Klanten aanzetten tot reservering door persuasive design

Je wordt stiekem toch wel beïnvloed door websites of artikelen zonder dat je het door hebt. Zoals ik. Ik was laatst aan het kijken voor een vakantie samen met mijn vriend. Op de TUI- website stond: ‘De laatste kamer, wees er snel bij!’. Zonder dat je het weet word je beslissingsproces versneld door dit ene zinnetje. Oftewel door persuasive design.

Ten eerste wat is persuasive design en waar is dat voor nodig? Persuasive design is de manier van beïnvloeding, verleiding en overtuiging met betrekking tot je website of artikel. Het gaat erom dat je je website of artikel zo ontwerp en toepas van designprincipes dat je de beslis- en koopgedrag van potentiële klanten kan beïnvloeden. Een voorbeeld van een model dat psychologische inzichten gebruikt om beslissingen te beïnvloeden en de conversie te verhogen, zijn de beïnvloedingsprincipes van Robert Cialdini. Met behulp van deze beïnvloedingsprincipes en persuasive design ga ik de website van Glowgolf Heerhugowaard onder de loep nemen.

Portfolio 1
Glowgolf Heerhugowaard

 

Ik kwam bij de website van Glowgolf Heerhugowaard omdat ik samen met mijn vader een uurtje wilde glowgolfen. Hierbij kwam ik erachter dat ik de indeling van de website nogal raar vond, wat voor onduidelijkheid zorgt. Ik vind het altijd behoorlijk irritant als een website niet logisch is ingedeeld, 9 van de 10 keer klik ik de website dan weg. Maar omdat ik het aan mijn vader beloofd had dat we samen gingen glowgolfen heb ik toch een beter kijkje genomen op de website. En daarbij kwam ik erachter dat deze website wel onder handen genomen kan worden, zodat het een duidelijkere website wordt waar je makkelijk door heen kan scrollen.

Welke beïnvloedingsprincipes van Cialdini zou ik toepassen bij de website Glowgolf Heerhugowaard?

  1. Consistentie

Consistentie zou ik toepassen omdat de website niet zo duidelijk is ingedeeld. Mensen klikken op bepaald knoppen en verwachten op een bepaalde pagina te komen die niet komt. De website moet lekker simpel en duidelijk gemaakt worden. Klanten gaan afhaken als het niet duidelijk is. Zoals bij de afbeelding hieronder. Als je op het knopje ‘Lees meer’ klikt word je naar onder doorgescrold naar de ‘Openingstijden & Prijzen’, ‘Binnen kijken’ en ‘Online reserveren’. Je verwacht dat je op een andere pagina terecht komt, terwijl je net zo goed naar benenden kan scrollen, want je krijgt toch dezelfde resultaat.

2
De website begint mooi met een foto, tekst en de logo. Slim, maar daarna begint de informatie en daarna pas de “Welkom in Heerhugowaard” tekst.

 

  1. Sympathie

Omdat de website wat onduidelijker is kunnen ze met de website wel aan sympathie werken. Mensen zeggen eerder ‘ja’ of reserveren sneller als ze iets leuks vinden of waarmee ze zich kunnen identificeren. Glowgolf Heerhugowaard heeft wel een tabblad met ‘Binnen kijken’. Hier staan alleen drie foto’s en een filmpje. Mensen willen meer zien en willen weten wat andere mensen ervan vinden. Wat Glowgolf Heerhugowaard aan de sympathie kan doen is door een extra tabblad toe te voegen op hun website met reviews van klanten. Mensen accepteren het bedrijf sneller als er positief over wordt geschreven.

Knipsel1
Ik zou voor Glowgolf Heerhugowaard aanbevelen om een kopje toe te voegen met ‘Reviews’.

 

  1. Schaarste

Glowgolf Heerhugowaard kan eventueel ook wat aan de schaarste doen. Ze hebben wel een agenda maar daar wordt ook niet duidelijk welke datum beschikbaar is of juist niet. Ik zou als bedrijf duidelijk maken dat er bijvoorbeeld nog weinig plekken over zijn en de plekken die bezet zijn rood kleuren. Zodat de mensen sneller gaan reserveren omdat anders ‘hun plekje’ weg is.

Knipsel
Ik zou aan Glowgolf Heerhugowaard aanbevelen om vakje rood te kleuren als ze bezit zijn of kopje erbij zetten zoals ‘Laatste kans om vanavond te glowgolfen’.

 4. Consensus
Als laatste van de beinvloedingsprincipes van Cialdini zou ik consensus toepassen. Glowgolf richt zich vanaf mijn oogpunt meer op de kinderen. Toch moet je telefonisch reserveren voor een kinderfeestje wat misschien voor de ouders wat onhandig uitkomt, omdat het even snel tussen de bedrijven door moet gebeuren. Daardoor is de drempel hoger waardoor ze misschien afhaken. Ook kunnen zij niet zien of er een geschikte datum en tijd voor is, wat voor onzekerheid zorgt.

3
Bij een kinderfeestje kan je alleen telefonisch reserveren wat sommige mensen niet zo prettig vinden.

De conversiedoelen die ik met de beïnvloedingsprincipes van Cialdini wil beïnvloeden is vooral het reserveren online. De meeste vinden het toch makkelijker om even in de agenda van de Glowgolf te kijken om te zien waar een plekje vrij is en met 1 knop te reserveren. De drempel ligt toch voor sommige mensen wat hoger als je telefonisch moet reserven, online gaat alles veel sneller en makkelijker.

 

Wilt u ook feedback op uw website, beoordeelt door mij? Neem dan gerust contact met mij op door te mailen naar: iriskruijer@hotmail.nl

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s