GSMweb.nl: Hoe persuasive design kan helpen bij het optimaliseren van de website

Tegenwoordig is het online druk, heel erg druk. Er zijn talloze varianten van bepaalde producten en vele verschillende sites die hetzelfde product aanbieden. Alles schreeuwt om aandacht en de klant heeft maar beperkte aandacht om te geven. Hoe moeten zij dan nog kiezen? Hoe kan jij ervoor zorgen dat klanten het product via jouw website kopen, en niet via een andere? Je website moet anders zijn dan anderen, maar niet té anders, want de websites zijn om een specifieke reden zo gemaakt zoals ze zijn.
Er is veel onderzoek gedaan naar hoe een website precies in elkaar moet zitten om zoveel mogelijk klanten te trekken en hen ook te laten converteren, dit doen ze met behulp van het persuasive designmodel van Robert Cialdini. Ook GSMweb.nl kan hier zeker gebruik van maken.

Mensen worden bewust en onbewust beïnvloed door allemaal verschillende dingen. In de jaren tachtig heeft Robert Cialdini zes principes geschreven waardoor mensen worden beïnvloed. Het gaat hier niet om magie, je kan mensen niet zomaar betoveren om jouw product te kopen of dienst te huren, maar om psychologie. Het menselijk brein is intelligent, maar door het onbewust te beïnvloeden kan het ‘getricked’ worden. Daar spelen deze zes principes op in. Op Marketingfacts zijn er al verschillende artikelen over verschenen.

Our brains are either our greatest assets or our greatest liabilities.

  • Robert Kiyosaki

GSMweb maakt hier weinig tot geen gebruik van. Op de site wordt wel laten zien dat er bepaalde deals zijn en dat ze hoge beoordelingscijfers krijgen van klanten, maar deze ‘eyecatchers’ vallen weg door het kleurgebruik van de site en worden daardoor ondergeschikt. Meer dan dat gebruiken ze ook niet als het om persuasive design gaat. Daarom ben ik van mening dat GSMweb meer abonnementen, mobieltjes en accessoires kan verkopen door persuasive design (op de goede manier) toe te passen op hun website.

De zes principes luiden als volgt:

  • Wederkerigheid: Als jij mij iets geeft, wil ik ook wat teruggeven.
  • Toewijding en consistentie: Wanneer ik eenmaal ergens aan ben begonnen wil ik het ook afmaken.
  • Sociale bevestiging: Als veel andere mensen het hebben gekocht, wil ik dat ook wel.
  • Sympathie: Ik doe eerder zaken met iemand die ik ken, vertrouw en mag.
  • Autoriteit: Ik koop alleen iets op een site waarvan ik weet dat hij veilig is. (Keurmerk)
  • Schaarsheid: Het product is bijna op. Ik moet het nu kopen!

Autoriteit
Ik ga uitleggen hoe GSMweb.nl een paar van deze principes kan gebruiken om hun conversie te optimaliseren. We kunnen meteen beginnen bij het begin. Het bedrijf bestaat al 20 jaar, dat is duidelijk te zien. Ze prijzen zichzelf als goedkoopste aanbieder van mobiele abonnementen, maar laten dit eigenlijk nergens zien. Na 20 jaar zal je vast en zeker wel een keurmerk hebben, en connecties met experts op het gebied van mobieltjes en abonnementen. Maar waarom maken ze hier dan geen gebruik van?
Door te laten zien dat zij een veilige website zijn, zullen mensen sneller overtuigd zijn om een product te kopen op de site. Online is er altijd het gevaar dat de site frauduleus is, en dit is ook een angst van vele gebruikers.
Mobieltjes zijn vaak een redelijk dure aankoop, dus als de site niet veilig is kunnen mensen zo een hele hoop geld kwijtraken. GSMweb moet dus zeker gebruik gaan maken van keurmerken.
Daarnaast kunnen ze vragen of connecties (experts op het gebied) hun site willen promoten, dit straalt ook autoriteit uit en mogelijk speelt dit ook in op sympathie als deze persoon algemeen bekend is. Mensen vertrouwen deze persoon dan al en gaan uit van zijn of haar woord.

Voor:

Voorkeurmerkedit.JPG

Na:

Autoriteit-keurmerk.jpg

Sociale bevestiging
Mensen zijn kuddedieren, dat is nou eenmaal zo. Je hebt natuurlijk altijd de enkeling die de leiding neemt, maar het overgrote deel volgt, vooral in situaties waar we onzeker zijn. Daarom is sociale bevestiging heel belangrijk, je moet kunnen laten zien dat andere mensen ook het product hebben gekocht.

De meeste mensen nemen een abonnement die bij ze past, maar misschien is het ene abonnement toch wat voordeliger dan het andere en dit kan je aangeven.
Daarnaast gaat het natuurlijk voornamelijk om het mobieltje waar het abonnement op gaat zitten. Je kan op GSMweb ook een los toestel kopen, je kan hier echter niks filteren en men wordt ook niet getriggerd tot een actie. Je krijgt gewoon een lap met plaatjes van mobieltjes en prijzen. Mensen hebben een motivatie nodig om iets te doen, dus een korting of aangeven dat een bepaald product al 200 keer eerder is verkocht. Dit is dan een goede trigger of motivator om ervoor te zorgen dat mensen dit product gaan kopen. Daarnaast krijg je verder geen informatie over de mobiel waar je interesse in hebt, je komt meteen bij het bestelformulier en dan komen we meteen bij het laatste punt waarvan ik vind dat GSMweb het goed kan gebruiken.

Voor:

Lostoestel SP before.JPG

Na:

Lostoestel SP after1.jpg

Consistentie

GSMweb.nl maakt geen gebruik van consistentie, totaal niet. Je komt op de site, je klikt iets aan en dan kom je meteen bij het bestelformulier. Ik raad aan dat GSMweb het bestelproces opknipt. Wanneer je een route aflegt ben je minder snel geneigd om daarmee te stoppen. Als je alles in één keer voorgeschoteld krijgt, klik je soms meteen weg en andere keren stop je in het midden.

Bol.com maakt er al heel goed gebruik van. Je krijgt eerst informatie over je bestelling.
Je gaat naar bestelling, naar betaling en dan naar bevestiging.
Als je al bij stap één bent, zit je in de ‘flow’ en wil je niet meer stoppen, je kan zonder dat je het door hebt ook moeilijker weg.

bestelformulier.JPG

Daarnaast hebben veel webshops ook dit:

voorbeeld.JPG

Dit werkt niet alleen voor navigatie, maar ook als vorm van consistentie. Het gebruiken van filters en doorklikken maakt dat, hoe verder je op de site komt, hoe minder graag je wilt stoppen. Je hebt er nu toch al zoveel moeite in gestoken. Ook hier moet en kan GSMweb zeker gebruik van maken.

Less is more
Tot slot is mijn advies aan GSMweb.nl: Less is more. De site gebruikt, zoals je kunt zien, zoveel kleur dat je niet weet waar je naar moet kijken. Doordat ze al de specifieke kleuren van de bedrijven die ze aanbieden gebruiken, vraagt alles om aandacht, waardoor je geen aandacht meer kan geven. Ze moeten een eigen kleur kiezen en de rest daarop aanpassen.

Wanneer je de pagina opent laten ze meteen zoveel zien, daarom raad ik GSMweb ook om filters te gebruiken. Filters zijn je vriend en redder in nood online! Het maakt het leven van de klant makkelijker. Minder keuze, en daardoor ook minder keuzestress!
Ook bij het bestelformulier raden ze nog andere dingen aan die je erbij kunt kopen en een hoop extra’s aan informatie. Dit werkt averechts, zoals je kan lezen in dit en dit artikel.
Hoe minder afleiding er bij de bestelpagina is, hoe meer mensen daadwerkelijk iets kopen.
En dan heb ik het nog niet eens gehad over GSMweb zakelijk. Je kan hier niet online bestellen, maar moet bellen! Dat is, vooral voor zakenmensen, zó onhandig en niet meer van deze tijd. Dit moet GSMweb zeker aanpassen.

 

Interesse in hoe je een goede site maakt en of jij gebruik kunt maken van content marketing?
Lees dan de volgende artikelen:

 

Bronnen
Comaxx. (2018). Cialdini: 6 beïnvloedingsprincipes voor meer conversie! Opgehaald van http://www.comaxx.nl: https://www.comaxx.nl/ux-conversie/cialdini/

CROW. (2013, april 26). Motivatie, gemak en triggers: het gedragsmodel van BJ Fogg. Opgehaald van http://www.crow.nl: https://www.crow.nl/mobiliteit-en-gedrag/weblog/april-2013/xx

Harshman, C. (2017, juni 6). 13 Ecommerce Conversion Optimization Examples (2017 Case Studies). Opgehaald van blog.optimizely.com: https://blog.optimizely.com/2015/06/04/ecommerce-conversion-optimization-case-studies/

KennisLink. (2008, januari 19). Mens ook kuddedier. Opgehaald van http://www.kennislink.nl: https://www.nemokennislink.nl/publicaties/mens-ook-kuddedier/

MetMeer. (2018). MEER CONVERSIE DOOR MINDER AFLEIDING: KAN HET NOG SIMPELER? Opgehaald van http://www.metmeer.nl: https://www.metmeer.nl/online-marketing/meer-conversie-minder-afleiding/#gref

Tribal. (2018). De 6 principes van Cialdini om je SEO strategie te optimaliseren. Opgehaald van http://www.tribal.nl: https://www.tribal.nl/blogs/de-6-principes-van-cialdini-om-je-seo-strategie-te-optimaliseren/

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s