Tips, tricks en trends rondom influencer marketing op Instagram

Een influencer op Instagram word je niet zomaar, daar moet je lang voor Instagrammen. Toch is het niet altijd alleen maar zoveel mogelijk leuke dingen op je Instagram zetten, je moet namelijk ook tactisch dingen posten en op trends inspelen. Hoe word ik nou een influencer? Is het makkelijk te worden in een stappenplan? En wat zijn de trends rondom de influencer markt? We gaan het zien.

Een stappenplan om influencer te worden. Dat klinkt als muziek in menig jong mens hun oren. Maar is het echt zo makkelijk? Kan ik gewoon even met een mooie camera foto’s schieten, die vervolgens op mijn Instagram posten en krijg ik dan al duizend volgers erbij? Vele influencers zullen zeggen dat het niet allemaal in een stappenplan te doen is. Ik ga hieronder een stappenplan maken, met een knipoog natuurlijk ;-).

STAP 1:
Je profielfoto en bio zijn de eerste twee belangrijkste dingen voor je potentiële fans. Je kan maar één eerste indruk maken. Een goede bio en een herkenbare profielfoto doen wonderen. Maak de mensen duidelijk wie je bent, waar je vandaan komt, wat je studeert, dat je van reizen houdt en knal er een mooie quote achteraan. Wellicht kan je er een paar leuke emoji’s bij zetten of op een website wat symbolen zoeken die jou echt typeren en klaar is kees!

IMG_2297

STAP 2:
Welk verhaal wil jij vertellen aan de wereld? Wil je bijvoorbeeld laten weten dat je heel vaak uit eten gaat? Of wil je, je te gekke outfits laten zien aan je volgers? Kies een onderwerp, want als je van alles door elkaar gaat doen, zal de volger jouw Instagram niet kunnen onderscheiden van al die andere Instagrams die hij of zij al volgt. Je moet een soort signature look voor al je foto’s hebben, denk bijvoorbeeld aan leuke filter waardoor je foto’s ouder en korreliger lijken dan ze daadwerkelijk zijn.

 

 

STAP 3:
Gebruik zoveel mogelijk #hashtags om je berichten bij te staan. Hiermee kunnen gebruikers van Instagram, die de hele dag op bepaalde hashtags zoeken, jou vinden. Je moet natuurlijk wel hashtags gebruiken die jouw doelgroep aanspreken. Dikke tip: gebruik wel geloofwaardige hashtags.

STAP 4:
Stel vragen aan je volgers. Je wil een bepaald soort interactie met je volgers. Als je vragen stelt, zoals bijvoorbeeld: ‘Wat ga jij dit weekend doen?’, dan gaan ze onder je foto reageren. Door deze mate van interactie hebben ze het idee dat je geïnteresseerd bent in hun leven.

STAP 5:
Het is belangrijk om te weten wanneer je een foto het beste kan plaatsen. Uit onderzoek is gebleken dat je dit tussen 17:00 en 19:00 moet doen. Mensen komen dan net uit hun werk en gaan hun social media checken, want dit hebben ze de hele dag natuurlijk niet kunnen doen. Ook zijn er verschillende soorten apps waarmee je kan kijken wanneer jouw volgers het meest online zijn op Instagram. Speel hierop in! Wat nog beter zou zijn, is als je meerdere keren op een dag iets post!

Dit is natuurlijk allemaal semi-serieus, voornamelijk met een knipoog geschreven, maar influencers moeten wel degelijk met bepaalde dingen rekening houden. Het is random soms even wat foto’s op je Instagram zetten. Er gaan veel fotoshoots aan vooraf en ook kan je niet zomaar alles onder je foto zetten, want voor je het weet lig je onder vuur, omdat je iets onaardigs of ongepast hebt geschreven.

Ook is het nieuwe jaar weer aangebroken, dus er zijn ook weer volop trends rondom influencer marketing. Het langer samenwerken met een influencer is daar een voorbeeld van. Vaak krijgen influencers eenmalig dingen opgestuurd van een bedrijf of merk, maar waarom zouden bedrijven niet een langere samenwerking met een influencer aangaan. Er is bewezen dat het meer klanten en interesse genereert. Als een merk zijn naam aan een influencer kan koppelen, die precies in dezelfde doelgroep opereert, kan dat alleen maar heel voordelig zijn. Volgers vertrouwen influencers namelijk in (bijna) alles wat ze doen, dus als een influencer helemaal gek is van een bepaald merk broeken en dat van de daken schreeuwt, dan kan dat voordelig voor dat merk zijn. Ook het eenmalig iets sponsoren aan een influencer heeft steeds minder profijt voor de infuencer. Een influencer moet namelijk ook zijn of haar geld verdienen door het bloggen en als zij dan maar eenmalig een ring gesponsord krijgt, dan kan ze daar vrij weinig aan verdienen. Daarom is het steeds wenselijker om er ook geld tegenover te zetten.
Ook zijn Instagram verhalen helemaal hot. Je bent geen influencer als je daar geen gebruik van maakt. Je kan daar nog sneller op plaatsen wat je aan het doen bent, of toch nog even een foto maken van je smalle taille in die ene lievelingsbroek. Hiermee worden de volgers nog meer up-to-date gehouden.
Tot slot moeten de influencers echt bij de posts gaan zetten of iets gesponsord is of niet.  De volgers moeten weten wanneer iets gesponsord is en wanneer niet, anders zou je het wel misleiden kunnen noemen.

Er zijn veel trends waar de influencers zich weer mee bezig moeten houden, dus zoals we kunnen vaststellen is het niet makkelijk om een influencer te worden.

Wil je meer van mij lezen! Klik dan hier!
Als je nog iets meer over mij wil weten, kan dat ook zeker. Check dan even deze blogpost!

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s