Hoe persuasive design de webwinkel van Dirck III kan redden

Het kopen van artikelen is de afgelopen jaren steeds makkelijker geworden. Tegenwoordig is online shoppen de normaalste zaak van de wereld geworden en kun je bijna alles online kopen. Vanuit je luie stoel producten bestellen, betalen en soms zelfs al dezelfde dag in huis hebben. Hoewel wij zo gewend zijn aan alle webwinkels, zijn er toch nog een aantal bedrijven die nog achter lopen met hun websites. Deze websites maken niet goed gebruik van verschillende overtuigingstechnieken en zo kunnen bezoekers hun gewenste actie niet uitvoeren wat leidt tot grote irritatie. De beïnvloedingsprincipes van Cialdini helpen hier bij en deze zijn gebaseerd op persuasive design. Door de beïnvloedingsprincipes toe te passen, zorg je er voor dat de websitebezoeker wordt overgehaald om een conversie uit te voeren.

Zo kwam ik de website van Dirck III tegen terwijl ik inkopen aan het doen was voor mijn verjaardag. Dirck III is een slijterijketen van de supermarktketen Dirk van den Broek waar ik altijd heen ga om mijn drank te kopen. Dirck III heeft als belangrijkste conversiedoel om hun producten te verkopen aan de klanten in dit geval vooral drank. De website van Dirck III is erg onoverzichtelijk en er missen een aantal belangrijke elementen. Hierdoor loopt de webwinkel veel conversies en in dit artikel behandelen we hoe zij dat via de overtuigingsprincipes van Robert Cialdini kunnen bereiken.

Autoriteit

In het geval van de webwinkel van Dirck III zijn mensen opzoek naar drank. In veel gevallen, vooral bij wijn, weten mensen niet zo goed welke soort zij moeten halen. Dirck III zegt zelf een assortiment te hebben met meer dan 300 soorten wijn. Het is dan best een moeilijke keuze om een wijn uit te kiezen zeker als je bijvoorbeeld gasten over hebt. De huidige situatie van de website is dat hij onoverzichtelijk en is en bezoekers moeilijk informatie over een bepaalde soort drank kunnen vinden. Door de beïnvloedingsstrategie autoriteit toe te passen, zijn bezoekers meer overtuigt over het product. Hierbij kan de website toevoegen wat een deskundige over de wijn zegt of informatie toevoegen over de drank. Hoewel er in deze tekst staat dat de managers deskundig advies kunnen geven over de wijnen, komt dit niet terug op de website. Momenteel staat er bij een fles wijn op de website de prijs, naam en land van herkomst. Informatie en advies door een deskundige over bijvoorbeeld een fles wijn, geeft bezoekers een betrouwbaar gevoel en zullen zij sneller overtuigd zijn voor een aankoop.

De huidige situatie van de informatie over een fles wijn van Dirck III

af 1

De huidige situatie van de informatie over een fles wijn van concurrent Gall&Gall

af 2af 3

Sociale bewijskracht

Om aan te sluiten op autoriteit bespreken we hier het beïnvloedingsprincipe sociale bewijskracht. Veel bezoekers die op zoek naar een bepaalde soort drank op de webwinkel, zijn niet alleen beïnvloedbaar door experts maar ook door andere mensen. Veel mensen horen daarom ook de graag de mening van andere bezoekers van de website. Zij willen weten wat de gebruikers vinden van het product en waarom zou het bijvoorbeeld een goed of slecht product vinden. Een mening van een gebruiker is toch wat anders dan een advies van een deskundige. De website zou hierbij een ranking systeem moeten toevoegen zodat bezoekers het product kunnen beoordelen met één klik op hun muisknop. Ten tweede zijn reviews essentieel op een webwinkel als deze. Zo kunnen gebruikers hun ervaring delen met andere en deze bijvoorbeeld af of aanraden.

De website zou het aantal sterren bij een product kunnen toevoegen. Daarnaast is de informatie belangrijk maar ernaast kunnen bezoekers gelijk de reviews lezen van de gebruikers van het product. Zo kunnen deze mensen aangeven waarom zij het aantal sterren hebben gegeven aan dit product.

af 4

De reviews en het sterren-syteem bij concurrent Gall&Gall

af 5

Sympathie

Een grote reden waarom mensen drank kopen is voor een speciale gelegenheid. Denk aan een verjaardag, jubileum of gewoon een gezellige avond. Om deze feeststemming te stimuleren, kun je goed inspelen op het beïnvloedingsprincipe sympathie. Op de website van Dirck III kunnen zij al gelijk een button ‘iets te vieren?’ toevoegen en hier feestelijke drank aan toevoegen als champagne of een bierpakket. Ook bij producten kun je goed inspelen door zulke zinnen toe te voegen. Als mensen dan een product selecteren of deze in hun winkelmandje plaatsen, moet Dirck III gebruik maken van complimenten geven. Een compliment als ‘uitstekende keuze!’ zorgt ervoor dat mensen sneller een product bestellen.

Als klanten een product aanklikken, kan Dirck III de bezoeker een compliment geven. Bij deze XXL Bacardi fles staat ook gelijk een tekst met ‘perfect voor een geweldig feest’. Dit overtuigt bezoekers meer om dit product aan te schaffen of in gedachten te houden als zij binnenkort iets te vieren hebben.

af 6

Schaarste & Wederkerigheid

Waar de webwinkel van de slijterij op dit moment erg op inspeelt, zijn de aanbiedingen. Dirck III staat ook bekend om lagere prijzen dan de concurrent en zeker hier moet de organisatie sterk op inspelen. Hierbij kan het bedrijf het best het beïnvloedingsprincipe schaarste gebruiken. Als er weinig van iets is, dan willen mensen het sneller hebben. Drank is soms niet altijd goedkoop en daarom is het altijd prettig om wat euro’s te besparen. Wat Dirck III hier zelf al goed doet, is de nieuwe prijs groot roodgedrukt laten zien. Ook zien de bezoekers de korting duidelijk in rode letters. Wat de website nog meer zou kunnen toevoegen om een klant te overtuigen is een OP= OP tekst. Dit motiveert bezoekers op het product sneller aan te schaffen omdat zij bang zijn dat ze straks niet meer kunnen profiteren van de aanbieding. Wat goed aansluit bij schaarste is het principe wederkerigheid. In dit geval kan de website een button toevoegen als ‘10% korting bij een volgende aankoop’. Dit motiveert mensen om nog meer producten te kopen en worden ze nog enthousiaster over de korting die ze ontvangen. Hierdoor zullen bezoekers meer producten aanschaffen en zullen zij terugkeren naar de webwinkel.

Deze fles wodka is al afgeprijsd en wordt nog aantrekkelijker door de OP = OP button. Hierdoor worden mensen geneigd het product eerder aan te schaffen voordat de aanbieding verlopen is. Ook worden mensen beïnvloed door de korting bij een volgende aankoop.

af 7

Als Dirck III deze principes toepast, zullen de bezoekers meer aankopen doen en zal het conversiedoel vaker gehaald worden. Niet alleen zal de omzet stijgen, maar ook de naamsbekendheid wordt groter in Nederland. Door persuasive design kan de webwinkel van Dirck III gered worden.

Bronnen:

https://www.dirckiii.nl/

https://www.gall.nl/

Zes beïnvloedingsstrategieën Cialdini. (2013, 2 december). Geraadpleegd van https://www.managementgoeroes.nl/marketing-modellen/zes-beinvloedingsstrategieen-cialdini/

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s