Persuasive design: moet WiezeWasjes met een schone lei beginnen?

on

Als we winkelen, willen we zo snel mogelijk ons winkelmandje gevuld hebben en afrekenen bij de digitale kassa van de webshop. Consumenten zijn vrijwel niet (bewust) bezig met nieuwsbrieven, keurmerken en het achterlaten van gegevens. Maar hoe zorg je er dan als webshop voor dat de conversiedoelen worden gehaald? Persuasive design kan hier uitkomst bieden. WiezeWasjes, een webshop die sieraden verkoopt, is een goed voorbeeld van een webshop waar veel rendement behaald kan worden door middel van persuasive design.

Persuasive wat?
Je verkoopt producten, de site lijkt prima te functioneren en je draait omzet. Veel eigenaren van webshops zullen dan zeggen: “Never change a winning team“, maar dit hoeft nog niet te zeggen dat je het maximale uit jouw site haalt. Veel sites hebben namelijk baat bij het gebruik van persuasive design.

Nu zal jij waarschijnlijk denken: “wat houdt dat persuasive design dan in?” Het klinkt ingewikkelder dan dat het in werkelijkheid is. Persuasive design houdt in dat je door middel van webdesign het beslis- en aankoopgedrag van bezoekers beïnvloedt om ze te laten doen wat jij wilt. Zo kun je bijvoorbeeld een login-button verplaatsen, waardoor er meer bezoekers erop gaan klikken. Maar het heeft niet alleen voordelen voor het bedrijf; persuasive design vergroot ook het gebruiksgemak van de consument.

Eén van de meest gebruikte manieren van beïnvloeden is bedacht door psycholoog Robert Cialdini. Zijn theorie maakt gebruik van zes beïnvloedingsprincipes waarvan bewezen is dat die helpen succesvol te worden als marketeer of verkoper.Deze principes zijn: wederkerigheid, consensus & consistentie, sympathie, autoriteit en schaarste. Lees hier meer over de beïnvloedingsprincipes.

“Een groot voordeel van persuasive design is het feit dat zowel de webshop als de consument er baat bij kunnen hebben”

Matig webdesign zorgt voor minder conversie
Iedere webshop wil wel iets van haar bezoekers; geen één webshop heeft niet het doel om te verkopen. Om te meten of het goed gaat met de site worden conversiedoelen opgesteld. In het geval van WiezeWasjes zijn de belangrijkste conversiedoelen kopen van producten en inschrijven op de nieuwsbrief.

In de basis is WiezeWasjes een goede webshop, maar met een paar kleine aanpassingen op het gebied van persuasive design zouden zij grote stappen kunnen maken. Het belangrijkste probleem is dat de bezoeker niet wordt aangespoord om tot actie over te gaan. Er zijn geen pop-ups, het inschrijfpunt voor de nieuwsbrief staat onopvallend onderaan de pagina. Dit is wel van belang voor een groei in conversie.

Al met al presteert WiezeWasjes nog onder de maat. Hieronder doe ik vier voorstellen voor WiezeWasjes om meer uit hun site te halen door middel van ontwerp. Deze gelden overigens ook voor veel vergelijkbare webshops.

Wederkerigheid
Het geven van een cadeautje kan ervoor zorgen dat de bezoeker zich schuldig voelt en sneller overgaat tot de gewenste actie. Voor WiezeWasjes zou deze actie bijvoorbeeld een aankoop, inschrijving op de nieuwsbrief of het aanmaken van een account kunnen zijn.

Wiezewasjes zou zo’n cadeautje in de site kunnen implementeren in de vorm van een pop-up op de landingspagina. Deze pop-up bevat een korting voor de bezoeker. Als ze zich inschrijven op de nieuwsbrief, ontvangen zij 10% korting op hun eerste bestelling. Dit zou ook nog ingezet kunnen worden voor het aanmaken voor een account.

Momenteel heeft WiezeWasjes nog geen pop-up of andere uiting op de landingspagina om de bezoeker van een cadeau te voorzien. Door een pop-up te plaatsen zullen er niet alleen meer inschrijvingen op de nieuwsbrief komen, maar worden ook meer aankopen gegenereerd. De klant is blij, want hij krijgt korting.  Resultaat: een tevreden marketeer en een tevreden klant.

Wederkerigheid naSchaarste
Schaarste zorgt ervoor dat de bezoeker iets liever wilt hebben. Het zal je verbazen hoeveel verschil dit kan maken voor je verkopen. Het heeft alles te maken met vraag en aanbod; hoe lager de voorraad, hoe waardevoller het product is voor de klant. Voor WiezeWasjes is het dan ook verstandig om schaarste te creëren bij de producten die zij in de webshop aanbieden. Op dit moment wordt dit nog niet gedaan. Dit kan heel simpel, namelijk door het toevoegen van één zin: “nog x op voorraad”.

 

Schaarste nu 1

Door aan te geven dat er slechts een beperkt aantal producten zijn, wordt de potentiële klant bang dat hij te laat is met het aanschaffen van een product en deze al uitverkocht is voordat hij deze kon aanschaffen.

Wat veel marketeers doen is aangeven dat er producten zijn dan dat ze in werkelijkheid op voorraad hebben. Hierdoor wordt de schaarste nog groter en is de klant nog sneller geneigd om tot aankoop over te gaan.

 schaarste nu 2-

Consistentie
Men hecht waarde aan consistentie; eenmaal ergens aan begonnen, zal je je niet snel terugtrekken. Voor WiezeWasjes is het dan ook van belang om de bezoeker zo snel mogelijk ergens aan laten te beginnen, zodat ze minder snel afhaken. Wel moet de drempel om te beginnen zo laag mogelijk zijn, want anders begint de potentiële klant er überhaupt niet aan.

Momenteel hanteert WiezeWasjes een systeem met meerdere stappen van inschrijven. In principe is dit prima, maar de rest van de stappen zijn al zichtbaar. Dit kan de (potentiële) klant afschrikken om de simpele reden dat ze zien dat ze erg veel gegevens moeten invullen. Door het proces in stukken te hakken, en iedere stap een eigen pagina te geven, wordt hij niet meteen geconfronteerd met alle gegevens die hij moet invullen. Dit zal ook zorgen voor een hogere conversie, want als hij eenmaal ‘ja’ heeft gezegd, zit hij in een proces waar hij steeds moeilijker af kan haken.

consistentie na

 Autoriteit
Het is bewezen dat men respect heeft voor autoriteit, bijvoorbeeld (onafhankelijke) experts. Men luistert graag naar deze autoritaire personen en hierdoor zijn zij goed te beïnvloeden.

Als webshop doe je er goed aan om eventuele keurmerken zichtbaar op de site naar voren te laten komen. In het geval van WiezeWasjes lijkt het alsof het bedrijf geen keurmerken heeft, terwijl dit misschien wel het geval is. Het lijkt een klein detail waar niemand op let, maar het kan potentiële klanten doen afhaken. Door een keurmerk toe te voegen, kun je de potentiële klant net over het randje helpen om een aankoop te doen.

 Autoriteit na

Al met al hoeft WiezeWasjes niet met een schone lei te beginnen. Er is, met wat aanpassingen, wel nog veel winst te behalen voor WiezeWasjes op het gebied van persuasive design. Het zijn stuk voor stuk kleine aanpassingen in het webdesign van de webshop, maar kunnen samen voor een groot resultaat zorgen. Met deze aanpassingen is het zeer aannemelijk dat het aantal verkopen stijgt, er meer inschrijvingen op de nieuwsbrief plaats zullen vinden en het vertrouwen in de site toeneemt.

Graag zou ik willen afsluiten met een paar algemene verbeteringen voor WiezeWasjes:

  • Maak het webdesign van de desktopversie even paginavullend als de mobiele versie
  • Maak de site minder zwaar. Hierdoor zal de laadtijd van de pagina’s afnemen
  • Maak het logo klikbaar als homebutton

Hey! Hopelijk vond je mijn stuk interessant en wellicht heb ik je op een andere manier naar persuasive design laten kijken. Wil je meer van mij lezen? Dat kan! Ik heb hier een infographic over hoe je jouw privacy op sociale media kunt waarborgen en hier een artikel over de grens van het adverteren op sociale media. Wil je juist wat meer over mij weten? Dat kan natuurlijk ook! Lees hier wat meer over mij in mijn biografie!

Bron: Screenshots van Wiezewasjes
Afbeelding: United Wardrobe 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s