Srprs.me en persuasive design: een gelukkig huwelijk

on

Een reisje boeken met de bestemming als verrassing? Dat kan bij srprs.me. Bij deze reisorganisatie boek je namelijk een vakantie zonder dat je van tevoren weet waar je naartoe gaan. Ideaal voor mensen die niet kunnen kiezen of niet weten waar ze naartoe willen. Of natuurlijk gewoon voor mensen die graag verrast willen worden. Na het boeken laat je voor de rest alles over aan het team van srprs.me. Zij zorgen voor de bestemming, vlucht en accommodatie. Hierdoor is de gehele reis een totale verrassing. Het doel van de organisatie is dan ook om hun klanten een speciale en vooral spontane reis te geven. Dit verrassingselement maakt het concept van srprs.me heel erg uniek. Bij zo’n uniek concept hoort uiteraard ook een unieke website. Hierin schiet de website van srprs.me nu nog heel wat punten te kort. Zo’n unieke website waar de websitebezoeker overtuigd wordt om een conversie uit te voeren, kan tot stand komen met behulp van een persuasive design en Cialdini’s principes.

“Bij persuasive design gaat het om het ontwerpen en toepassen van designprincipes die het beslis- en koopgedrag van potentiële klanten beïnvloeden. Deze beïnvloeding vergroot het gebruiksgemak en overtuigt de bezoeker ervan de gewenste actie uit te voeren” – Marla de Haan (2014)

Wat is persuasive design?
Persuasive design kenmerkt zich dus door het beïnvloeden van het beslissingsproces van de consumenten, op basis van beïnvloedingsprincipes. Letterlijk vertaald is persuasive design ‘overtuigend ontwerp’. Zowel bewust als onbewust worden consumenten verleid en overtuigd om bepaalde acties, ofwel conversies, uit te voeren op een website. Zo ook tijdens het online boeken van een reis worden zij beïnvloed. Een van de meest gebruikte manieren van beïnvloeden is bedacht door psycholoog Robert Cialdini. Zijn theorie maakt gebruik van zes verschillende beïnvloedingsprincipes. Deze principes zijn: wederkerigheid, commitment & consistentie, sociale bevestiging, sympathie, autoriteit en schaarsheid. Door een of meerdere van deze zes principes toe te passen kan de conversie van een website verhoogd worden. In dit geval gaat het daarbij om het conversiedoel van de website van srprs.me: ‘het boeken van een reis’. Hieronder wordt per toepasbaar beïnvloedingsprincipe van Cialdini beschreven waarop de reisorganisatie haar website nog kan verbeteren.

Commitment & consistentie
Het principe commitment en consistentie houdt in dat als je eenmaal de eerste stap hebt gezet, je gemakkelijk ook de volgende zet. Voor veel mensen is consistent gedrag een belangrijke manier om herkent en gewaardeerd te worden.

Laurens Boex van Marketingfacts (2012) geeft bij dit principe het volgende voorbeeld: “Wanneer je door een loyaliteitsprogramma aan een vliegtuigmaatschappij wordt gebonden, ben je sneller geneigd daar terug te keren voor vervolgvluchten. Je wordt onbewust van ‘klant’ geüpgraded naar ‘ambassadeur’.” Na enig online onderzoek naar zo’n loyaliteitsprogramma van srprs.me kwam naar voren dat de reisorganisatie hun klanten na afloop van hun reis een kortingscode geven. Met deze code krijgen ze korting op hun eerstvolgende reis die ze bij srprs.me boeken. Dit is natuurlijk heel goed, alleen wordt dit nergens op de website weergeven. Als srps.me dit al gelijk duidelijk communiceert zijn mensen eerder geneigd te boeken. Daarnaast is het voor srprps.me niet alleen interessant om met kortingen werken, maar juist ook om hun loyaliteitsprogramma uit te breiden met bijvoorbeeld extra services en voordelen voor terugkerende consumenten. Dit consistente gedrag van de organisatie wordt namelijk gewaardeerd en bovendien wint de organisatie zo veel loyale klanten.

Commitment

Sympathie
Mensen zeggen het liefst ‘ja’ tegen bedrijven die ze graag mogen of waarmee ze zich identificeren.  Sympathie houdt dus in dat als je iemand aardig vindt, je diegene iets sneller gunt dan iemand die je niet echt mag.

Srprs.me moet er dus voor zorgen dat de websitebezoekers hen aardig vindt. Dit kan de organisatie doen door gebruikers complimenten te geven over hun geschreven recensies.

Sympathie na 1

Daarnaast kan de organisatie sympathie beter inzetten door bijvoorbeeld een tell-a-friend button, oftewel een share button, toe te voegen op de website. Zo kunnen mensen de website delen of hun vrienden uitnodigen met wie ze samen op reis willen.

Sympathie na 2

Autoriteit
Bij autoriteit gaat het erom dat je als consument sneller vertrouwen hebt in mensen die expert zijn of een bepaalde status/rang hebben.

Hier kan de organisatie en website nog veel beter op scoren. Srprs.me werkt niet samen met bijvoorbeeld grote influencers of bekende Nederlanders (BN’ers) die gebruik maken van hun dienst en er iets positiefs over zeggen. Influencers en BN’ers hebben een bepaalde status waar veel mensen tegenop kijken. Zij kunnen invloed uitoefenen op hun publiek.

Autoriteit 1

Autoriteit 2

Daarnaast zijn er ook geen keurmerken op de website te vinden. Logo’s van thuiswinkel organisaties en andere veilig winkelen keurmerken stralen vertrouwen uit. In het geval bij srprs.me is er de reisorganisatie ‘De Algemene Nederlandse Vereniging van Reisondernemingen (ANVR)’. Dit is een bekende brancheorganisatie van reisbureaus in Nederland. De ANVR hanteert strenge normen voor het lidmaatschap en bevordert de kwaliteit van de reizen en de informatie daarover.

Autoriteit 3

Wederkerigheid
Dit principe houdt in dat als je iets weggeeft, je iets sneller terugkrijgt. Mensen voelen zich namelijk op een bepaalde manier schuldig naar iemand die iets voor hen heeft gedaan. Slimme organisaties maken hier gebruik van.

Srprs.me geeft in principe niks weg. Sterker nog: op hun website zijn ze heel geheimzinnig over alles. In hun reviews worden de bestemmingen bijvoorbeeld weergeven als “…”. Natuurlijk moet het wel een verrassing blijven waar de reizigers heengaan, dit is namelijk het unieke aan hun concept.
Waar de reisorganisatie wel iets mee kan doen, zijn kortingen en aanbiedingen op de website. Zo zouden ze bijvoorbeeld kunnen inspelen op dagen als Black Friday met speciale aanbiedingen. Of nieuwe of juist terugkerende klanten een X bedrag aan korting geven. Zoals bij het principe ‘commitment & consistentie’ beschreven doet de organisatie dat wel voor terugkerende klanten, maar ze communiceren dit totaal niet op de website. Daar lopen ze punten mis.

Wederkerigheid

Schaarsheid
Dit principe heeft te maken met vraag een aanbod. Als er weinig van iets is, wil je het sneller hebben. Exclusiviteit speelt bij dit principe dus ook een belangrijke rol. Hoe exclusiever, hoe waardevoller.

De meeste webshops spelen hier slim op in door de voorraad te vermelden en bijvoorbeeld een mail te sturen als iets weer op voorraad is. Srprs.me doet hier totaal niet aan. Voor srprs.me ligt dit natuurlijk een beetje anders, omdat ze niet echt een voorraad hebben. Maar ze zouden wel hun diensten exclusiever kunnen maken door bijvoorbeeld op de website aan te geven hoeveel mensen voor een bepaald thema kiezen. Of bij de beschikbaarheid en prijzen een hokje rood te kleuren als de prijs/beschikbaarheid bijna gaat veranderen.

Schaarsheid

Hopelijk ben je nu meer te weten gekomen over persuasive design en hoe je dit kan inzetten voor jouw eigen website. Wil je graag meer artikelen lezen van mij? Ik heb ook nog een artikel geschreven over digital nomads met een bijbehorende infographic. Of wil je juist meer te weten komen over mij? Bekijk dan mijn biografie!


Bron foto: Reisjunk.nl 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s