Taking it to the next level

Sneakers. Je kan er nooit genoeg hebben, toch? In 2015 was het ineens daar: Filling Pieces. Een hip, jong en fris Amsterdams merk. Eentje die letterlijk het gat tussen high-end sneakers en de ‘street-related’ sneaker opvulde. Hoewel de site van Filling Pieces er goed uitziet, zou Cialdini er wellicht nog wat over te zeggen hebben gehad. Door zijn zes principes wederkerigheid, consistentie, sociale bevestiging, sympathie, autoriteit en schaarste toe te passen, kan Filling Pieces de website naar het hoogste niveau tillen. Want, hoe bereik je de hoogste conversie in alle 38 landen waar de schoenen verkocht worden?

Well, let’s take a look from Cialdini’s perspective.  

 Het is voor (nieuwe) bezoekers belangrijk om begeleiding te krijgen door de website heen. Zo kan je als website signalen geven door de transactie heen, dat de bezoeker de juiste keuzes aan het maken is. Volgens Cialdini’s principe van consensus, oftewel de sociale bevestiging, is die bevestiging een cruciaal onderdeel in het aankoopproces. Een pop-up met hoeveel mensen dit item bijvoorbeeld al hebben besteld in de afgelopen 48 uur, kan een twijfelende bezoeker net over de streep trekken.

Filling Pieces beforeSchermafbeelding 2018-01-17 om 14.32.28.png

Filling Pieces afterScreenshot Design 1.png

We kunnen nog een stap verder gaan. Ja? Let’s do it. Dus nu we hebben vermeld hoeveel bezoekers hem/haar zijn voorgegaan in de afgelopen 48 uur, gaan we erbij zetten wat deze bezoekers van de schoenen vonden. Dit doen we door middel van een rating met sterren.

Filling Pieces afterscreenshot 4 design.png

Dan komen we aan bij het volgende principe. Cialdini’s principe van schaarste. Laten we eerst kijken naar de huidige manier waarop Filling Pieces communiceert over de schaarste van zijn producten.

Filling Pieces beforeSchermafbeelding 2018-01-17 om 15.26.57.png

De maten die niet meer beschikbaar zijn worden naar de achtergrond gebracht door middel van een grijze kleur. Door bijvoorbeeld aan te geven wat een heel populair model is, of waar er nog maar enkele exemplaren van beschikbaar zijn creëer je bij de bezoeker urgentie om het product snel aan te schaffen. Zeg nu zelf, als er bij een artikel die je leuk vindt staat ‘nog maar enkele maten op voorraad’, dan begint je hart toch gelijk sneller te kloppen? Kopen, kopen, kopen!!!

Filling Pieces afterscrenshot 5.png

Up next: het principe van wederkerigheid. Filling Pieces vermeldt onderaan de pagina zijn nieuwsbrief. Tijdens het aankoopproces wordt er verder geen aandacht meer aan besteed, tot je gaat afrekenen. Bij het inloggen/aanmelden kan je de optie aanvinken om op de hoogte te blijven van Filling Pieces door middel van hun nieuwsbrief. Heb je dan nog zin om dat aan te vinken? Probably not. Je wil je nieuwe schoenen afrekenen om vervolgens zo snel mogelijk de deurbel te horen gaan. Daarom moeten we het aanmelden voor de nieuwsbrief al in het begin van het aankoopproces triggeren. Oftewel, op de landingspagina. Cialdini ‘s principe van wederkerigheid is simpel: wil je uitgenodigd worden voor een feest? De kans dat je wordt uitgenodigd is groter als jij zelf eerst mensen uitnodigt voor een feestje. Wil je een verjaardagskaart ontvangen? Als jij eerst iemand een kaart stuurt is de kans dat je er een terugkrijgt een stuk groter. Kortom, wanneer je mensen (onverwachts) iets geeft, zijn ze geneigd iets terug te doen. In het geval van Filling Pieces betekent dit: geef iets gratis weg en de bezoeker voelt zich verplicht om iets terug te doen. Denk aan een kortingscode van 10% op de eerstvolgende aankoop na het aanmelden voor de nieuwsbrief.

Filling Pieces beforeSchermafbeelding 2018-01-17 om 15.56.43.png

Filling Pieces afterNaamloos-2.png

Hoe sympathiek vinden de bezoekers van Filling Pieces het merk en de producten? Hoe groter de gunfactor, hoe groter de kans op conversie. Cialdini noemt dit het principe van sympathie. Het is logisch dat je sneller iets koopt bij iemand die je het ‘gunt’. Hoe krijg je als webshop een hoge gunfactor? Het gaat in dit geval niet om wát je verkoopt, maar wáarom je het verkoopt. Denk bijvoorbeeld aan het steunen van goede doelen en dit kenbaar te maken in de webshop. Van elke 100 exemplaren wordt er €500 euro overgemaakt naar Serious Request, om maar iets te noemen.

Een andere manier kan zijn om bezoekers van de webshop een kijkje achter de schermen te geven. Wie is het gezicht dat de schoenen ontwerpt? Waar worden de schoenen geproduceerd? De webshop verandert zo van een logo met producten naar een bedrijf met echte mensen.

Don’t worry, Cialdini. We got this 😉

 

 

Bron:

http://ballinnn.com/een-gesprek-met-guillaume-philibert-founder-van-filling-pieces/

Mijn andere artikelen:

https://micwatching.nl/2017/11/05/instagram-business-time-to-step-your-game-up/

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s