Hoe Rituals te kort doet

Online verkopen stimuleren door mensen te manipuleren. Maar manipuleren klinkt ook weer zo heftig, laten we het beïnvloeden noemen, of met een nog mooier woord ‘persuasive design’. Je ziet het tegenwoordig bijna overal. Iedere website doet wel iets met minimaal één van de beïnvloedingsprincipes van Cialdini. Zo ook het merk Rituals. Echter schieten zij nog flink te kort. Waarin? Dat lees je hieronder!

Wie is Rituals?
Rituals is een bedrijf dat zowel offline als online producten verkoopt voor momenten om echt even te genieten. Rituals helpt de klant hier om deze momenten bewust te beleven en een stapje terug te doen om echt te kunnen genieten. Zo verkopen ze body- en gezichtsproducten, maar ook spullen voor het interieur. Denk hierbij aan body cream en -scrub, parfum, thee, geurkaarsen en interieurproducten. Geïnspireerd door de kennis en tradities uit Aziatische culturen hebben ze een luxe, doch betaalbare home & body-productencollectie. Rituals probeert, indien mogelijk, gebruik te maken van natuurlijke, biologische ingrediënten. Voor wat de natuur niet kan geven, gebruiken ze veilige alternatieven en zijn de producten parabeenvrij.

Cialdini heeft zes beïnvloedingsprincipes in het leven geroepen. Deze zijn: schaarste, autoriteit, sociale bewijskracht, wederkerigheid, consistentie, sympathie. Nu lijkt Rituals er op het eerste oog er goed uit te zien, echter mist er toch heel wat op de website qua persuasive design, dat aansluit bij de theorie van het beïnvloedingsproces volgens Cialdini. Rituals scoort hiermee onder de maat als het gaat om alle principes. Het enige principes waar ze zich mee uit de voeten kunnen is wederkerigheid en sympathie. Dit is natuurlijk niet voldoende, want er is altijd ruimte voor verbetering.

De beïnvloedingsprincipes uitgewerkt op Rituals
Wederkerigheid/reciprocity
Wederkerigheid is ook wel het zogename ‘voor wat hoort wat’-principe. Wanneer je mensen iets geeft van betekenis, onverwacht en gepersonaliseerd zoals een sample, is de kans dat je iets terugkrijgt (ROI) het grootst. De enige vorm van wederkerigheid die Rituals online aanbiedt is het gratis sample bij iedere aankoop hoger dan €40,-. De klant zal dan na een tijdje de conversie op de website weer verhogen, omdat hij zich dan verplicht zal voelen om wat terug te moeten doen. In dit geval is dat dan het kopen van een nieuw product (wellicht wel de sample in volledige verpakking).

Consistentie/commitment
Het opbouwen van de relatie met de klant gaat matig door middel van de consistentie van Rituals. Een stap hier naartoe is wel het inschrijven bij de nieuwsbrief, maar daar houdt het dan ook op. Wat Rituals verder zou kunnen doen om de conversie te verhogen dankzij consistentie is het beter doorverwijzen naar het liken van de Facebookpagina, of het kunnen delen van bepaalde content van de website. Dit staat nu heel klein in de footer. De inschrijving voor de nieuwsbrief kan ook aantrekkelijker worden gemaakt door het neerzetten van de informatie dat je exclusieve content/deals zal ontvangen via deze mails. Zo zal men zich sneller inschrijven. Zoals hieronder te zien is, is boven de huidige situatie en wordt op de onderste aangegeven hoe Facebook al heel subtiel verwerkt kan worden.

1

Sociale bewijskracht/social proof
De kracht van hetzelfde doen is niet mogelijk bij Rituals, aangezien zij niet werken met reviews. Hierdoor krijg je geen gevoel van vertrouwen. Rituals moet dan wel toezien of de reviews puur en echt zijn, om het op de lange termijn te laten slagen. Sociale bewijskracht kun je bereiken door een Facebook Fan Box aan te maken, men reviews laten zijn schrijven of bijvoorbeeld een top 3 met meest gekochte producten te laten maken. Op de afbeelding zie je het lege stuk waar reviews van dit product hadden kunnen staan. Dit beeld krijg je als je op de productpagina naar beneden scrollt.
2

Schaarste/persuasion
Schaarste wordt ook niet per product getoond. Het enige dat er staat is dat je als klant kunt kijken of je product in een dichtstbijzijnde filiaal aanwezig is. Er staat dan vervolgens ‘in stock’ of ‘uitverkocht. Aantallen staan er dus niet bij vermeld. Schaarste wekt de indruk dat iets meer waard is, waardoor je sneller beslisten je (soms) ook bereid bent meer te betalen. Een oplossing hiervoor zou kunnen zijn is het vermelden van “er zijn nog maar 6 exemplaren van dit product beschikbaar”. Hieronder zie je op de bovenste afbeelding hoe de huidige situatie is en op de onderste afbeelding zie je dat er in plaats van ‘in stock’ ‘nog 6’ en ‘nog 2’ staat. Dit geeft meer noodzaak om het te kopen.

3

Autoriteit/expertise
Autoriteit mist op de gehele website. Het enige waar je het wel in terug vindt is het magazine, waar experts praten over verschillende onderwerpen die aansluiten bij het concept rust en kalmte van Rituals. Daarnaast hebben ze de betaalmogelijkheden op de website neergezet, maar ook deze zouden ze per product kunnen laten terug komen dan alleen onderaan de website in de footer. Rituals heeft nergens op de website een (webshop)keurmerk staan, dit zouden zij kunnen toevoegen voor een betere autoriteit. Ook zouden ze relevante onderzoeken, lidmaatschappen, diploma’s/certificaten van medewerkers kunnen laten zien. Als laatste zou Rituals mee kunnen doen aan wedstrijden als “webshop van het jaar” en “ondernemer uit de regio”. Deze jury’s worden namelijk vaak gezien als autoriteiten die jouw webshop een “goedkeuringsstempel” hebben gegeven. Hieronder zie je hoe het online magazine eruit ziet.

4
Sympathie
Rituals doet het qua sympathie wel relatief goed. Ze spelen in op de behoefte van rust en kalmte per persoon. Ze willen er alles aan doen om je dit te bieden dankzij hun producten. Dit stralen zij op de gehele website uit. De ‘why’ van het bedrijf is hierdoor duidelijk en weet iedereen waar Rituals voor staat. Dit doen zij ook goed op social media. Hun Pinterestborden zijn dus goed gevuld en hebben ruim 7.000 volgers. Men waardeert dit, waardoor de gunfactor om hun producten bij Rituals te kopen stijgt. Daarnaast laten zij bij de ‘over ons’ zien dat zij een goed doel steunen, de Tiny Miracle Foundation, alleen kom je hier pas als je in de footer klikt op ‘over ons’. Dit doel zouden ze dus vaker en prominenter neer kunnen zetten om meer sympathie op te wekken. Hieronder zie je de pagina van hun Tiny Miracle Foundation.

5

Conclusie…
Rituals kan zich veel beter ontwikkelen als het gaat om persuasive design; het beïnvloeden van je websitegebruiker. Als Rituals dit zal doen, zal zij verschillende conversiedoelen behalen, zoals: producten in een winkelmandje plaatsen, producten afrekenen en aanschaffen, opnieuw terugkeren op de website, anderen informeren en beïnvloeden middels het schrijven van reviews, delen van content op social media, inschrijven voor de nieuwsbrief, doorklikken/liken/in de gaten houden van hun social media pagina’s en een account aanmaken/inloggen voor leuke deals die de klant heeft ontvangen via de nieuwsbrief.

Nieuwsgierig naar hun huidige website? Bekijk die dan hier!

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s