Persuasive design gaat gepaard met sportief succes

Voetbal is in de loop der jaren veranderd van een ‘cultsport’ in een sport waar de vermarketing prioriteit nummer één lijkt te zijn. De miljoenen vliegen je tegenwoordig om de oren: voetbal is business.

Zelfs bij een club als Telstar, een kleine club uit IJmuiden dat uitkomst in de Jupiler League, het op een na hoogste profniveau van Nederland, is die vermarketing zichtbaar. Jarenlang kwakkelde Telstar als het lelijke eendje van de Jupiler League onderin mee met de andere ploegen. Maar dit jaar is het anders. Telstar heeft tijdens de zomer uitmuntend werk verricht door trainer Mike Snoei aan te stellen. Snoei heeft met zijn gigantische lading aan connecties her en der kwaliteit weten te sprokkelen en die kwaliteit ziet men terug op de ranglijst, waar Telstar op een ongekende vierde plek staat. Het sportieve succes blijft ook onder de supporters natuurlijk niet onopgemerkt: steeds meer mensen trekken op vrijdagavond richting het Rabobank IJmond Stadion om hun club goed werk te zien verrichten. En dat willen ze bij Telstar weten ook. Het verkopen van kaartjes lijkt momenteel conversiedoel nummer een te zijn. In IJmuiden lijken ze te weten dat sportief succes gepaard moet gaan met professionaliteit. Daarom heb ik de website van Telstar, waar wedstrijdkaarten worden verkocht, eens flink onder de loep genomen.

Hierbij lette ik op het toepassen van persuasive design. Maar wat is dit eigenlijk? Persuasive design heeft te maken met het beïnvloeden van het beslissingsproces van de klant, op basis van verschillende principes. Een van de meest gebruikte manieren van beïnvloeden is bedacht door Dr. Robert Cialdini. Zijn theorie is gebaseerd op zes verschillende beïnvloedingsprincipes, bestaande uit de principes wederkerigheid, commitment & consistentie, sympathie, sociale bevestiging, autoriteit en schaarsheid. Door deze principes toe te passen kan de conversie van een webshop verhoogd worden. Bij Telstar gaat het daarbij dus om de verkoop van wedstrijdkaarten.

Tijdens dit onderzoekje viel het mij op dat Telstar de beïnvloedingsprincipes ‘schaarste’ en ‘sociale bewijskracht’ niet volledig benut. Ook het principe ‘wederkerigheid’ kan naar mijn mening nog wel een opsteker gebruiken op de website van Telstar (www.sctelstar.nl).

Schaarste
Telstar geeft vrijwel nooit ticketupdates, waardoor mensen minder snel geneigd zijn tickets te kopen. Het stadion is klein en zit dit seizoen telkens vrij vol, maar Telstar kan hier beter op inspelen door ticketupdates te geven en de supporters meer te prikkelen kaartjes aan te schaffen. Als er weinig van iets is, wil je het sneller hebben.

Wat betreft de kaartverkoop kan Telstar sowieso nog heel veel stappen maken. Zo kan men bij de stadionkassa’s alleen contant betalen, iets wat zeer ouderwets is voor deze tijd. Daarnaast is de informatie over de kaartverkoop van uitwedstrijden verre van up to date. Dit komt klantonvriendelijk en onprofessioneel over.

Wat betreft het online verkooppunt: die heb ik natuurlijk onder handen genomen. Zie hieronder het resultaat:

Schermafbeelding 2018-01-18 om 22.17.06

Sociale bewijskracht
Telstar doet hier niks mee op haar website. Dit is op zijn zachtst gezegd vreemd te noemen, gezien de geliefde status die Telstar geniet in de voetbalwereld. Op de website kan Telstar bijvoorbeeld positieve social media posts tonen of andere ervaringen van bezoekers delen. Als veel mensen iets leuk vinden, kopen, doen of bezoeken denkt men sneller dat het de moeite waard is. Hieronder toon ik voorbeelden van hoe het wél zou moeten.
Schermafbeelding 2018-01-18 om 22.17.39Schermafbeelding 2018-01-18 om 22.17.51

Wederkerigheid
‘’Als je iets krijgt, dan doe je iets terug’’, sprak de wijze Cialdini. Dat is precies wat Telstar ook moet doen. Een voorbeeld hiervan is het belonen van trouwe supporters, bijvoorbeeld seizoenkaarthouders. Of, zoals in mijn voorbeeld hieronder te zien zijn, mensen die hun e-mailadres afgeven voor het ontvangen van de nieuwsbrief een korting van 10% op hun volgende aankoop aanbieden. Met dit – naar mijn mening – sterke beïnvloedingsprincipe behaal je binnen no time conversies.

Schermafbeelding 2018-01-18 om 22.18.58.png
Ik ben ervan overtuigd dat Telstar met behulp van de getoonde principes van Cialdini hun webshop een flinke opsteker kan geven. Op die manier kan hun sportieve succes van dit seizoen uitstekend gepaard gaan met persuasive design. Want het is waar: bij een dusdanig sterk seizoen dat Telstar momenteel draait hoort professionalisering. En daar is de website onderdeel van.

 

 

 

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s