Hoe Persuasive Design Jou Webshop Kan Redden.

Wat Offline een Sterkte is, kan in de Online wereld een bottleneck zijn.

Als je naar de website van forever 21 kijkt dan zie je dat het heel erg overeen komt met de winkel. Heel veel aanbiedingen en alles een beetje door elkaar. Wat in de winkel een hele grote kracht is kan voor de website een obstakel zijn. Hoe zorgen we ervoor dat de website beter gaat converteren?

Als mensen de tijd nemen om naar een winkel te gaan dan vinden ze het vaak leuk om verschillende dingen en aanbiedingen door elkaar te zien. Maar online zijn mensen veel ongeduldiger, te veel opties online leidt mensen maar een richting op, en dat is van de pagina af. Hierdoor loopt Forever 21 veel conversies mis. Forever 21 heeft als conversie doel om producten te verkopen aan haar klanten, en in dit artikel gaan we behandelen hoe zij dat via de zes overtuigingsprincipes van Robert Cialdini kunnen bereiken.

Het eerste principe van Cialdini dat belangrijk is om naar te kijken in Authoriteits kracht. De eerste 3 seconden zijn het belangrijkste als iemand op een website belandt. Mensen kunnen in de eerste paar seconden al zien of dit een pagina is dat bij hun past. Als je ze hier al verliest, kan je conversie wel vergeten.

Wanneer je op de Forever 21 site terecht komt is het eerste wat we zien een gigantische “rotating banner”. Niet alleen leidt dit gigantisch af, maar het geeft mensen de impressie dat je gewoon maar wat producten aan het verkopen bent, het is helemaal niet meer relevant voor hun.

Dit is heel makkelijk op te lossen door deze banner te vervangen met een heel specifiek gekozen item/topic dat heel relevant is dit seizoen. Bijvoorbeeld bikini seizoen, met een artikel van de top 5 beste bikinis van 2018. Dit geeft Forever 21 een kans om gezien te worden als de expert en een plek waar mensen heen kunnen voor advies. Vaak win je als bedrijf hier punten mee en dus ook klanten. Daarnaast is het ook belangrijk om de keurmerken meteen weer te geven, dit straalt vertrouwen uit naar de klant.

Forever 21 nuScreen Shot 2018-01-18 at 12.18.48.png

Forever 21 na CialdiniAuthoriteit.png

Schaarste is het tweede principe wat ik wil toepassen op de Forever 21 website. Wanneer mensen zien dat het product dat zij wilde bijna is uitverkocht, is de kans aanzienlijk groter dat ze tot een koop besluit komen (Booking.com is een geweldig voorbeeld hiervan). Nu denk je natuurlijk, hier trap ik toch nooit in. Maar als mensen willen we nooit de kans om een goede deal te pakken verliezen. Forever 21 laat de bal hier gigantisch vallen. Omdat schaarste inspeelt op het onderbuikgevoel (gut feeling) van de mensen, is dit zeker iets wat forever 21 moet overwegen als zij hun conversie willen verhogen.

Forever 21 nu
Screen Shot 2017-12-14 at 15.42.53

Forever 21 na CialdiniSchaarste

Forever 21 laat ook kansen liggen als het om social proof gaat. Social proof speelt een gigantische rol als het gaat om marketing, mensen vertonen vaak kudde gedrag en doen graag wat hun directe omgeving ook doet. Als mensen twijfelen over een product of dienst dan kan een review ongelofelijk veel helpen in het maken van een beslissing en hoewel Forever 21 wel een review optie heeft op de site, is deze ver van opvallend genoeg en met deze reden wordt hij ook niet vaak ingevuld. Ze zouden dat onderdeel groter moeten maken en hoger op de product pagina moeten plaatsen. Daarnaast helpt het ook om al wat reviews erin te laten zetten door werknemers omdat mensen liever niet iets als enige of als eerste willen doen volgens Cialdini.

Forever 21 nuScreen Shot 2017-12-14 at 15.50.34

Forever 21 na Cialdinisocial proof

Het vierde punt dat ik wil bespreken is wederkerigheid. Hier score je ook serieuze punten mee bij je klanten, we noemen dit ook wel geven en nemen. Hoe meer je geeft hoe meer je terugkrijgt in de zin van klanten, orders EN referrals. Forever 21 heeft een customer loyalty program, maar deze is heel moeilijk te vinden. Zodra de klanten zich bewust zijn van de voordelen van het loyalty program gaat de “law of reciprocity” (ofwel; de wet van wederkerigheid) voor forever 21 werken. Daarom zou forever 21 de voordelen per klant duidelijk moeten laten zien bij de checkout. Denk eraan dat als maar kortingen geven op een gegeven moment zijn kracht verliest, mensen worden verslaafd aan de kortingen, ze willen steeds meer. Het beste wat je kan doen is van tijd tot tijd iets gratis weg geven, bij een bepaald aantal punten (Gary Vaynerchuk, 2017)

Forever 21 nuScreen Shot 2018-01-18 at 14.07.21.png

Forever 21 na CialdiniForever 21 loyalty.png

Tot slot hebben we het over commitment en consistentie. Mensen willen graag dingen afmaken waar ze aan begonnen zijn en helderheid hierover krijgen. Dit kan je op een website op meerdere manieren bereiken, je kan bijvoorbeeld broodkruimels gebruiken om te laten zien waar de bezoeker zich bevindt op de site. Of in Forever 21’s geval, bij de checkout de vervolg stappen meer visueel maken. Op deze manier laat je aan de klant zien waar ze aan toe zijn en hoe lang het nog gaat duren voordat ze hun sessie af kunnen sluiten.

Forever 21 nuScreen Shot 2018-01-18 at 14.57.00.png

Forever 21 na CialdiniCheckout forever.png

Forever 21 is een internationaal bedrijf dat het jarenlang al heel goed doet. Maar ondanks dat kan Forever 21 ook nog veel verbeteren als we kijken naar e-commerce (wat redelijk nieuw is). Door deze principes toe te passen zullen de verkoopcijfers van de webshop van Forever 21 stijgen. Deze principes van Cialdini zijn zowel online als offline toe te passen en werken bij elk soort website waar mensen naartoe komen, met deze reden kan het ook zeker jou website helpen.

Bronvermelding
Loorbach, T. (2013, 10 september). Cialdini’s 6 overtuigingsprincipes in de praktijk. Geraadpleegd van:
https://imu.nl/sales/cialdinis-6-beinvloedingswapens/
Managementgoeroes. (2013, 2 december). Zes beïnvloedingsstrategieën Cialdini. Geraadpleegd van:
https://www.managementgoeroes.nl/marketing-modellen/zes-beinvloedingsstrategieen-cialdini/
Forever 21. (2017). Geraadpleegd van:
https://www.forever21.com/EU/

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s