Meer uit je website halen met persuasive design

Op haar website noemt 100% Voetbal zichzelf De online soccer specialist van Nederland. Echter zijn er veel webshops die het beter doen. Hoe kan 100% Voetbal nou opboksen tegen grote online voetbalwinkels als voetbalshop.nl en voetbaldirect.nl en is haar website daar wel goed genoeg voor?

Persuasive design, letterlijk vertaald ‘overtuigend ontwerp’, gaat om het beïnvloeden van het beslissingsproces van gebruikers. Door middel van overreding en sociale invloed wordt het gebruiksgemak van bezoekers vergroot en worden deze ervan overtuigt om een gewenste actie uit te voeren op de website (Marketingfacts, 2012).

Als het gaat om het toepassen van persuasive design, is de website van 100% Voetbal (nog) onder de maat. Er is onvoldoende wederkerigheid op de website: voor wat, hoort wat. Naast de gratis verzendkosten bij een bestelling boven de €100,- en een gratis bedrukking op voetbalschoenen, doet 100% Voetbal vrijwel niets met kortingen of andere acties. Daarnaast is er onvoldoende sociale bewijskracht aanwezig. Via Facebook en Twitter kunnen producten geliked of getweet worden, maar het is voor een bezoeker niet mogelijk om reviews te schrijven of producten te beoordelen. Sociale bewijskracht maakt het maken van de juiste keuze een stuk eenvoudiger en is dus erg van belang. Ten slotte mist de website het principe van schaarste, terwijl deze erg makkelijk toepasbaar is. Mensen hechten meer waarde aan een product als deze moeilijk verkrijgbaar is. Op de website worden alleen de beschikbare maten weergegeven, waardoor bezoekers niks weten over de voorraad van producten en minder urgentie voelen om een aankoop te doen.

Beïnvloedingsprincipes van Cialdini

100% Voetbal kan zoveel meer uit de website halen dan dat zij nu doen. Zeker in de tijd van nu, waarbij het online winkelen in Nederland afgelopen jaar met 23% is gestegen (Marketingonline, 2017), is een goede webshop enorm van belang. Om echt te kunnen opboksen tegen grote online voetbalwinkels in Nederland, raad ik ze dan ook aan om persuasive design goed toe te passen. Het zal gaan zorgen voor meer aankopen via de webshop en meer connecties via social media, waardoor conversiedoelen worden bediend. Hoe ze dit moeten gaan doen? Aan de hand van de volgende beïnvloedingsprincipes van Cialdini adviseer ik 100% Voetbal het volgende:

  • Schaarste is een makkelijk toepasbare principe van Cialdini. Mensen hechten meer waarde aan een product als deze moeilijk verkrijgbaar is. Hoe waardevoller het product, hoe waarschijnlijker het is dat mensen het graag willen. Het is belangrijk dat er een gevoel van schaarste wordt gecreëerd voor de bezoeker. Door de nadruk te leggen op hoeveel producten er nog op voorraad zijn, krijgen mensen het gevoel dat ze interesse hebben in iets unieks en waardevols. De urgentie om tot aankoop over te gaan wordt zo groter.

‘Het online winkelen in Nederland is afgelopen jaar met 23% is gestegen’

Bij 100% Voetbal zijn alleen de beschikbare maten van een product te zien, zoals te zien is op de afbeelding hieronder. Bezoekers zijn op de hoogte van de beschikbare maten van een product, maar weten niet hoeveel er nog op voorraad zijn.

Schermafbeelding 2018-01-18 om 12.13.27Om het principe van schaarste toe te passen, zal er naast de beschikbare maten ook informatie moeten staan over de voorraad van producten. Dit kan bijvoorbeeld door de voorraad achter de maat te vermelden, zoals te zien is op de foto hieronder. Wanneer er van een bepaalde maat nog maar één op voorraad is, kleurt de tekst rood. Deze dient als een alarmerende kleur die de drang van een bezoeker om iets te kopen nog groter maakt. Als de bezoeker geïnteresseerd is in een product waarvan er weinig op voorraad zijn, neemt hij of zij sneller een beslissing om tot aankoop over te gaan. De bezoeker ziet namelijk dat het waarschijnlijk de laatste kans is om het product te kopen.

Schermafbeelding 2018-01-18 om 13.07.24

  • De meeste mensen zoeken naar bevestiging voordat ze tot aankoop overgaan. Het is daarom belangrijk om te zorgen voor sociale bewijskracht in de vorm van reviews of beoordelingen. Bij een productpagina van 100% Voetbal is er momenteel alleen een productomschrijving te vinden, zoals op de afbeelding hieronder te zien is. Bezoekers kunnen niet zien welke producten vaak worden gekocht en hoe tevreden gebruikers zijn met hun aankoop.

Schermafbeelding 2018-01-18 om 13.28.58

Wanneer bezoekers onzeker zijn over een keuze, zijn ze benieuwd naar het gedrag van anderen. Sociale bewijskracht is van belang, omdat bezoekers zo het gedrag van andere websitebezoekers kunnen zien. 100% Voetbal zou dit principe kunnen toepassen door naast een kopje met Productomschrijving een kopje met Reviews toe te voegen. Hierbij kunnen bezoekers reviews en beoordelingen van anderen zien en hebben ze de mogelijkheid om zelf een review of beoordeling achter te laten. Op de afbeeldingen hieronder is te zien hoe dit gedaan kan worden.

Op de eerste afbeelding is te zien hoe een bezoeker een eigen review kan achterlaten. Bij de beoordeling kunnen maximaal vijf rondjes worden aangevinkt die aangeven hoe tevreden een gebruiker is met het product. Daaronder vult de bezoeker zijn of haar naam in, het onderwerp van de review en de ervaring met het product. Ten slotte is er nog de verstuurknop om de review te plaatsen. 100% Voetbal zou hier nog een kortingsactie aan kunnen toevoegen, door bijvoorbeeld korting te geven bij het plaatsen van een bepaald aantal reviews.

Schermafbeelding 2018-01-18 om 14.13.14

Op de tweede afbeelding zijn reviews van anderen te zien. Op het voorbeeld hieronder is een review van Jeroen Haverman te zien met een gegeven beoordeling en een geschreven review. Onder de geschreven review kan de bezoeker naar de volgende of vorige review klikken.

Schermafbeelding 2018-01-18 om 16.32.52

  • Wederkerigheid houdt in dat je eerst iets geeft voordat je iets krijgt. We voelen ons schuldig als we iets gratis krijgen en hebben dan onbewust de neiging om er iets voor terug te doen. Een gratis en onverwachts cadeau, denk aan bepaalde kortingsacties, zorgt voor een positieve ervaring bij mensen en hierdoor willen ze je iets teruggeven. 100% Voetbal doet naast de gratis verzendkosten bij een bestelling boven de €100,- en een gratis bedrukking op voetbalschoenen vrijwel niets aan wederkerigheid. Zij zouden dit beïnvloedingsprincipe meer toe moeten passen, aangezien wederkerigheid zorgt voor meer aankopen via de webshop.

‘Twitter is niet eens meer te vinden in de top 5 van meest gebruikte social media van Nederland’

Een veel voorkomende kortingsactie die 100% Voetbal zou kunnen gebruiken is het geven van een kortingscode voor een volgende aankoop. De kortingscode wordt na een aankoop persoonlijk naar de bezoeker toegezonden, waardoor hij of zij zich speciaal en gewaardeerd voelt. In ruil voor deze korting willen bezoekers graag iets terug doen, bijvoorbeeld een volgende aankoop doen.

Ook raad ik 100% Voetbal aan om meer met social media te doen, waarbij de beïnvloedingsprincipes wederkerigheid en sociale bewijskracht kunnen samenhangen. Momenteel is er op de website alleen de optie om een product te tweeten of te liken. Maar wie zit er tegenwoordig nog op Twitter en waarom is er geen optie voor Instagram? Twitter wordt langzamerhand verleden tijd en is niet eens meer te vinden in de top 5 van meest gebruikte social media van Nederland (Marketingfacts, 2017). Ook heeft 100% Voetbal een officieel account op Instagram met 18.000 volgers, dus waarom zou je hier geen gebruik van maken? En ten slotte, wat krijg je er nu voor terug wanneer je iets tweet of liked? Helemaal niets.

Op een productpagina heb ik een Instagram- en Facebookbutton geplaatst, zoals op de afbeelding hieronder is te zien. Deze vervangen de oude Twitter- en Facebookbutton. Bij het bestellen van een product kan er doorverwezen worden naar Instagram of Facebook en kan het product worden gedeeld. Waarom zouden bezoekers daarop klikken? Bij het delen van je aankoop via Instagram of Facebook ontvang je 10% korting op je volgende aankoop. Want voor wat, hoort wat.

Schermafbeelding 2018-01-18 om 16.40.49

Weboptimalisatie

Zonder de website van 100% Voetbal nou volledig af te kraken, zijn er naast de benoemde beïnvloedingsprincipes van Cialdini nog wat dingen die de website optimaliseren. Zo moet het design van de website sterk verbeterd worden. In de fysieke winkels streven ze naar ‘een ware beleving voor elke voetballiefhebber’, maar dit mis ik op de website. Er moet meer gedaan met de typografie en de kleuren op de website. Een goed leesbare en aantrekkelijke typografie geeft een boodschap namelijk kracht en het maakt een website aantrekkelijker. Ook springen het logo en de quote van 100% Voetbal er niet genoeg uit. Hier wordt vaak het eerst naar gekeken door een bezoeker, maar op de website van 100% Voetbal vallen deze nauwelijks op.

Zo valt er voor de website van 100% Voetbal nog het een en ander te verbeteren, voordat het kan opbotsen tegen voetbalshop.nl of voetbaldirect.nl. Wanneer de juiste beïnvloedingsprincipes worden toegepast op de website, heb ik er vertrouwen in dat 100% Voetbal zich uiteindelijk met de grote online voetbalwinkels van Nederland zal gaan meten.

Bronnen

Boex, L. (2012, 3 augustus). Overtuigend beïnvloed door Persuasive Design. Geraadpleegd van https://www.marketingfacts.nl/berichten/overtuigd-beinvloed-door-persuasive-design

Oosterveer, D. (2017, 23 januari). Social media in Nederland 2017: Instagram & Snapchat favoriet onder jongeren. Geraadpleegd van https://www.marketingfacts.nl/berichten/nationale-social-media-onderzoek-2017

Marketingonline.nl. (2017, 3 maart). Nederlanders kopen 23% meer online. Geraadpleegd van https://www.marketingonline.nl/nieuws/nederlanders-kopen-23-meer-online

Nieuwsgierig geworden naar mijn andere artikelen? Zie hier mijn artikelen over Youtube en Virtual Reality. Wil je meer over mij te weten komen? Neem een kijkje op mijn LinkedIn!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s