Het probleem van Tressunt

Je bent op zoek naar een baan en merkt dat veel vrienden en kennissen om je heen met hetzelfde probleem zitten. In plaats van op zoek te gaan naar vacatures besluit je om zelf een vacaturewebsite op te richten genaamd Tressunt. Twee vliegen in een klap, want je helpt jezelf en anderen aan een baan. Na verloop van tijd merk je toch dat het net iets lastiger is dan je dacht en voor je het weet heb je je laatste vacature in 2014 geplaatst. Zonde! Met een goed werkende website en een aantrekkelijk persuasive design kan je een website namelijk tot een groot succes maken.

‘In onze organisatie staat de klant bovenaan. Daarbij houden we het belang van opdrachtgevers in balans met het belang van medewerkers. Het is vanzelfsprekend dat we voorop willen lopen in maatschappelijk verantwoord ondernemen’ – Tressunt

Het is een goed verhaal bij een website die maar weinig voorstelt. Toch is het zonde om de hoop op te geven, want er valt van deze website zeker nog wat te maken.

Wat doet Tressunt verkeerd?

Op de website staat niet duidelijk aangegeven waar een werkzoekende zich kan inschrijven. Hetzelfde geldt voor werkgevers die hun vacatures willen plaatsen. Eenmaal ingeschreven op de website is het voor werkzoekende onduidelijk of en wanneer er nieuwe vacatures online komen. Dit stimuleert websitebezoekers niet om snel terug te keren naar de website. Verder worden de mensen die zich hebben ingeschreven ook niet op de hoogte gehouden van de laatste ontwikkelingen, omdat Tressunt geen gebruik maakt van een nieuwsbrief. Tot slot is Tressunt ook niet actief op sociale media en zijn er geen reviews bekend. Al met al een slechte zaak dus.

Conversiedoelen

Tressunt is een website waar werkzoekenden vacatures op kunnen vinden en daarvoor kunnen solliciteren. Daarnaast wil Tressunt dat jij als werkgever ook je vacatures kwijt kan als je een personeelstekort hebt. Hieruit ontstaan verschillende conversiedoelen. Zo wil je dat werkzoekende zich inschrijven op de website van Tressunt en in de toekomst voor een nieuwsbrief. Daarnaast wil je dat werkgevers hun vacatures op jouw website plaatsen. Wanneer websitebezoekers een prettige ervaring hebben opgedaan op jouw website wil je dat ze daarover een positieve review achterlaten. Tot slot wil je dat zoveel mogelijk mensen van jouw website afweten. Maar hoe kan je deze conversiedoelen behalen?

Het verbeteren van de website

Een goed persuasive design kan helpen bij het verbeteren van je website. Bij een persuasive design gaat het om het ontwerpen en toepassen van ‘design principles’ die het beslis- en koopgedrag van potentiële klanten beïnvloeden. Hierdoor surf je makkelijker op een website en ben je sneller geneigd om de gewenste actie uit te voeren, bijvoorbeeld het kopen van een product op de website. (De Haan, 2014).

Naast een persuasive design die ervoor zorgt dat je tot bepaalde acties overgaat, is het ook belangrijk dat je overtuigd wordt om terug te keren naar een website. Hiervoor zijn de overtuigingsprincipes van Cialdini in het leven geroepen. In dit artikel staan er vier overtuigingsprincipes centraal: wederkerigheid, commitment, sociale bewijskracht en sympathie.

Bij wederkerigheid gaat het erom dat mensen zich geroepen voelen om iets terug te geven wanneer jij als bedrijf iets voor de klant doet. Een voorbeeld hiervan is dat mensen in een restaurant zich sneller geroepen voelen om fooi te geven wanneer jij hun eerst een pepermuntje aanbiedt. (Segveld, 2015)

Een ander principe is commitment. Als je committed bent aan een website, voel je steeds meer druk om terug te keren naar de website. (Segveld, 2015). Wanneer mensen ervan overtuigd zijn dat jouw website de beste is, zullen ze hier sneller naar terugkeren dan andere websites met een gelijk aanbod.

Het principe sociale bewijskracht kan je website ook tot een groter succes maken. Cialdini omschrijft dit principe als volgt: ‘In een bepaalde situatie zien we gedrag als juist in de mate waarin anderen dat gedrag vertonen’. We volgen wat anderen juist vinden. Dit gedrag treedt vooral op wanneer we ons in een onzekere situatie bevinden (Segeveld, 2015).

Tot slot heb je nog symphatie. Sympathie komt voort uit gelijkenissen, complimenten en gezamenlijke inspanningen of ervaringen die je met elkaar hebt. Het gaat om aardig gevonden te worden, ofwel de ‘gunfactor’. (Van Kranenburg, 2013)

Aan de hand van de bovenstaande beïnvloedingsprincipes van Cialdini presenteer ik hieronder een aantal verbeterpunten. De aanpassingen op de website zijn zwart omcirkeld.

  • Allereerst wil je natuurlijk dat werkzoekende zich inschrijven op jouw website, zodat jij ze vacatures kan aanbieden. Dit begint bij een duidelijke website. Wanneer bezoekers weten waar ze zich moeten inschrijven, zijn ze sneller geneigd om dit ook te doen. Hierbij kan je gebruik maken van het beïnvloedingsprincipe wederkerigheid en commitment. Dit kan door middel van aantrekkelijke slogans op de hompage van je website. Hierdoor worden mensen sneller verleid om zich in te schrijven en te solliciteren.

Werkdocument Design screenshot 1

  • Naast dat dit gebruikt kan worden voor werkzoekende, kan het natuurlijk ook gebruikt worden voor werkgevers die hun vacatures op de website van Tressunt willen plaatsen.

Werkdocument Design screenshot 2

  • Reviews hebben meer kracht dan je zou denken. 78% van de internetgebruikers vertrouwt de reviews van anderen (Lancée, 2016). Voor je website zou het dus een groot voordeel opleveren als bezoekers een positieve review achterlaten. Hiervoor kun je gebruikmaken van het principe wederkerigheid én sociale bewijskracht. Mensen zullen zich sneller geroepen voelen om een review te schrijven wanneer ze hiervoor iets terugkrijgen (bijvoorbeeld een waardecheque). Tegelijkertijd werken deze reviews weer als ‘social proof’ voor andere websitegebruikers. Hierdoor zullen websitegebruikers jouw diensten sneller vertrouwen en er sneller gebruik van maken.

Werkdocument Design screenshot 3

  • Een andere vorm van sociale bewijskracht waar de website gebruik van zou kunnen maken is het op de homepage vermelden van certificaten die ze hebben behaald. Tressunt heeft in het verleden twee certificaten behaald. Wanneer deze op de homepage geplaatst worden, zullen mensen deze certificaten eerder zien en geloven dat dit een betrouwbare website is een baan op te vinden.

Werkdocument Design screenshot 4

  • Tot slot wil je dat zoveel mogelijk mensen van jouw website afweten. Een goed werkende website is leuk, alleen mensen moeten wel weten dat je bestaat! Hier komt het beïnvloedingsprincipe sympathie bij kijken. Frequent contact is hierbij belangrijk. Frequent contact kun je onder andere hebben door sociale media. Als jij duidelijk aangeeft op je website dat je ook hier actief bent, zullen meer mensen je volgen, liken of bevrienden. Dit leidt uiteindelijk weer tot nieuwe en meer websitebezoekers.

Werkdocument Design screenshot 5

Met dit soort simpele verbeterpunten zullen werkzoekende en werkgevers zich al sneller geneigd voelen om gebruik te maken van jouw website. Daarnaast zullen ze ook sneller terugkeren en jouw website ook aan anderen aanraden.

Ik hoop dat ik je met dit artikel wat wijsheid over persuasive design heb kunnen meegeven. Of het ooit nog goed komt met Tressunt weet ik niet. Maar ik hoop dat ik ze met dit artikel al een klein stapje in de goede richting kan duwen.

Bronvermelding:

De Haan, M. (2014, 14 januari). Persuasive design: zo pas je het toe in een agile ontwikkelproces.

Geraadpleegd op 17 januari 2018, van

https://www.frankwatching.com/archive/2014/01/14/persuasive-design-zo-pas-je-het-toe-in-een-agile-ontwikkelproces/

Lancée, E. (2016). Digitale Marketingstrategie (3e ed.). Den Haag, Nederland: Lancée Enterprises.

Van Kranenburg, M. (2013, 6 februari). De psychologie van het overtuigen: sympathie.

Geraadpleegd op 8 april 2018, van

https://www.marketingfacts.nl/berichten/de-psychologie-van-het-overtuigen-sympathie/

Segveld, M. (2015, 13 oktober). TIJDELIJK ARTIKEL: 6 overtuigingsprincipes in de praktijk.

Geraadpleegd op 17 januari 2018, van

https://marketingmed.nl/overtuigingsprincipes-cialdini-in-de-praktijk/

 

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s