De ultieme bedrijfswebsite met behulp van persuasive design

Als we als bedrijf naar onze eigen website kijken, durven we misschien niet altijd even kritisch te zijn, maar komen we als potentiële klant op een website die het bedrijf geen eer aan doet? Dan kunnen we niet hard genoeg zijn en klikken we de site binnen 3 seconde weer weg. Je zou het in de eerste instantie misschien niet denken, maar achter een geweldige website, zit de simpele theorie van Cialdini, dit noemen we persuasive design.

Als we op het internet een snelle zoektocht doen naar verschillende websites, dan wordt het al gauw duidelijk: veel bedrijven zijn niet actief bezig met hoeveel invloed design op een website kan hebben. Zo kwam ik bijvoorbeeld het bedrijf Hot Networkz tegen, een jong en energiek direct-salesbedrijf, wat op haar website simpelweg niet goed uit de verf komt. Om jou als lezer een goed inzicht te geven in hoe simpel de principes van Cialdini zijn toe te passen, gebruik ik Hot Networkz als voorbeeld. De website is op zich prima, maar er wordt van de mogelijkheden die een bedrijfswebsite biedt niet optimaal gebruik gemaakt. Hun website gericht om het conversiedoel “nieuwe sollicitanten binnen halen”. Bij het inzetten van de 6 principes van Cialdini voor je eigen bedrijfspagina, zal je erachter komen dat sommige punten goed worden ingevuld door de website. Dit geldt ook zo voor Hot Networkz Ik zal mij dus richten waar er bij deze website nog veel ruimte is voor verbetering, namelijk: Sociale bewijskracht, Sympathie & commitment en consistentie.

 

Simpele stappen naar een optimale website.

Volgens onderzoekers, zijn mensen kuddedieren. We volgen graag de menigte en dit is waar Cialdini op inspeelt met zijn punt sociale bewijskracht. Hiermee probeert hij te zeggen dat er binnen een goede website sprake is van een soort sociale druk om bij de groep te willen horen, die bijvoorbeeld al gebruik maakt van de website. Om Hot Networkz te optimaliseren is het belangrijk dat zij voor hun website zich richten op één doelgroep, namelijk jongeren die opzoek zijn naar een bijbaan. Hot Networkz staat bekend als een sociaal, jong en enthousiast bedrijf. Als je bij het bedrijf komt, dan wil je graag tot deze groep mensen behoren. Dit is precies wat zij moeten laten zien op hun website. De leuke groep mensen die er werkzaam zijn, kan hier dus worden ingezet om het punt Sociale Bewijskracht van Cialdini te behalen. Dit kan worden gedaan door bijvoorbeeld hun media-uitingen op Social Media van het team en van hun feesten en uitjes te delen op de website. Wat ook een positieve indruk kan geven is door promotors een soort reviews te laten schrijven of zelf een stukje te publiceren op de website. Daarnaast kan een duidelijke link naar social media hier ook goed aan bijdragen, zodat de bezoeker kan zien wie van zijn of haar vrienden het bedrijf al volgt. Als we namelijk kijken naar de sociale media van Hot Networkz zoals bijvoorbeeld hun Instagram, dan doen zij dit erg goed op sociale bewijskracht. Dit kan simpel worden toegepast, een pagina met het kopje promotors of social. Hier worden alle foto’s, video’s en recensies geplaatst. Het zal er ongeveer uitzien als volgt:

schermafbeelding-2018-01-18-om-13-00-24.pngSchermafbeelding 2018-01-18 om 13.06.19Schermafbeelding 2018-01-18 om 13.06.30

 

Als voorbeeld voor het volgende punt Sympathie heb ik een screenshot geplaatst van een van de concurrenten van Hot Networkz, namelijk Pepperminds.nl.Schermafbeelding 2018-01-17 om 16.46.01Hier zien we dat zij een aparte pagina besteden aan de werknemers van Pepperminds. Volgens Cialdini is sympathie een belangrijk punt in persuasive design. Dit zorgt ervoor dat mensen zich sneller gebonden voelen aan een bedrijf. Ik heb hier Pepperminds als voorbeeld genomen, omdat zij heel duidelijk een gezicht geven aan een grote organisatie. Je voelt je als websitebezoeker sneller verbonden en ziet het bedrijf minder als grote corporale organisatie maar als gezellig en toegankelijk. Dit is precies wat Hot Networkz zou moeten toepassen. Momenteel zijn er op hun pagina’s geen namen te zien van bijvoorbeeld bedrijfsleiders. Dit zorgt ervoor dat het niet betrouwbaar overkomt en solliciteren niet laagdrempelig is.

Een ander punt waarvan velen denken dat het vanzelfsprekend is, is commitment en consistentie. Op een website moet een eenduidige stijl zijn, dat is waar iedereen het wel mee eens is. Toch wordt dit nog vaak niet 100% goed uitgevoerd door veel bedrijven. Als we naar de website van het salesbedrijf kijken, dan zien we dat zij op veel pagina’s een duidelijke huisstijl hebben, maar juist op de details is waar het niet goed terugkomt. Het lijkt net of het voor de makers van de website niet duidelijk was wie de hoofddoelgroep van de website is. Er wordt op dezelfde pagina op zowel sollicitanten gericht als op bedrijven. Verder wordt er niet consistent gebruik gemaakt van beeld. Sommige foto’s zijn scherp, waar je bij andere de pixels duidelijk ziet, ook is er zichtbaar dat de foto’s op compleet andere tijdstippen zijn genomen met een andere gedachte erachter.  Zie hieronder de foto’s voor toelichting.

Schermafbeelding 2018-01-18 om 13.00.24

Schermafbeelding 2018-01-18 om 13.00.09

Schermafbeelding 2018-01-18 om 12.59.54.png

 

Voor iedereen toepasbaar

Zoals je dus zojuist hebt gelezen, is het optimaliseren aan de hand van persuasive design toepasbaar voor elk bedrijf. Dit kan voor zowel webshops als dus een salesbedrijf. Door middel van persuasive design zorg je ervoor dat de gebruiker op de website eerder neigt naar het plaatsen van bijvoorbeeld een bestelling of het solliciteren op een bepaalde functie. Op deze manier helpen de principes van Cialdini bij het behalen van de conversiedoelen.

Heb jij na het lezen van dit artikel nog vragen? Of behoefte aan op maat gemaakt advies voor jouw eigen bedrijfswebsite? Neem dan contact met mij op door te mailen naar Isabel.Los@hva.nl

 

 

 

 

 

 

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s