Klanten sneller overhalen tot aankoop? Cialdini is de helpende hand!

‘Nog 1 kamer vrij op onze site!’ lees je terwijl je op zoek bent naar een accommodatie op Booking.com. Het hotel spreekt je aan en je voelt nu wel de druk om snel te gaan reserveren, het is immers de laatste kamer. Met behulp van deze technieken worden we online beïnvloed, ook wel genaamd persuasive design. Zo kwam ik via een Facebook advertentie terecht op de website van WiezeWasjes.nl. Ik ging niet gelijk over tot conversie, maar met behulp van persuasive design kan hier verandering in komen. In dit artikel laat ik zien hoe de website WiezeWasjes.nl, geoptimaliseerd kan worden.

Bij persuasive design gaat het om het ontwerpen en toepassen van designprincipes die het beslis- en koopgedrag van potentiële klanten beïnvloeden. Deze beïnvloeding vergroot het gebruiksgemak en overtuigd de bezoeker ervan de gewenste actie uit te voeren. Een voorbeeld van een model dat psychologische inzichten gebruikt om beslissingen te beïnvloeden, zijn de beïnvloedingsprincipes van Robert Cialdini. Nu zal je denken, hoe maken websites hier gebruik van? Een goed voorbeeld is de website Zalando.nl. De website beloofd om 5 euro korting te geven als de bezoeker zich inschrijft voor de nieuwsbrief. Dit is één van de principes van Cialdini, over de andere lees je meer in dit artikel.

Nu is het tijd om de website WiezeWasjes.nl onder de loep te nemen. De website biedt verschillende leuke producten, maar op het gebied van persuasive design mist de website nog een aantal dingen. Met behulp van de 6 beïnvloedingsprincipes van Cialdini, geef ik voorbeelden hoe WiezeWasjes.nl de conversie op de website kan verhogen.

  1. Wederkerigheid

Op de website van WiezeWasjes.nl is er de mogelijkheid om je in te schrijven voor de nieuwsbrief. De meeste klanten zullen zich niet zomaar inschrijven voor de nieuwsbrief. Daar zal iets tegenover moeten staan. Korting geven bij de eerste aankoop bijvoorbeeld, zal de klant beïnvloeden om over te gaan tot aankoop.

Naast dat de klant sneller overgaat tot aankoop, wordt de klant op de hoogte gebracht van bijvoorbeeld de nieuwste producten. Het conversiedoel om de klant te laten inschrijven voor de nieuwsbrief, wordt hiermee verhoogd.

new-piktochart_27328628new-piktochart_27328803

Een voorbeeld om 10% korting te geven bij inschrijving van de nieuwsbrief. Bij het eerste bezoek op de website, verschijnt er een banner op het scherm. 

2. Consistentie

Bij online aankopen is het lastiger voor de bezoeker om in te schatten hoe een item bij hem of haar zal staan. Het is daarom belangrijk om goede productfoto’s te maken en op de website te zetten. Bij WiezeWasjes.nl wordt niet bij elk product een foto weergegeven van hoe het product bij iemand staat. De bezoeker zal geïnspireerd raken om het product ook op die manier te dragen. Voor de consistentie op de website is het van belang om bij elke productpagina goede foto’s te hebben.

3. Sociale bewijskracht 

Uit onderzoek blijkt dat 92% online reviews leest, voordat ze een aankoop doen. De grote hoeveelheid laat zien dat het van groot belang is om een review functie toe te voegen op de website. Op dit moment is het niet mogelijk om bij WiezeWasjes.nl reviews te plaatsen over de producten. Deze manier van persuasive design is van grote invloed op de bezoeker, het is dus van belang dat WiezeWasjes.nl deze functie gaat aanbieden. Uiteindelijk zal deze functie tot meer overtuigingskracht zorgen met als doel: een aankoop. Daarnaast zal de website betrouwbaarder overkomen.

Ik raad daarnaast WiezeWasjes aan om op de website aan te geven dat er positieve reviews worden achter gelaten. Op de website komt een kopje te staan met als voorbeeld: ‘Gemiddeld 5 sterren per review’. Hiermee wordt duidelijk dat de producten goed bevallen onder de bezoekers.

Schermafbeelding 2018-01-15 om 19.19.05
Huidige situatie zonder review functie.
new-piktochart_27335036 (1)
Optie om reviews te lezen en achter te laten.

4. Autoriteit

Tegenwoordig heeft bijna iedereen wel een Instagram of Facebook account. Op deze platforms zijn zogeheten ‘influencers’ actief.  Deze mensen hebben een groot aantal volgers die actief reageren en berichten leuk vinden. Zo blijkt uit onderzoek dat 71% van de gebruikers meer geneigd is om iets te kopen, wanneer het wordt aanbevolen door influencers, dan via een ‘normale’ advertentie. Influencer marketing is een goede manier om autoriteit uit te stralen naar de bezoeker. De bezoeker ziet hoe de influencer het item draagt en combineert en krijgt inspiratie om het product ook te kopen. Daarnaast is het belangrijk om deze berichten op de website te plaatsen. Dit creëert een vertrouwelijk gevoel voor de bezoeker.

Tot slot benadrukt het Thuiswinkel Waarborg logo de betrouwbaarheid van de website. De bezoeker zal uiteindelijk sneller overgaan tot aankoop.

new-piktochart_27335320
Influencer op de homepagina van WiezeWasjes.nl.
new-piktochart_27328803 (1)
Thuiswinkel Waarborg logo.

 

5. Schaarste

Zoals in de inleiding vermeld, maakt Booking.com gebruik van teksten als: ‘Nog 1 kamer vrij op de website’. Dit zorgt ervoor dat je als bezoeker sneller overgaat tot aankoop. Op dit moment maakt WiezeWasjes.nl hier nog geen gebruik van, maar dit kan voor hogere conversie zorgen. Als voorbeeld: de bezoeker ziet een leuke ring maar heeft nog twijfels. Door te vermelden dat er nog maar enkele op voorraad zijn, voelt de bezoeker de druk om het product eerder te bestellen in plaats van er nog langer over na te denken.

new-piktochart_27335600

Met rood aangegeven tekst die een soort waarschuwing geeft om sneller over te gaan tot aankoop.

6. Sympathie

Op WiezeWasjes.nl is het alleen mogelijk om een product op een verlanglijstje te zetten. Het is niet mogelijk om een product te delen via social media, door deze functie toe te voegen zal dit meer sympathie opleveren. Het product komt onder de aandacht bij zijn/haar vrienden en dit zorgt voor meer naamsbekendheid voor WiezeWasjes.nl.

Daarnaast adverteert WiezeWasjes veel op Facebook. Maar op de website staat niks over de social media van WiezeWasjes.nl. Er staat nergens een Facebook of Instagram knop, waar ze wel erg actief op zijn. Er komt natuurlijk ook verkeer vanaf Google naar de website, waardoor deze bezoekers niet op de hoogte worden gebracht van deze social media. Deze functie geeft alleen maar meer de kans om te groeien op social media. Hoe groter het aantal volgers en likes op social media, des te meer mensen op de hoogte worden gebracht van bijvoorbeeld de nieuwste producten.

new-piktochart_27335600 (1)

Door de eigen Instagram, Facebook en Pinterest pagina toe te voegen, zal er meer verkeer gaan naar deze social media.

Kortom, WiezeWasjes.nl heeft een aantal verbeterpunten om aan te werken. Met kleine aanpassingen zal dit uiteindelijk zorgen voor meer aankopen en vertrouwen in de website. Om de verbeteringen te kunnen meten, raad ik aan om een A/B-test uit te voeren onder de bezoekers. Uiteindelijk hebben we als ondernemers allemaal het doel om succesvol te zijn. Met dank aan de beïnvloedingsprincipes van Robert Cialdini, zetten we een stap in de goede richting.

Altijd al willen weten hoe je WhatsApp kan inzetten voor je bedrijf? Dit artikel geeft advies over hoe je dit middel het beste kunt inzetten. Meer over mij weten? Je kunt hier een kijkje nemen op mijn LinkedIN pagina!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s