Til jouw webwinkel naar een hoger niveau

Van de home- en productpagina, naar het winkelmandje. Wat zou de wereld ideaal zijn als jouw klanten dit online pad altijd bewandelen. Een mooi design, sterk beeldmateriaal en een heldere tekst. Veel ondernemers gaan hiermee vanuit dat hun producten zichzelf verkopen. Niets is minder waar! Het gaat allemaal om verleiden, bewust en onbewust. Persuasive design en Cialdini spelen hierbij een cruciale rol. Wat dit inhoudt en hoe je dit als ondernemer concreet kan toepassen, leg ik voor je uit.

Persuasive design? Dit heeft te maken met het beïnvloeden van mensen tijdens hun beslissingsproces. Letterlijk betekent het ‘overtuigend ontwerp’. Door simpele trucs toe te passen, krijg je meer controle over het pad dat online klanten bewandelen. Robert Cialdini is hierbij de toereikende hand.

Cialdini who? Voor dat het internet bestond wist deze Amerikaanse professor al hoe hij mensen kon verleiden. Hij schreef een succesvol boek in de jaren tachtig over zijn zes beïnvloedingsstrategieën. Hoewel het boek wat stoffig doet overkomen, zo zijn de strategieën actueler dan ooit. Online marketeers zijn er gek op en giganten als Booking.com, kunnen niet meer zonder hem. Ik som ze hieronder voor je op:

  • Sociale bewijskracht
  • Schaarste
  • Consistentie
  • Sympathie
  • Autoriteit
  • Wederkerigheid

 

1915 Watches

Om je een beter beeld te geven heb ik dit jonge en frisse horlogebedrijf als voorbeeld genomen. De broers Spies ontwerpen toffe horloges die gemaakt zijn van verantwoord hout. In combinatie met de gekleurde minimalistische wijzerplaat zijn deze horloges uniek. Het verhaal en het merk 1915 Watches zijn bij mij bekend, dus ik ben sneller geneigd om het horloge aan te schaffen. Dit geldt natuurlijk niet voor al hun websitebezoekers. Zij hebben een extra duwtje in de rug nodig om het product te kopen. Met behulp van Cialdini geef ik hieronder drie voorbeelden. Deze trucs zijn in vrijwel alle webwinkels toepasbaar.

 

Sociale bewijskracht

Jouw klanten willen zeker weten dat ze achteraf geen spijt krijgen van hun aankoop. Hier kan je als ondernemer slim op inspelen. Mensen geven eenmaal veel om andermans mening. Zowel in het echte leven als in de online wereld. Met een productfoto en een heldere omschrijving kan je mensen overtuigen van jouw producten. Andermans mening is vaak doorslaggevend om het product ook echt aan te schaffen. Op dit punt is sociale media een handige tool om in te zetten.

Bezoekers willen in een oogopslag kunnen zien wat de ervaring is met het horloge. Op de productpagina zie ik hier niks over terug. Door gebruik te maken van sterbeoordeling kan je mensen bewust stimuleren. Ook iemand z’n sociale omgeving kan van pas komen, door middel van Facebook likes. Door te laten zien dat Facebook-vrienden het product ook leuk vinden, krijgt diegene een extra bevestiging. Het zijn simpele trucs, maar zeer effectief.

schermafbeelding-2018-01-18-om-20-24-45.pngartikel-sociale-bewijskracht4.png

 

 

 

Schaarste

Dit principe heeft te maken met vraag en aanbod. Mensen willen graag iets hebben wanneer er weinig van is. Zo werkt het ook bij het kopen van producten. Laat mensen weten dat er nog een aantal producten op voorraad zijn. Ook als dit de laatste kans is dat ze het kunnen verkrijgen. Ons oerinstinct is namelijk gefocust op het jagen van koopjes en buitenkansjes (Masteronlineovertuigen.nl).

Op de productpagina’s van 1915 Watches, is er momenteel de knop ‘In winkelmand’ te zien. Dit is geen stimulans, maar simpelweg een vervolgstap. Mensen hebben een reden nodig om het product nu en niet later aan te moeten schaffen. Op de vernieuwde pagina staat er aangegeven hoeveel horloges er nog beschikbaar zijn. Om de bezoeker extra te stimuleren, staat er ook meteen vermeld dat het om een Op=Op actie gaat. In de achterkant van de hersenen, begint hierdoor iets te prikkelen. Klanten moeten nu snel een overweging maken, op basis van gevoel. Er is nu een grotere kans dat zij dit in hun winkelmand plaatsen.

schermafbeelding-2018-01-18-om-20-24-45.pngartikel-schaarste.png

 

Consistentie

Dit principe houdt in dat mensen genavigeerd willen worden op de website en door het betalingsproces. Wanneer het onduidelijk voor ze is, haken ze af. Dit is slecht voor het aantal conversies, maar ook voor het imago. Het stellen van makkelijke vragen is een must.

Bij het huidige bestelproces van 1915 Watches kan het een ander verbeterd worden. Als ik op mijn winkelmandje klik, kom ik op de betaalpagina. Ik zie een aantal kaders, maar verder weet ik niet waar ik aan toe ben. Ik zie namelijk niet hoeveel pagina’s hierna komen. Dit zouden ze kunnen aanpassen door een duidelijk stappenplan aan te geven tijdens het proces. Dit schept duidelijkheid. Wanneer mensen eenmaal aan het stappenplan beginnen, hebben zij minder sterk de neiging om tussendoor af te haken. Naast de navigatie, is het ook belangrijk om consistent te zijn met je woordkeuzes. Gebruik Engels en Nederlands niet door elkaar als het niet nodig is.

– Onderste twee afbeeldingen zijn bewerkt –

Artikel Consistentie

Autoriteit, Sympathie & wederkerigheid

Door het toenemend aantal webwinkels, zoeken veel mensen naar betrouwbaarheid en een goede service. Met keurmerken straalt jouw webwinkel autoriteit uit en voelen mensen een bepaalde zekerheid. De gunfactor en het merkimago spelen ook een belangrijke factor tijdens het aankoopproces. Geef na een aankoop bijvoorbeeld een compliment en bonus aan de klant. Dit wekt sympathie op en dit zal er eerder voor zorgen dat klanten terugkeren.


Bronnen:

1915 Watches



Meer lezen van mij?

Instagram bedrijfsprofiel in 2 stappen

Eline Hoogervorst

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s