Influencer marketing wordt veel gebruikt, maar is dit wel eerlijk?

Een influencer zijn; de droom van veel jongeren, want hoe vet als je zo maar allemaal kleding toegestuurd krijgt? Of dat er zoveel mensen je Instagram volgen? Al die duizenden volgers kijken allemaal tegen je op. Als jij een geel truitje aan doet en zegt dat geel de nieuwe winterkleur wordt, wedden dat er dan heel veel mensen volgen en zichzelf helemaal in geel zullen kleden deze winter. Maar toch… Is het eigenlijk wel zo eerlijk allemaal? Wordt het niet te veel gestuurd door alle merken en bedrijven die al die influencers sponsoren, zodat ze goede dingen zeggen over hun merk? Vandaar dan ook de stelling: ‘Influencer marketing mag niet gebruikt worden door bedrijven en merken’.

Ik ben het hier niet mee eens. Toch is het waar, influencers krijgen heel veel gratis opgestuurd; van kleding tot stofzuigers tot nieuwe lippenstift. Ik verbaas me hier tegenwoordig niet eens meer over. Influencers, vooral te vinden op Instagram, zijn namelijk helemaal hot. Ze hebben meestal meer dan 10.000 volgers en posten dagelijks wel meerdere malen iets op hun Instagram. Vaak gaat dit over de dingen die ze doen in hun dagelijkse leven, maar het meerendeel gaat over wat ze aan hebben en welke producten ze fijn vinden om te gebruiken. Als trouwe volger denk je natuurlijk dat die persoon al die producten al haar hele leven gebruikt of die ene broek ook daadwerkelijk heel leuk vindt en zelf heeft gekocht. Niets blijkt minder waar. Vaak worden influencers namelijk gesponsord om dingen op hun Instagram te zetten. Dit omdat merken en bedrijven het idee hebben dat hun doelgroep het dan sneller koopt. Volgers vertrouwen op influencers en willen vaak dragen en gebruiken wat diegene op haar profiel zet.

Er zijn natuurlijk wel verschillende soorten influencers:

  • De social broadcasters. Een interessante groep door het grote aantal volgers. De waarde voor marketeers ligt bij deze doelgroep vooral op het gebied van het creëren van merkbekendheid.
  • De mass influencers. Deze groep is te verdelen in mass connectors en mass mavensMass connectors creëren grote aantallen impressies voor merken door het bereik dat ze hebben. Mass mavens creëren en delen content van producten en diensten via verschillende kanalen en zorgen voor relatief meer engagement dan de mass connectros.
  • De potential influencers. Een groep met een relatief kleiner netwerk en daardoor vaak een lager bereik. De band tussen influencer en volger is vooral gebaseerd op vertrouwen.

Ik wil natuurlijk helemaal niet suggereren dat álle influencers zo maar alles op hun profiel knallen om geld binnen te halen. Ik denk namelijk dat de meeste influencers alleen maar dingen op hun profiel zetten die ze ook daadwerkelijk leuk, handig of mooi vinden. Als je kijkt naar de verschillende soorten influencers, dan kan je zien dat de potential influencers nog niet een heel groot netwerk hebben en de band tussen de influencer en de volger vooral gebaseerd is op vertrouwen. Wanneer een influencer een groter bereik heeft en bekender is, zoals de overige soorten influencers, wordt het al ‘makkelijker’ om alles wat je toegestuurd krijgt op je Instagram te zetten. Veel mensen kunnen dit zien als misleiden; iets op je profiel zetten wat je niet zelf hebt gekocht en waar je misschien eigenlijk zelf helemaal niet achterstaat. Vaak zetten influencers er wel bij dat het een advertentie is, gesponsord door het merk of bedrijf zelf. Hierdoor kunnen de volgers makkelijk onderscheiden wat gesponsord is. Toch kan je dit niet altijd checken. Een influencer kan ook doen alsof het geen gesponsorde advertentie is, maar dat het dan toch wel zo is. Dit is natuurlijk niet eerlijk, maar dit is iets waar een influencer zelf voor staat.

Ik ben dus van mening dat deze samenwerking gewoon moet kunnen, maar dat er tot op zekere hoogte wel eerlijk over gedaan moet worden. Het is namelijk helemaal niet erg, juist fijn, als bedrijven je vertrouwen en ‘leuk genoeg vinden’ om je dingen te sponsoren. Toch is het niet eerlijk tegenover volgers die denken dat je het leuk vindt als influencer, terwijl je het eigenlijk doet, omdat het een soort van ‘moet’. Daarom vind ik wel dat influencers erbij moeten zetten of het gesponsord is of niet. Zo kunnen de volgers een eerlijke kijk krijgen op wat die influencer nou daadwerkelijk leuk vindt of bijvoorbeeld alleen maar doet, omdat het een goede deal is. Ik, misschien heel naïef als ik ben, denk dat influencers überhaupt geen dingen, gesponsord of niet, op hun pagina zetten die ze niet leuk vinden. Uiteindelijk hebben ze een voorbeeldfunctie en zegt de Instagram die ze onderhouden echt iets over henzelf.

Wil je meer lezen? Misschien wel over mij? Dat kan hier!

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s