Een vliegensvlugge handleiding voor conversieoptimalisatie van de site van de KNVvL

on

Ondanks dat verenigingen geen winst mogen maken, betekent dit niet dat ze geen conversie hebben op de site. Verenigingen hebben zelfs veel baat bij het gebruik van persuasive design op de site, omdat dit mensen aanzet sneller lid te worden. Maar hoe zet je mensen nu aan tot conversie op je site, vooral als het niet draait om het maken van winst? Aan de hand van de zes beïnvloedingsprincipes van Cialdini heb ik meerdere ideeën opgesteld, waarmee je de site van je vereniging zo aantrekkelijk mogelijk kan maken voor (potentiële) leden. De beïnvloedingsprincipes zijn toegepast op de site van de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart (KNVvL).

De meest voorkomende soorten van conversie op de site van de KNVvL zijn het lid worden en het kopen van artikelen in de webshop. Toch ondervinden veel bezoekers de meeste problemen bij deze twee acties. Het is erg lastig om makkelijk door de site te navigeren, om vervolgens overspoeld te worden met informatie. Er wordt niet goed uitgelegd wat er allemaal mogelijk is en waarom je sommige data moet verstrekken. Ook ziet de webshop er niet betrouwbaar uit door een tekort aan feedback van andere klanten, zodat nieuwe klanten geneigd zijn om geen aankoop te doen. Daarom heb ik me gefocust op drie beïnvloedingsprincipes die de conversie op de site van de KNVvL kunnen verbeteren.

Wederkerigheid zorgt dat de bezoeker zich meer verbonden voelt met de vereniging

Om nieuwe leden aan te zetten om een sport uit te proberen zou de KNVvL een ‘nieuwe leden’-tarief in moeten stellen. Ze hebben al prijzen voor aspirantleden, maar die zijn nergens op de site te vinden. De prijzen van het lidmaatschap zijn erg hoog, waardoor potentiële leden het risico niet willen nemen om een sport uit te proberen. Hierom moet de KNVvL een korting geven aan potentiële leden, zodat ze een sport uit kunnen proberen. Zo is de kans dat ze daarna vast lid worden ook veel groter, omdat ze het gevoel hebben dat de KNVvL hen steunde bij het ervaren van nieuwe sporten. Ook moet de website duidelijk aangeven dat je als nieuw lid een tijdschrift opgestuurd krijgt van de desbetreffende afdeling. Zo kunnen nieuwe leden zich meteen verdiepen in hun nieuwe sport en zich verheugen op wat er komen gaat.

Links zie je de ‘lid worden’-pagina van de KNVvL op dit moment. Rechts zie je de vernieuwde versie, nu mét twee duidelijke knoppen, zodat je direct ziet waar je lid kunt worden. Bij het aspirantlidmaatschap staat nog aangegeven dat je een gratis tijdschrift krijgt van de door de bezoekers gekozen afdeling, als trigger om sneller lid te worden.

Zorg voor consistentie op de site, dit zorgt voor vertrouwen

De KNVvL moet het lid worden makkelijker maken. De informatie die potentiële leden in moeten vullen moet in het begin gering zijn, zodat ze de vereniging niet gaan wantrouwen (want waarom heb je zoveel info nodig). Bij het werven van leden moet ook goed uitgelegd worden waarom sommige informatie nodig is (bijvoorbeeld: als je je adres opgeeft krijg je een gratis boekje over je gekozen afdeling). Bij langer lidmaatschap kun je om meer informatie gaan vragen, omdat de leden nu al bekend zijn met de vereniging. Zij zullen hierdoor eerder geneigd zijn om meer informatie te verstrekken.

Links zie je de homepage van de KNVvL. Hier zie je niet direct waar je lid kunt worden. Rechts is dit het allereerste wat je opvalt als je de pagina bezoekt. Ook wordt er in de tekst aangegeven dat men zo snel mogelijk lid kan worden, zonder dat dit veel tijd hoeft te kosten.

Sociale bevestiging kan leiden tot meer aankopen

Momenteel heeft de webshop van de KNVvL geen reviews of ratings bij de producten staan. Dit zouden ze beter wel kunnen toevoegen. Zo kunnen bezoekers aan de hand van commentaar van anderen zien of een product is wat ze zoeken. Als derden aangeven dat ze een product nuttig vonden, zijn potentiële klanten eerder geneigd om het te kopen. Als ze zelf moeten beslissen of een product is wat ze zoeken, zal dit tot twijfel (en soms dus geen aankoop) leiden.

Hierboven zie je links de lay-out van de site op dit moment. Rechts zie je dat je bij elk product een rating aan de hand van sterren hebt en er wordt aangegeven hoeveel reviews er achtergelaten zijn.

Zijn drie beïnvloedingsprincipes niet voldoende en wil je er meer toepassen op jouw site? Neem dan een kijkje op deze site!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s