Hoe persuasive design Zalando.nl nog beter maakt

on

Zalando is een Duitse webwinkel, gevestigd in Berlijn en verkoopt in verschillende landen, zoals Nederland, België, Italië, Denemarken en nog veel meer landen. Zalando probeert een nieuwe doelgroep aan zich te binden. Ze focussen zich op senioren. Er worden oudere dames in tv-reclames gezet, met als motto ‘Wees niet ouderwets, als je online shopt ben je altijd bij de tijd.’ Met de verzend- en retourkosten prijst Zalando zichzelf aan (Esser, 2015). In dit stuk is gekozen voor de damespagina van Zalando, er wordt dan ook voornamelijk gericht op de generatie X (1966-1981) en beetje op de babyboomers (1945-1953) de doelgroep dames. Zalando richt zich dus meer op oudere dames, omdat ik vind dat dat nog niet helemaal naar voren komt, ga ik uitleggen hoe sommige aanpassingen aan de website d.m.v. persuasive design de conversie verhoogt.

Onbewust worden wij door persuasive design beïnvloedt, dit kan worden gedaan aan de hand van de beïnvloedingsprincipes van Cialdini. Je hebt volgens hem zeven verschillende principes; autoriteit, wederkerigheid, schaarste, consistentie en commitment, sociale bewijskracht, sympathie en eenheid. Zalando kan nog veel meer halen uit de website door middel van deze principes, ik noem de drie die ik het belangrijkste vindt. Hierbij heb ik ingespeeld op de wensen en behoeften van de doelgroepen (generatie X en babyboomers) die Zalando meer wil aanspreken.

Persuasive design in de praktijk
Allereerst; autoriteit. Mensen doen graag een aankoop bij een bedrijf die weet waar hij over praat. Het delen van kennis, ervaring en kwaliteit levert je, als bedrijf, veel op. Wanneer een bepaald persoon zijn of haar bevindingen vertelt over een bepaald product, en hiermee de aandacht trekt, zet je jezelf neer als autoriteit. En een autoriteit is iets waar mensen graag mee willen werken (Scheiberlich, 2016). Zalando maakt hiervan gebruik. Ze hebben een ‘News & Style’ pagina, hier staan tips, video’s, looks, highlights en een blog. Wanneer je op de damespagina komt deze pagina niet tot zijn recht

Het tweede principe waar ik het over wil gaan hebben is sympathie. We zeggen vaker ‘ja’ tegen mensen die we mogen. Een goede manier om sympathie te creëren is een ‘over ons’-pagina. Door je als bedrijf te verplaatsten in de bezoeker, ontwikkel je content waar de bezoeker zichzelf in herkent. Zalando heeft geen Nederlandse ‘over-ons’-pagina of een duidelijke verwijzing naar de ‘about us’-pagina. Hierdoor kan de bezoeker zich ook niet snel herkennen in het bedrijf. Het gebruiken van de juiste foto’s is nog een methode om sympathie op te wekken. Wanneer er foto’s op de website worden geplaatst waarin de bezoekers zich herkent of mee identificeert, voelt hij een connectie en voelt sympathie (Segveld, M., 2015). Zalando gebruikt foto’s van voornamelijk Millennials, omdat zij zichzelf hiermee minder snel kunnen identificeren, trekt dit de oudere doelgroep minder aan. Ook een persoonlijke benadering kan sympathie opwekken. ‘Wat leuk dat je weer terug bent op onze pagina!’ of ‘Welkom terug, Lisa!’ kunnen een groot verschil maken.

Het laatste principe waarvan ik vind dat Zalando achterblijft, is sociale bewijskracht. De mening van anderen is belangrijk voor ons en beïnvloedt het beslissingsproces. Want als veel mensen een product leuk vinden of kopen, dan wil jij het product toch ook hebben? Mensen die onzeker zijn over een product, zullen eerder zoeken naar bevestiging bij het maken van beslissingen (Boex, L., 2012). Zalando geeft de mogelijkheid bij producten om reviews achter te laten door de waardering te laten zien met sterren, een cijfer en de direct te lezen reviews. Echter is er op de homepage weinig te zien van op de homepage.

Conversiedoelen
Er zijn een paar doelen waar Zalando zich op kan richten om de conversie te verhogen. Aangezien Zalando zich meer wil richten op de oudere doelgroep, ga ik mij vooral focussen op de volgende doelen;

  • Aankopen van producten voornamelijk door de oudere doelgroep,
  • Meer producten bekijken; Langere tijd dat iemand op de website verblijft,
  • Meer personen die de website bezoeken/aanklikken.

Verbeterpunten
Er valt door middel van de overtuigingsprincipes van Cialdini nog veel meer uit de website van Zalando te halen. De bezoeker kan worden beïnvloedt worden door kleine aanpassingen op de website. Op het gebied van autoriteit, sympathie en sociale bewijskracht zijn een paar verbeterpunten. Aan de hand van een aantal voorbeelden laat ik zien hoe deze kunnen worden verbeterd.

Autoriteit
Mensen doen graag een aankoop bij een bedrijf die weet waar hij over praat. De pagina waar de tips, video’s, looks, highlights en een blog staan, is nauwelijks vindbaar. Door een knop ‘Blog’ bij het menu te plaatsen, valt mensen dit eerder op. Het woord blog wordt snel geassocieerd met een bron van kennis en straalt autoriteit uit. Wanneer zij hier op klikken, zullen zij automatisch op de pagina ‘News & Style’ terecht komen, waar zij alle informatie kunnen vinden die zij zoeken over producten.

Voor
autoriteit voor

Na
autoriteit na

Sympathie
Een goede manier om sympathie te creëren is een ‘over ons’-pagina. Zalando heeft geen Nederlandse ‘over-ons’-pagina of een duidelijke verwijzing naar de ‘about us’-pagina. De ‘over ons’-pagina zou ik onderaan in de sitemap neerzetten. Wanneer zij informatie zoeken over het bedrijf, zullen zij voornamelijk zoeken bij de plek waar informatie over hulp, kortingscodes etc. staat. Hierdoor zal de bezoeker de pagina sneller vinden, het lezen en zich herkennen in het bedrijf.

Voor
Sympathie over ons voor

Na
Sympathie over ons na

Zoals eerder gezegd is het gebruiken van de juiste foto’s nog een methode om sympathie op te wekken. Wanneer er foto’s op de website worden geplaatst waarin de bezoekers zich herkent of mee identificeert, voelt hij een connectie en voelt sympathie. Zalando gebruikt foto’s van voornamelijk Millennials, omdat zij zichzelf hiermee minder snel kunnen identificeren, trekt dit de oudere doelgroep minder aan. Generatie X en de babyboomers zijn op familie gefocust, zijn zakelijk, willen fit blijven, etc. (Nassar, 2017) (National Association, n.b.). Door meer in te spelen op de interesses en behoeften van de doelgroep en hiervan foto’s op de website te plaatsen i.p.v. Millennials, zal de identificatie groeien.

Voor
 Sympathie foto voor.png

Na
Sympathie foto na

Ook een persoonlijke benadering kan sympathie opwekken. Teksten op de website van Zalando als ‘Wat leuk dat je weer terug bent op onze pagina!’ of ‘Welkom terug, Lisa!’ kunnen een groot verschil maken. Ook de oudere doelgroep geeft voorkeur geeft een individuele aanpak in een massa consumptie (Nassar, 2017).

Voor
Sympathie persoonlijk voor

Na
Sympathie persoonlijk na.png

Sociale bewijskracht
Zalando geeft de mogelijkheid bij producten om reviews achter te laten door de waardering te laten zien met sterren, een cijfer en de direct te lezen reviews. Echter is er op de homepage weinig van te zien. Omdat de mening van anderen belangrijk is voor ons en het beslissingsproces beïnvloedt, is het handig om naast de categorieën ‘Bekijk de complete outfit’, ‘Artikelen die hierop lijken’ en ‘Dit vind je misschien ook leuk’ een categorie te maken met ‘Best beoordeeld’. Of de waardering met sterren direct op de homepage bij het product neerzetten.

Voor
Sociale bewijskracht voor

Na
Sociale bewijskracht na

Voor
Sociale bewijskracht voor 1

Na
Sociale bewijskracht na 1

Kortom, met deze verschillende punten laat ik zien hoe Zalando met de beïnvloedingsprincipes autoriteit, sympathie en sociale bewijskracht van Cialdini de houding en het gedrag van bezoekers veranderd en ervoor zorgt dat de conversie wordt verhoogd. De wijzigingen kan Zalando het beste monitoren door A/B-testen af te nemen.

 

 

Bronnen
Boex, L. (3 augustus 2012). Overtuigend beïnvloed door Persuasive Design.  Opgehaald van https://www.marketingfacts.nl/berichten/overtuigd-beinvloed-door-persuasive-design

Esser, Y. (25 augustus 2015). Zalando richt zich op ouderen.
Opgehaald van https://fashionunited.nl/nieuws/mode/zalando-richt-zich-op-ouderen/2015082524240

Scheiberlich, C. (23 september 2016). Alle 7 beïnvloedingsprincipes van Cialdini toegepast op e-mailmarketing.
Opgehaald van https://www.emerce.nl/best-practice/alle-7-cialdini-emailmarketing

Segveld, M. (13 oktober 2015). TIJDELIJK ARTIKEL: 6 overtuigingsprincipes in de praktijk.
Opgehaald van https://marketingmed.nl/overtuigingsprincipes-cialdini-in-de-praktijk/

Bron afbeeldingen: http://prettybusiness.nl/zakelijke-mode-inspiratie-voor-oudere-dames/

SCREENSHOT ZIJN GEMAAKT VAN ZALANDO.nl

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s