Hoe behaal je de beste ROI met Youtube Marketing?

Waarom zijn sommige YouTube brands gigantisch succesvol en moeten anderen kanalen strijden voor de leftovers? We weten allemaal dat YouTube een geweldig kanaal kan zijn voor conversie, sterker nog 63 procent van de jongeren zou een product kopen dat is aanbevolen door een YouTuber (Marketingfacts, 2016). Maar dit is niet voor iedere YouTuber een realiteit, er zijn een aantal dingen die moeten gebeuren voordat je YouTube succes kan verwachten, en die gaan we vandaag bespreken.

Niche down

Op YouTube is het heel belangrijk om heel specifiek te zijn in wat jij als brand te bieden hebt. Zorg ervoor dat je een hoofdonderwerp hebt en daar omheen je content maakt. Mensen krijgen een verwachting van je en als je daarna over heel iets anders content gaat maken dat verwar je ze alleen maar en meestal knappen ze daarop af en verlaten ze je.

Pro tip: Kies een Niche en publiceer consistent content dat problemen oplost in die niche.

 Nu je een Niche hebt gekozen, moet je nagaan wat voor mensen jou content consumeren en waarom. Wat voor vragen/problemen hebben deze mensen. Speel daarop in, door dit te doen win je punten bij de kijker en zullen zij zich meer aangetrokken voelen tot jou brand.

 Content ideeën

Zoek naar ingangen op onderwerpen die veel gezocht worden maar weinig competitie hebben. Je kan ook naar succesvolle kanalen kijken die in jouw niche zitten en kijken wat hun meest bekeken video’s zijn en daar jouw invalshoek/spin op geven. Op een gegeven moment heb je genoeg video’s op jouw kanaal om trends te kunnen herkennen. Kijk naar jouw populairste video’s en maak ondersteunende video’s om je populairste uploads.

Authenticiteit en Transparantie

Veel Creators op YouTube missen een connectie met hun publiek omdat ze niet authentiek genoeg zijn. Waarom zou iemand jou content consumeren en niet die van iemand anders die iets produceert (of een invalshoek geeft) die zij alleen beheersen?

Iedereen heeft een andere invalshoek, en als jij als brand jouw invalshoek op een unieke manier kan laten zien hebben mensen het gevoel alsof ze iets missen als ze niet op jouw kanaal abonneren.

Nu hebben we een niche en een aantal abonnees, die ons volgen omdat we unieke/authentieke content produceren met veel consistentie. Het volgende wat succesvolle brands onderscheidt van kanalen die moeite doen om hun YouTube kanaal van de grond te krijgen is Transparantie. Door Transparant te communiceren vanaf het begin zorgen de grote YouTube kanalen ervoor dat hun volgers meer vertrouwen krijgen in hun brand.

 Aanbiedingen

Nu we een Tribe hebben van mensen die geïnteresseerd zijn in onze invalshoek en we vertrouwen hebben opgebouwd bij ze, kunnen we gaan denken aan het verdien model. Uit onderzoek is gebleken dat 76% van de mensen zich zekerder voelt over een aankoop als die wordt aangeraden door een vriend/vriendin (word of mouth) (Indora, 2018)

Doordat jij je vanaf het begin al authentiek en transparant hebt opgesteld, zien kijkers je al gouw aan als een vriend of iemand van invloed, vooral nadat je hun consistent hebt geholpen met hun problemen. Vaak voel je aan wanneer het juiste moment is om met een aanbieding te komen. Denk er hieraan dat de lange termijn speler altijd wint (Vaynerchuck, 2018). Dus zorg ervoor dat jou content 90% waardevolle informatie is en 10% aanbiedingen. Door deze verhouding aan te houden geef je je publiek meer het gevoel dat je ze helpt in plaats van hun uitmelkt.

Nu zelf aan de slag!

YouTube is een plek waar iedereen gelijke kansen heeft om te slagen. Het enige wat nodig is om dat te doen is een goeie strategie en consistentie. Je hoeft hier zeker niet het wiel opnieuw uit te vinden, als je ergens in de knoop raakt kan je gewoon bij andere kanalen spieken en je laten inspireren. Ga dus brainstormen, bedenk de juiste onderwerpen en invalshoeken, wees consistent en happy YouTubing

Bronnen

https://www.indora.nl/geheim-van-mond-tot-mondreclame-en-word-of-mouth-wom/

https://www.marketingfacts.nl/topic/youtube

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s