Hoe Zara persuasive design in moet zetten

Iedereen die online shopt is onbewust al blootgesteld aan het fenomeen persuasive design. Wat is dit persuasive design precies? Simpel gezegd is het beslissingsgedrag beïnvloeden. Een voorbeeld is wanneer jij naar een hotelkamer kijkt en je ziet dat er maar één beschikbaar is, voel je sneller de neiging om die kamer te nemen. In dit artikel ga ik voor Zara precies vertellen hoe ze persuasive design moeten toepassen. Professor Rober Cialdini heeft 6 geheime beinvloedingsprincipes: Wederkerigheid, Commitment & consistentie, Sociale bevestiging, Sympathie, Autoriteit en Schaarsheid.

What’s in it for me?

Zara heeft normaal altijd mooie visuele webpagina’s, campagne’s en video’s. Maar dan kom je op de inschrijfpagina. Een heel erg kale pagina, met een erg kille tekst. De tekst: ”Indien u nog geen gebruikersrekening van zara.com heeft, gebruik dan deze optie om toegang te hebben tot het inschrijvingsformulier.

Wij vragen u de essentiële informatie om het aankoopproces te versoepelen.”

screenshot 2.png

En haalt deze tekst jou over om een ‘rekening’ te openen? Nee ik word er ook niet bepaald warm van. Zara vergeet in deze tekst totaal de bezoeker en het komt zelf over alsof wij hen moeten helpen. Uiteindelijk zit ik nu met de vraag: what’s in it for me? De inschrijfpagina krijgt een kleine upgrade door middel van de beïnvloedingsprincipe Wederkerigheid. screenshot1.jpgOp de screenshot kan je de veranderingen zien. Je zegt nu duidelijk wat de klant kan verwachten en je geeft je klanten reden om terug te keren naar de site. Met deze simpele aanpassing schep je al heel wat duidelijkheid en je betrekt je doelgroep er echt bij. Je bezoeker heeft al geklikt op inloggen en is dus al gemotiveerd. Met de benoemde pluspunten op de nieuwe pagina haal je iemand over door de trigger (vooral korting aanbieden werkt goed). Na het simpele inschrijfformulier krijg je een code voor je 20% korting(ability). B.J Fogg, proffessor en psycholoog, geeft aan dat gedragsverandering plaatsvindt als je aan drie voorwaarden voldoet: motivatie, abillity en trigger.

 

Join Life

Zara heeft een eigen milieubewuste kledinglijn. Duurzaamheid is voor Zara duidelijk ook erg belangrijk. Zara zegt dat hun kleding voldoet aan strenge normen op het gebied van ecologische duurzaamheid, dat hun toeleveringsketen vriendelijk is voor het milieu en voor werknemers en dat alle servers en kantoren energie gebruiken afkomstig van hernieuwbare energiebronnen die vriendelijk zijn voor het milieu. Uit dit kun je concluderen dat Zara goed op weg is om duurzamer te worden en mag hier ook trots op zijn. Helaas is er geen makkelijke manier om te zien welke producten nou bij Join Life horen, de milieubewuste campagne van Zara.

joinlife.png

In de huidige situatie zie je in het klein onder een productfoto een klein tekstje staan met Join Life, maar ze kunnen dit veel aantrekkelijker en opvallender maken door een keurmerk te creëren.

joinlife2.jpg

 

Op de afbeelding zie je een keurmerk van Join Life zodat je makkelijk ziet wat er allemaal bij de milieubewuste kledinglijn hoort. Met het toevoegen van deze keurmerk hanteer je de beïnvloedingsprincipe autoriteit en sympathie.

Sociale Bewijskracht

De Zara website is altijd heel erg visueel. Sommige productfoto’s lijken soms meer op portretfoto’s dan productfoto’s. De website ziet er wel altijd goed uit. Het is nog weleens lastig om op zo een productfoto te zien hoe een kledingstuk er uitziet op een ‘normaal’ mens buiten een studio en zonder heftige Potoshop en filters.

Een manier om sociale bewijskracht toe te passen is door klanten reviews en ratings te laten geven. Dit is wel een standaard manier. Er zijn nog andere originelere manieren om dit toe te passen. Een voorbeeld van een orignele manier is om klanten zelf foto’s te laten uploaden met de kleding die ze hebben gekocht. Om even een voorbeeld te schetsen je hebt een mooie jas gekocht en je bent er laaiend enthousiast over en dit wil je delen. Je plaatst dan een screenshot en schrijft er je recensie over. De mensen die twijfelden zien nu hoe het op een normaal persoon staat en kunnen daar hun inspiratie mee opdoen.

review.jpg

Zara heeft nog genoeg mogelijkheden om mensen te beinvloeden en dit zijn handige opties om mee te beginnen.

Bronnen:

Zara

http://www.behaviormodel.org/

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s