Hoe persuasive design Alkmaar Centraal kan helpen.

Net zoals 107.000 andere mensen woon ik in Alkmaar. Ik ga naar mijn werk, lees het nieuws en hoor de ambulances langs racen op weg naar het ziekenhuis. Ik ben altijd nieuwsgierig wat er is gebeurd en dit zoek ik dan op. Al snel kom ik dan op de website van Alkmaar Centraal terecht. Zij posten altijd snel het laatste nieuws over ongelukken, leuke en minder leuke gebeurtenissen en houden eigenlijk kort gezegd Alkmaar op de hoogte van het nieuws in de buurt. Eenmaal op de website zie ik dingen die mij afleiden: veel bewegende advertenties en een niet logische navigatiestructuur zijn hier voorbeelden van. Mijn belangrijkste vraag is: hoe kan Alkmaar Centraal verbeterd worden met behulp van persuasive design?

Met persuasive design kan je door het toepassen van verschillende designprincipes het aankoopgedrag van potentiele klanten beïnvloeden.  Dit kan onder meer door middel van de beïnvloedingsprincipes van Cialdini en het Honeycomb model van Morville. De website van Alkmaar Centraal heeft een paar punten op de website die ze met persuasive design kunnen verbeteren. Qua usability vind ik de website niet goed. De navigatie is onhandig ingedeeld waardoor je niet gemakkelijk op de pagina komt waar je op zou willen komen. Ook zijn de knoppen de laatste jaren minder belangrijk geworden, terwijl ze toch nog steeds heel prominent op de website zijn te vinden, bijvoorbeeld de afdrukknop. Andere voorbeelden die de website ondermaats maken zijn de vele bewegende banners en pop-ups op je scherm, die je afleiden tijdens het lezen van een artikel of het bekijken van een video.

Voor een nieuwswebsite is het belangrijk dat een lezer tijdens een sessie zoveel mogelijk artikelen leest. Dit is het belangrijkste conversiedoel. Dit zijn de manieren waarop Alkmaar Centraal daarop in kan spelen:

Autoriteit:

Het eerste principe van Cialdini is autoriteit. Volgens Ciandini is het belangrijk voor een website om vertrouwen uit te stralen. Dit laat je zien door de juiste expertise.

Lezers die op Alkmaar Centraal terecht komen zijn vaak nieuwsgierige mensen die meer willen weten over de omgeving en de nieuwsupdates. De nieuwsblog moet de aandacht van de lezers vast kunnen houden en aan de hand van data persoonlijke voorstellen kunnen doen voor artikelen. Op dit moment staat er onder elk artikel: dit kan u ook interesseren. Dit zou veranderd kunnen worden in gerelateerde artikelen die ook echt iets te maken hebben met het onderwerp. Hieronder is een screenshot te vinden van de website Cosmopolitan. Zij hebben een kerstartikel geschreven. Als gerelateerde artikelen hebben zij dan ook 3 artikelen die met Kerst te maken hebben. Dit is een simpel voorbeeld en Alkmaar Centraal kan dit op dezelfde manier toepassen.

Alkmaar Centraal nu

1

Cosmopolitan

2

 

Wederkerigheid:

Het tweede principe van Cialdini is wederkerigheid. Dit principe komt neer op geven en nemen: wanneer jij een persoon iets geeft, zal diegene jou iets teruggeven.

Alkmaar Centraal zou korte wekelijkse of maandelijkse nieuwsbrieven kunnen schrijven met updates van de afgelopen week. Informatie uit de regio, updates over verbouwingen en werkzaamheden. Ook dingen als links, teasers van artikelen en video’s en zelfs uitgelichte sponsoren zouden ze in de nieuwsbrief kunnen zetten.

Op deze manier zouden ze meer informatie kunnen ontvangen van hun gebruikers. Informatie zoals: naam, leeftijd en e-mailadressen. Ze geven hun lezers op deze manier ook een klein extraatje waardoor de lezers loyaler worden.

 

Usable

Dit onderdeel hoort bij de Honeycomb van Morville. Usable draait om de gebruiksvriendelijkheid van de website. Werkt alles zoals het hoort te werken? Kan je op een makkelijke manier van de homepage op een artikel uit 2008 terecht komen?

Persoonlijk vind ik dat Alkmaar Centraal geen usable website heeft. Door een aantal dingen aan te passen, is het makkelijker om door de website heen te navigeren en zo blijven mensen dus sneller en vaak ook langer op je website.

 

Het menu:

Het menu bestaat uit vijf hoofdcategorieën. Dit zijn vijf duidelijke categorieën. De enige dat anders moet is het kopje Nieuws Filter. Onder dit kopje zijn alle onderwerpen te vinden waarover geschreven wordt. Het nadeel is dat je niet bij de onderste twee onderwerpen kunt komen als je naar beneden scrolt. Ook kan je maar 1 filter aanklikken en niet filteren op meerdere onderdelen.

Ze zouden een voorbeeld moeten nemen aan AT5. Deze website heeft een duidelijke menubalk, waar je in één oogopslag kunt zien welke nieuws categorieën er zijn. De contact en adverteer informatie staat in plaats van bovenin de menubalk, onderaan de website. Hierdoor is de website meer gericht op het nieuws en kijkt het niet alsof ‘’Vrienden van Alkmaar Centraal’’ of terwijl de sponsoren, even belangrijk zijn als het nieuws.

Alkmaar centraal

3

AT54

5

 

De deelknop:

Op dit moment zijn de grootste knoppen in beeld: delen, de afdruk knop en de e-mail knop. Ik denk dat als dit social media knoppen zouden zijn, een artikel sneller wordt gedeeld  door mensen. Het delen via social media is makkelijker dan het uitprinten van een artikel en deze geven aan een bekende.

 

Alkmaar Centraal

6

AT5

7

Desirable

Dit is het tweede onderdeel uit het Honeycomb van Morville. Hierbij is smaak het belangrijkste. Straalt het design iets uit, vind je het mooi, lelijk en/of stoort het.

 

De website van Alkmaar Centraal vind ik storen. Er zijn in één oogopslag veel bewegende banners die afleiden van wat er echt belangrijk is: het nieuws. Ze moeten iets veranderen aan de hoeveelheid banners en afleidingen, maar toch hun grootste inkomstenbron behouden. Dit kan door middel van gesponsorde artikelen of zelfs advertenties tussen de homepage stoppen als ‘’content’’. Hierdoor valt het wel op als advertentie maar stoort het minder voor de lezers.

 

Ik denk dat deze aanpassingen op de website bij dragen aan de conversiedoelen en daarnaast ook de website verbeterd. Mensen willen langer op de website blijven en worden getriggerd om meer te lezen dan alleen één artikel. Alkmaar Centraal kan zijn website verbeteren door deze dingen aan te passen.

 

https://www.alkmaarcentraal.nl/nieuws

http://www.at5.nl/

http://www.cosmopolitan.com/nl/lifestyle/a14453588/leuke-dingen-doen-in-de-kerstvakantie-met-je-beste-vriendin/

https://www.tribal.nl/blogs/de-6-principes-van-cialdini-om-je-seo-strategie-te-optimaliseren/

http://semanticstudios.com/user_experience_design/

https://www.marketingfacts.nl/berichten/20080417_user_experience_meer_dan_usability

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s