Hoe krijgt Game Mania een volwaardige webwinkel?

 

Menig persoon uit mijn kennissenkring zou me verbaasd aankijken als ik ze vertelde over mijn ultieme manier van relaxen; een potje gamen op mijn Playstation 4. Toch is het zo. Hoewel dat relaxen er weinig in zit weerhoudt dit mij er niet van om zo af en toe de website van Game mania af te struinen op zoek naar leuke koopjes. Ik ben er sinds kort met een MIC-studentenoog naar gaan kijken. Nu het toch zover is gekomen waren er best veel dingen die mij opvielen.

Maar laten we het eerst over het bedrijf Game Mania hebben. Game Mania is een van de grootste game speciaalzaken van Nederland. Ze zijn op alle grote social media kanalen te vinden en hebben daarop een groot bereik. Op Facebook hebben ze bijna 60.000 likes, op hun Twitteraccount @GameManiaNLD zo’n 12.2000 volgers, en op Instagram 15.000 volgers. Om uit te zoeken hoe Game Mania haar persuasive design zou kunnen optimaliseren heb ik een conversiedoel opgesteld. Omdat gamemania.nl grotendeels een webshop is, brengt mij dit bij een onontkoombaar conversiedoel; het product in het winkelmandje krijgen.

Homepage
Zodra ik de website van Game Mania bekijk valt me gelijk iets op. Op de
homepage krijg je meteen een overvloed aan informatie binnen. Ik word er zelfs een beetje nerveus van. Felle kleuren, een diashow die om de vier seconden verandert en veel verschillende keuzes in het keuzemenu.

Zodra je naar beneden scrolt is alle informatie netjes onder kopjes verdeeld, maar het is nog steeds geen rustige pagina. Hoewel deze beelden vrij druk over komen dienen ze natuurlijk wel voor een bepaald doel.
Zoals op de homepage, waarin de diashow aanbiedingen toont met een rode call-
to-action knop. Rood lokt uit tot klikken dus dit heeft Game Mania slim gedaan. Echter is het jammer dat ze deze call-to- action knop alleen in hun dia’s gebruiken en niet bij de rest van hun assortiment, wat ongeveer 80 procent van het totaal inhoudt.

CALL TO ACTION 1

Wat mij verder opvalt is dat Game Mania niet aan een ‘unique selling
point’ lijkt te doen. Waar Media Markt op haar homepage plechtig belooft dat ze de goedkoopste prijs bieden, en bol.com je laat weten dat ze gratis verzenden vanaf 20 euro, je gratis mag retourneren en dat ze bezorgen waar en wanneer je maar wilt, is het wat dat betreft op de drukke site van Game Mania ijzig stil.

Productpagina
Zodra je een leuke game hebt gevonden en je besluit deze eens nader te bekijken kom je op de productpagina. Je hebt hier de keus om een nieuw of “used” product aan te schaffen. Er staat veel informatie over het spel, je kunt screenshots bekijken en ziet hoeveel sterren anderen het spel geven.

Schermafbeelding 2018-01-18 om 17.46.41

Dit is fijne informatie, maar mijn oog valt toch meteen op de leveringstijd. Een nieuw product duurt twee dagen, maar een “used” product wel 6 of 7(!!) Dit is veel te lang als je bedenkt dat het overgrote deel van de webshops beloftes heeft als “voor 22:00 besteld, morgen in huis”. Als je dan toch hebt besloten om je over de leveringstijd heen te zetten en het spel te bestellen kom je in je winkelmandje terecht. Hier krijg je een aanbod van gerelateerde producten.

Schermafbeelding 2018-01-18 om 17.53.40

Leuk, en ook slim! Als groot Star Wars fan wil je ook best een mok van R2-D2 bij je bestelling plaatsen en je klikt enthousiast op de mok om deze aan je bestelling toe te voegen. Op dat moment gooit gamemania.nl je weer uit je winkelmandje en op de pagina van de R2-D2 mok. Het lijkt mij dat dit handiger kan. Het is nooit leuk om een actie te moeten herhalen op een website en dit verhoogt de kans dat mensen afhaken in plaats van jouw producten te kopen.

Beïnvloedingsprincipes van Cialdini
Ik heb voor Game Mania gekeken of zij gebruik kunnen maken van de
beïnvloedingsprincipes van Cialdini, om zo hun conversie omhoog te brengen.
Psycholoog Robert Cialdini bekijkt de kunst van het verleiden vanuit de
psychologische invalshoek en heeft op basis van zijn theorieën beïnvloedingsprincipes bepaald die helpen het design te verbeteren en de conversie te verhogen.

Autoriteit
Game Mania is een van de grotere gamespeciaalzaken van Nederland en België
en daarom een autoriteit als het om games en alles daar omheen gaat. Ze zouden meer met tips en tricks kunnen doen, zodat ook de minder ervaren gamer zich kan bewegen op de website.

Sociale bewijskracht
Mensen vinden het erg belangrijk om te weten wat anderen van iets vinden. Bij
aankopen is dit helemaal belangrijk. Bevestiging dat je een goede aankoop hebt gedaan of gaat doen is belangrijk. Daarom gebruiken veel webshops ratings en reviews. Game Mania doet aan ratings, maar veel te weinig. Bij een immens populair spel als Fifa 18 waar in Nederland zo’n 8,5 miljoen exemplaren ervan over de toonbank zijn gegaan heeft Game Mania maar 1110 ratings binnen. Door het aantrekkelijker voor de klant te maken om een spel een rating, of nog liever een review te geven helpt Game Mania potentiële kopers met hun beslissing.

Schaarste
Wanneer een product schaars is wordt het ineens een stuk interessanter voor
kopers. Daarom zie je op webshops vaak de tekst ‘nog maar 2 beschikbaar’ of ’5
anderen bekijken dit product’ dit zijn allemaal technieken om te zorgen dat de
bezoeker snel handelt en niet lang twijfelt. Game Mania zou deze techniek ook
kunnen gebruiken door een kreet als ‘nog maar 2 beschikbaar’ te gebruiken bij
een game om meer online te verkopen.

Conclusie
Door de bovenstaande technieken toe te passen stuurt Game Mania de bezoeker
richting het conversiedoel toe, namelijk hun producten kopen. De bezoeker weet
beter waar hij aan toe is en is goed geïnformeerd over de game. Ook zal Game
Mania een positief effect ervaren als zij schaarste gaan toepassen op hun
producten, omdat er meer verkocht zal worden.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s