Marketing in de bouw: Waarom de manier van marketing samen met jouw bedrijf mee moet innoveren

Je bent een innovatief bedrijf in de bouw, daarom ben je hier. Als je klanten wilt werven, zou het op de manier moeten werken zoals elk ander bedrijf. Maar jij bent niet elk ander bedrijf; je werkt innovatief. Of je nu een vernieuwende methode gebruikt of ander materiaal, het komt op hetzelfde neer. Jij bent hoogstwaarschijnlijk duurder. Dat mag ook wel, je werkt met iets nieuws, iets wat milieuvriendelijker is of efficienter, extra snufjes of betere kwaliteit. Maar hoe zorg je er dan voor dat je klanten trekt? Mensen (voornamelijk Nederlanders) gaan immers vaak voor goedkoop.

Het antwoord is simpel: content marketing. Maar dan krijg je weer nieuwe vragen, namelijk: wat is content marketing? Waarom moet jij, als innovatief bedrijf, het gebruiken? En hoe gebruik je het dan? Hier heb ik tijdens mijn opleiding en stage(s) mee te maken gehad, dus dat ga ik jou allemaal uitleggen.

Wat is het?
Content marketing is, zoals de naam al aangeeft, een vorm van marketing. Bij normale marketing richt je je voornamelijk op het stimuleren van aankopen, maar dat doe je niet bij content marketing. Hier gaat het om klantenbinding. Je creëert een band met je klant en zorgt er daardoor voor dat ze vaker jouw product of dienst gaan inhuren of kopen, het is dus gericht op een lange termijn relatie. Content marketing gaat voornamelijk over het verschaffen van informatie aan de klant, die de klant gaat helpen bij het besluiten van een aankoop.

Waarom moet jij het gebruiken?
Innovatieve bedrijven moeten zich onderscheiden van de rest, dat is duidelijk. Ze kunnen niet alleen leven van mond-tot-mond reclame en ook niet alleen van advertenties online.

Vaak is het product of de dienst ingewikkelder, dus moet het uitgelegd worden. In een snelle (foto)advertentie kan dat niet en via mond-tot-mond reclame kan het maar zo zijn dat iemand jouw verhaal verkeerd verteld. Daarom moet jij het zelf doen, via content marketing.

Het voordeel aan de bouw is dat je vaak werkt met iets fysieks, iets wat je kan laten zien aan anderen. Dit kan je goed gebruiken want mensen houden van plaatjes en film, we onthouden het stukken beter dan tekst. Door middel van content marketing kan je ook veel dieper in gaan op wat jouw bedrijf nou eigenlijk doet. De leek kan dan ook een betere beslissing maken over de aankoop.

Door middel van contentmarketing kan je jezelf ook differentiëren van de rest, er zijn nog niet veel bedrijven in de bouw die er actief gebruik van maken. En dat terwijl je prima hele mooie foto’s van de ingewikkelde constructies dat jij hebt gebouwd online kan zetten en kan gebruiken in je marketing.

Tegenwoordig is er zoveel online te vinden dat mensen uren sites afstruinen naar alle mogelijke informatie die ze maar over hun onderwerp kunnen vinden, zodat ze een goede keuze kunnen maken. Daarom zijn vergelijkingssites zo populair. Als jij dan goede, relevante informatie verschaft, zijn mensen sneller geneigd om jouw product of dienst te kopen. Of jouw bedrijf zich nu richt op reguliere klanten of op business to business. 

Hoe gebruik je het?
Om een effectieve contentmarketingstrategie op te zetten zijn er vijf stappen die je moet nemen.

Als eerste moet je haalbare doelen opstellen. Welk doel wil je bereiken met contentmarketing? Als je dit weet, weet je waar je organisatie naartoe moet werken. Ze moeten uiteraard SMART (specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden) zijn.

SMART2.jpg

Als tweede kies je een specifieke doelgroep. Het kan er een zijn die je al had, of juist een nieuwe, omdat je je doelgroep wilt uitbreiden. Het is belangrijk om een specifieke doelgroep te kiezen, omdat je zo de tone-of-voice van jouw content kan bepalen en via welk (social) medium je het gaat verspreiden. Het is tegenwoordig lastig om een specifieke doelgroep te kiezen, omdat er meer partijen in het bouwproces met elkaar samenwerken. Het is daarom belangrijk om na te gaan of alle content die jij wilt maken wel effectief is voor alle doelgroepen die je wilt bereiken. Zo niet, moet je overwegen om je doelgroep kleiner te maken of om meer verschillende content te gaan creëren voor de verschillende segmenten binnen de doelgroep.

De derde stap is om te onderzoeken wat de behoeftes zijn van je doelgroep. Daarna kies je een thema waar je content over gaat maken. Omdat je meerdere contentproducties zult maken, hoeft dit thema niet te specifiek te zijn.

Stap vier is het maken van een contentplan. Hierin beschrijf je in welke vorm en via welke kanalen (LinkedIn, bedrijfssite, Facebook etc.) je jouw content gaat verspreiden. De content die je creëert en de informatie die je geeft moet aansluiten bij de fase van de customer journey waar de klant zich bevindt. Ook moet het aansluiten bij de manier waarop jouw doelgroep informatie zoekt.

Als laatste stap moet je ervoor zorgen dat je een goede planning hebt en continuïteit in de contentproductie. Deze continuïteit zorgt ervoor dat het altijd up-to-date is, en de klant u niet vergeet. Ook is het belangrijk om de resultaten van je producties te meten. Hierdoor kan je zien wat wel en niet in trek is en of je marketing al wat vruchten afwerpt. Het is hele waardevolle informatie waarmee je je content kan verbeteren en optimaliseren.

In deze vijf stappen kan je een goede contentmarketingstrategie opzetten. Wat voor content je wilt gebruiken, is iets wat je zelf moet beslissen. Ieder bedrijf is anders, met een andere doelgroep en bevindt zich in andere kringen.

Ik kan je wel meegeven dat beeld altijd goed werkt en dat vooral, als je social media als kanaal kiest, deelbaarheid erg belangrijk is. Zodra content goed deelbaar is, kan je makkelijk een groot bereik krijgen. Besef wel, hoewel contentmarketing  een goede en effectieve manier van marketing is, er moet wel tijd en moeite in worden gestoken om het zo soepel mogelijk te laten lopen.

Lees ook mijn andere artikelen:

 

Bronnen:
Boer, L. d. (2014, juli 10). Vijf stappen naar een effectieve contentmarketingstrategie. Opgehaald van http://www.bouwkennisblog.nl: https://www.bouwkennisblog.nl/vijf-stappen-naar-een-effectieve-contentmarketingstrategie/

MarketingOnline. (2011, oktober 24). Wat is content marketing? Opgehaald van http://www.marketingonline.nl: https://www.marketingonline.nl/blog/wat-content-marketing

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s