Hoe een restaurant de gast online kan beïnvloeden

De rol van de onlinewereld is de laatste jaren in iedere branche steeds belangrijker geworden. Ook in de horecawereld ontkom je hier niet aan. Naast dat je als horeca-eigenaar een strategie moet bedenken hoe je je gasten een ‘heerlijk avondje’ kunt bieden, moet je nu dus ook nadenken hoe je met je gasten op je website omgaat.

Het begrip persuasive design (letterlijk vertaald: overtuigend ontwerp) speelt hierbij een belangrijke rol. Wanneer je persuasive design goed toepast kun je ieder conversiedoel bereiken. De beïnvloedingsprincipes van Cialdini is een goede toepassing hiervan. In dit artikel zal ik met vijf principes van Cialdini laten zien hoe de website van Brasserie De Waard geoptimaliseerd kan worden.

Om de principes goed toe te passen, is het van belang te weten welk conversiedoel er nagestreefd wordt. Het conversiedoel van deze website is om bezoekers te overtuigen een reservering bij De Waard te plaatsen.

Wederkerigheid

Het leven bestaat uit geven en nemen. Wanneer jij een persoon iets geeft of ergens mee helpt, dan krijg je dat op een later moment terug. Uit dit principe is wederkerigheid opgebouwd. De concurrentie is moordend in de horecabranche, dus je moet je gasten naar jouw tent ‘lokken’. Biedt jouw bezoekers een extraatje op de website aan, dan zullen zij in ruil daarvoor eerder een reservering plaatsen.

Het hoeft niet direct een weggeefactie te zijn. Start een nieuwsbrief in plaats van het verloten van een driegangendiner. Geef de gast deze extra service door in de nieuwsbrief het laatste menu en de speciale acties te vermelden. Hiermee zorgt De Waard dat de gast blijft verbonden met het restaurant. 

”Wanneer een recensent een restaurant aanbeveelt worden er nu eenmaal meer reserveringen geplaatst”

Autoriteit

Op het internet zwerven veel onbetrouwbare webshops. Door het verkrijgen van een keurmerk en die te plaatsen op de website, wordt het vertrouwen bij de klant verhoogd en bestellen zij eerder. Zo werkt dat ook met een reservering. De Waard laat nu op zijn website zien hoe de menukaart eruitziet. Maar de bezoeker moet ook de bevestiging krijgen dat het echt de moeite waard is om een reservering te plaatsen.

Dit kan De Waard op twee manieren doen: zorg voor mooie foto’s van de gerechten die je maakt. Een foto zegt immers meer dan duizend woorden. De bezoeker weet dan echt wat er bedoeld wordt met de gerechten.

Ten tweede kan De Waard een recensent uitnodigen om ‘een avondje De Waard’ te testen. Want, wanneer een recensent een restaurant aanbeveelt worden er nu eenmaal meer reserveringen geplaatst. Zorg voor een goede quote zoals hieronder op de homepage om de bezoeker al meteen te interesseren.

Schermafbeelding 2018-01-18 om 10.35.44
De huidige homepage
Schermafbeelding 2018-01-18 om 13.12.58
Een quote geeft je website meer kracht

Sociale bewijslast

Naast autoriteit kijken gasten ook naar het gedrag van andere mensen. Wij mensen zijn nu eenmaal kuddedieren die elkaars gedrag kopiëren. Onderzoek van Bright Local wijst uit dat maar liefst 85 procent van online consumenten een online review net zo goed vertrouwt als een persoonlijke aanbeveling. De Waard moet een manier zien te vinden om de gasten die bij hun geweest zijn een review achter te laten. Hoe meer positieve reviews, hoe meer reserveringen van andere bezoekers.

Schermafbeelding 2018-01-18 om 15.58.25.png

Schaarste

Schaarste kan de bezoeker overhalen eerder een reservering te plaatsen. Als De Waard laat zien op de website dat er nog maar een aantal tafels vrij zijn, wordt de druk opgevoerd en gaat het beslissingsproces een stuk sneller. Je moet er wel voor zorgen dat je dit op de juiste pagina laat weten. Zet dit niet pas bij het contactformulier, want dan staat de bezoeker al op het punt om een reservering te plaatsen. Mijn advies aan De Waard is om dit bijvoorbeeld bij de menukaart te laten weten. De bezoeker ziet eerst menukaart en leest/ziet wat De Waard te bieden heeft en leest daarna dat er nog maar een aantal plekken vrij zijn. De bezoeker voelt de druk en gaat sneller over tot reserveren. 

Sympathie

Tot slot hebben we sympathie. Het klinkt logisch: je hebt voor iemand die je aardig vindt meer over dan voor iemand die je niet aardig vindt. Zo werkt het ook met het beïnvloedingsprincipe ‘sympathie’ van Cialdini. Zoals ik in de inleiding al schreef, weet je als restauranteigenaar als geen ander dat gastvriendelijkheid een belangrijke en beslissende rol is. Dit werkt op de website dus ook zo. In principe probeert De Waard dit ook, door een kort welkomstwoordje te plaatsen. Alleen is dit welkomstwoordje niet meteen te zien wanneer je de website bezoekt. Je moet eerst naar beneden scrollen om het welkomstwoordje te lezen. Als je in het restaurant komt, krijg je ook niet eerst het voorgerecht en pakt de ober daarna pas je jas aan.

Heet de bezoeker direct welkom, vertel wanneer je geopend bent en geef de bezoeker echt het gevoel dat je om hem geeft.

Schermafbeelding 2018-01-18 om 16.01.40
Nu staat ‘het welkomstwoordje’ onderaan de homepage
Schermafbeelding 2018-01-18 om 16.10.36
Het welkomstwoordje is het eerste dat de bezoeker moet zien

Het oog wil ook wat

Naast deze beïnvloedingsprincipes van Cialdini is er ook nog het design van de website zelf. De website ziet er op dit moment vrij amateuristisch uit door de kleuren, afbeeldingen en lettertypes die gebruikt worden. Je kunt alle beïnvloedingsprincipes wel goed toepassen, maar wanneer de website er gewoon ‘niet mooi’ uitziet, dan raakt de bezoeker ook afgeleid en haakt hij eerder af.

Kortom, voor Brasserie De Waard valt er nog veel te verbeteren als het gaat om de website. Om tot meer online reserveringen te komen zullen zij de website op de schop moeten nemen. Maar ook met kleine veranderingen ben ik ervan overtuigd dat De Waard zijn online reserveringen zal zien toenemen!

Screenshots zijn gemaakt van de website van De Waard.

Hi! Leuk dat je de tijd neemt om mijn artikel te lezen. Wil je meer van mijn artikelen lezen? Lees dan gerust eens mijn visie over digitale media en augmented reality!

Enjoy! – Jasper

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s