De Zara nog succesvoller door persuasive design

De Zara is met stip één van mijn favoriete winkels. Als groot mode-liefhebber vind ik het heerlijk om mijn tijd te spenderen met het doorspitten van de grote kledingrekken, maar vooral mezelf te laten inspireren en niet geheel onbelangrijk op de hoogte te blijven van de grootste fashiontrends. Als het hierop aan komt is Zara zeker een koploper. Zij is altijd up-to-date en volgt alle trends , die grote couturiers doorvoeren tijdens de fashionshows. Elke week heeft zij nieuwe collecties voor een grote doelgroep. Het enige is zodra het aankomt op de website, vind ik dat er zeker enige verandering nodig is om de winkelier die de website bezoekt ook dezelfde ervaring te geven die zij in de winkel krijgen. Er is zeker enige verandering nodig en hier kunnen de beïnvloedingprincipes van Cialdini hen goed bij helpen. Maar hoe kunnen zij dat het beste doen?

Voordat ik mijn advies uitgebreid mededeel is het belangrijk om te weten: wat is persuasive design?

Persuasive Design

Het woord zegt het al, het gaat om het ontwerpen en toepassen van designprincipes die het beslis- en koopgedrag van potentiële klanten kunnen beïnvloeden. Door deze beïnvloeding wordt het gebruiksgemak vergroot en wordt de bezoeker overtuigt om de gewenste actie uit te voeren. Om dit kunnen toepassen kun je de beïnvloedingsprincipes van Cialdini gebruiken. Deze theorie wordt het meest gebruikt door bedrijven. De theorie kent zeven principes en zijn voor alle bedrijven toepasbaar. Belangrijk om te weten is dat je als bedrijf niet alle principes hoeft te gebruiken, het is belangrijk om te kijken wat jouw belangrijkste conversiedoel is als bedrijf. De principes moeten helpen bij het vergroten of het verbeteren van dit doel. Voor dit artikel heb ik de theorie toegepast op het modegigant de Zara. De belangrijkste conversiedoel van de Zara is: bezoekers een bestelling laten afronden. Vanuit deze conversiedoel ben ik de zeven beïnvloedingsprincipes van Cialdini gaan toepassen.

Wederkerigheid

Bij dit principe geef je de bezoekers een soort cadeau in de vorm van een korting of een gratis product zodat zij een actie voor jouw uitvoeren. Denk hierbij aan een giveaway via Facebook die je moet delen of jezelf inschrijven voor de nieuwsbrief. Dit principe past de Zara op dit moment nog niet toe. Dat is jammer, want veel grote modeketens doen namelijk wel wat met dit principe. Hierdoor heb je de kans dat je als bedrijf toch een stapje achter loopt op de concurrentie. Het advies dat ik de Zara wil geven is dat zij 10% korting geven zodra de bezoeker zich inschrijft voor de nieuwsbrief. Dit kunnen zij doen door middel van een code op te sturen naar het e-mail adres van de bezoeker. Als zij dit toepassen, zullen mensen veel sneller geneigd zijn om zich in te schrijven. Op dit moment kun je je wel inschrijven voor een nieuwsbrief maar krijg je als bezoeker er niks voor terug.

Zara_Wederkeringheid1_Voor.jpg

Zara_Wederkeringheid1_Na.jpg

 Commitment en Consistentie

Het principe commitment heeft te maken met de bezoeker verbonden te laten voelen met het merk. Dit kun je doen door speciale avonden te organiseren voor ingeschreven klanten of door ingeschreven klanten een paar dagen eerder korting te geven dan de rest. Zodra je klant commitment is met het merk zullen zij daarin consistent blijven. Omdat wij vinden dat mensen die zich consistent gedragen meer worden gewaardeerd dan mensen die steeds wisselen in hun standpunten en ideeën. Je wordt als betrouwbaarder gezien als je doet wat je zegt. Daarnaast is het ook erg handig als je consistent gedrag vertoont. Je hoeft namelijk weinig informatie te wikken en te wegen. Een mooi voorbeeld hiervan is iemand die Apple producten koopt, diegene zal niet zo snel Samsung producten kopen. Qua commitment kan de Zara nog dingen verbeteren. Op dit moment past de Zara deze principes nog niet toe. Als advies zou ik hen meegeven dat zij ten eerste goed moeten kijken naar de concurrent H&M. Zij hebben in hun een app en op de website de H&M Club geïntegreerd, hier kan je als klant of als bezoeker je zelf inschrijven. Als clubmember ontvang je 10% welkomstkorting op je hele aankoop, spaar je punten bij al je aankopen, persoonlijke aanbiedingen en kortingen, speciale clubprijzen op geselecteerde artikelen en kun je uitnodigingen krijgen van exclusieve events. Hierdoor ben je als club member sneller geneigd om terug te keren naar de website en ook geneigd sneller aankopen te doen bij dit bedrijf. Dit is een voorbeeld die Zara ook goed kan toepassen en kan integreren in hun al bestaande website en app, waardoor klanten zich verbonden voelen en de Zara meer terugkerende bezoekers en klanten zal trekken. Daarnaast zou het ook aan de commitment en de consistentie bijdragen als zij de bezoekers die al een paar dagen iets hun winkelmandje hebben staan, een melding geven ter herinnering dat er producten op hun liggen te wachten in het winkelmandje. Door bezoekers hier attent op te maken zal er consistent gedrag worden geactiveerd. (Master online overtuigen. Z.J)

Zara_Commitment&Consistentie.jpg

Zara_Commitment&Consistentie_Na.jpg

Sociale bewijskracht

Bij dit principe gaat het om beslissingen die mensen nemen op basis van wat andere (gelijksoortige) mensen in die situatie denken of doen (Ensie.2016). Ook dit principe past de Zara op dit moment nog niet toe. Als advies zou ik hen meegeven door onder aan de pagina te laten zien: ‘’andere mensen kochten ook’’ in plaats van: ‘’maak de look af’’. Mensen vinden de mening van anderen mensen heel erg belangrijk, door te laten te zien wat andere mensen kochten, zijn de bezoekers om de website veel sneller geneigd om naar deze producten te kijken of zelf te kopen doordat zij bevestiging krijgen.

Zara_SocialeBewijskracht_Voor_1.jpg

Zara_Socialbewijskracht_Na_1.jpg

Autoriteit

Bij dit principe gaat het erom dat mensen of bezoekers ieder luisteren naar mensen die autoriteit uitstralen. (Concept 7.2017) Zij zijn immers expert op een bepaald gebied. Zo kan een website dat ook hebben. Zodra een website bepaalde keurmerken heeft of bekende experts artikelen laat schrijven straalt dit expertise en autoriteit uit, waardoor bezoekers sneller geneigd zijn om dingen aan te nemen of om tot een aankoop over te gaan. In de modewereld heeft de Zara veel aanzien en stralen zij zeker autoriteit uit, maar dit principe passen zij totaal niet toe op de website. Er is namelijk geen enkel keurmerk te vinden op de website die aangeeft dat Zara een grote organisatie is en dat je als bezoeker deze organisatie kan vertrouwen. Als advies zou ik de Zara meegeven dat zij in ieder geval aangeven op de homepage hoe lang de verzendtijd is, dit wekt vertrouwen bij de bezoekers.

Zara_Autoriteit_Voor_1.jpg

Zara_Autoriteit_Na_1.jpg

Schaarste

Dit principe betekent dat er van bepaalde producten of middelen weinig beschikbaar is. Er is meer vraag dan aanbod. Zodra middelen moeilijker verkrijgbaar zijn, lijkt het of de producten als waardevoller worden gezien. (Ensie.2015) Dit principe wordt veel toegepast in de marketing en reclamewereld, waarschijnlijk voor u de welbekende op=op. Als u dit ziet hoeft het niet persé zo te zijn dat het product werkelijk schaars is, door alleen de consument het idee te geven dat er weinig beschikbaar is van het product, zijn mensen geneigd om het product sneller te gaan kopen. Als advies zou ik de Zara meegeven dat zij hun bezoekers laten zien hoeveel er nog van een bepaald product beschikbaar is, zodat bezoekers misschien wel meer snelheid gaan maken om het product te kopen. Waar zij wel al goed op in spelen is: als een product is uitverkocht maar over een tijd weer in de voorraad is, dan kunnen bezoekers als zij het product graag willen kopen hun e-mailadres invullen. Zodra het product weer voorradig is krijgt de bezoeker een e-mail binnen dat het product weer beschikbaar is.

Zara_Schaarste_Voor_1.jpg

Zara_Schaarste_Na_1.jpg

 

Hopelijk heeft u een beeldvorming gekregen bij het begrip persuasive design en kunt u het wellicht zelf toepassen op uw website om zo uw conversiedoelen te verhogen en daarnaast uw website te verbeteren. We kunnen concluderen dat de Zara zeker nog een aantal grote stappen vooruit kan zetten als het aan hun website ligt. Hopelijk komen zij dit advies tegen in de zoeklijst van Google en kan ik wellicht begeleiden in dit proces. 😉

Bronnen:

https://www.ensie.nl/afra-de-berk/schaarste

http://www.concept7.nl/zes-overtuigingsprincipes-van-robert-cialdini/

https://www.mijnhostingpartner.nl/keurmerk/

https://www.shoppig.nl/webshop-keurmerken

https://www.ensie.nl/afra-de-berk/sociale-bewijskracht

https://www.masteronlineovertuigen.nl/blogs/consistentie-principe-cialdini.html

https://www.zara.com/nl/

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s