voorbij hebben zien komen.

Door middel van alle cookies en data die wordt verzameld over jou als persoon, komt de klant ook veel over jou te weten. Door je bijvoorbeeld een account aan te laten maken op de website, kunnen ze bij je volgende bezoek een aanbod op maat geven. Hierdoor hoef je niet meer de gehele website door te spitten om weer op zoek te gaan naar de ene armband.

Niet voor iedereen kan dit voelen als een voordeel. Voor vele mensen voelt het ook alsof je achtervolgt wordt op het internet als je continu weer al die sieraden voorbij ziet komen. Daarnaast kan het beïnvloeden van mensen via de webshop soms ook te veel. Mensen voelen zich niet op hun gemak en verlaten daardoor de website of keren misschien nooit meer terug. Ze verliezen vertrouwen in het merk.

 

Persuasive design vs. Ethiek

Vanuit het perspectief van de klant vind ik dat bedrijven soms te ver gaan om je mogelijk te beïnvloeden. Als ik soms online aan het winkelen ben, heb ik gevoel dat ik overal in de gaten wordt gehouden. Elke muisklik die ik doe en elk artikel dat ik bekijk schetst weer een klein beetje meer over wie ik als persoon ben, daardoor ga ik soms liever gewoon offline winkelen. Want dan krijg ik niet nog 10 mailtjes achteraf of ik dat shirtje nog wil kopen. Daarnaast kan ik het soms wel waarderen om aanbod op maat te krijgen, waardoor ik nog even snel de artikelen te bekijken van mijn vorige bezoek.

Daarnaast vind ik het wel mooi dat het mogelijk om consumenten aan te zetten tot het kopen van een bepaald product door mensen te beïnvloeden. Maar ik vind dat je als bedrijf gewoon moet weten wat de grenzen zijn en dat je niet nog enkele mails stuurt na dat bezoek op de website. Voor de klant niet fijn en daarnaast is dit een vorm van agressieve marketing waardoor waarschijnlijk veel klanten, hun vertrouwen verliezen in het bedrijf en zullen hierdoor ook niet meer terugkomen.

Veel mensen vinden het niet prettig om online te winkelen en zullen dus een bezoek brengen aan verschillende offline winkels. Maar ook hier zullen er verkooptechnieken worden toegepast wanneer je staat te twijfelen over een kledingstuk. Maar als het real life gebeurd hebben mensen het gevoel dat ze er zelf nog invloed op kunnen uitoefenen op hun keuze.

 

De ontwikkeling van persuasive design voor de komende jaren

De komende jaren online zullen nog meer in het teken staan van data en personaliseren. Alles zal de consumenten op een gouden dienblad worden aangereikt omdat de consument niet meer de moeite neemt om op zoek te gaan naar dat specifieke product.

De webshops zullen steeds meer te weten kunnen komen over de klant. Het verzamelen van de informatie wordt steeds gemakkelijk en bedrijven zullen mensen in dienst nemen die deze data vertalen naar aanbiedingen voor deze klant. Iets waar bijvoorbeeld Bol.com nu al veel mensen voor in dienst heeft. Maar wat voor veel bedrijven over enkele jaren een must have is, aangezien ze anders gewoon niet mee kunnen doen met hun concurrenten.

 

Wat vind jij van de ontwikkeling van persuasive design

Ik denk dat bedrijven zich goed moeten afvragen wat ze wel of niet kunnen tonen aan de consumenten omdat de komende jaren de klant nog belangrijker wordt waardoor bedrijven zichzelf buitenspel kunnen zetten door verkeerde keuzes te maken.

Daarnaast weet ik als media student veel van persuasive design, maar het merendeel van Nederland heeft nog nooit van de term gehoord. Dat heeft ook veel invloed op de manier waarop in naar webshops kijken in vergelijking tot andere mensen zonder deze kennis. Daarnaast hoop ik wel dat er wat meer transparantie over het onderwerp komt, waardoor mensen er ook minder twijfel bij hebben.

Maar hoe dan ook verleid wordt je overal. In een webshop door een mooie kortingscode maar in een winkel zal de verkoper je ook proberen in te palmen!

Meer van mijn werk lezen op www.micwatching.com ? Neem een kijkje Artikel – In korte tijd heel bekend op Instagram, hoe doen ze het?

Of check mijn linkedin profiel

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s